Show simple item record

Institutionalized Free Schooling in the Czech Education System
dc.contributor.advisorMouralová, Magdalena
dc.creatorŠvábová, Kristina
dc.date.accessioned2021-07-06T10:01:29Z
dc.date.available2021-07-06T10:01:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/126755
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je přispět k porozumění fenoménu tzv. svobodných škol v České republice. Tyto školy se hlásí k principům svobodného vzdělávání, jak je ve světě realizuje např. Summerhill School nebo Sudbury Valley School. U nás se objevují teprve v posledních letech a jedná se o dosud velmi málo zkoumanou problematiku. Práce je pojata jako vícepřípadová studie dvou českých svobodných škol. Popisuje, jak se projevují hodnoty těchto škol v jejich školní dokumentaci, a skrze teorii akontability zkoumá, jak se jim daří sloučit tyto hodnoty s požadavky dalších aktérů, zejména České školní inspekce. Ukazuje se, že mnohým hodnotám je české školství otevřeno, ale existují oblasti, v nichž dochází k rozporům. Plné realizaci hodnot brání zejména povinná školní docházka, předepsané časové dotace a hodnocení. V práci jsou také zkoumány postoje aktérů ze svobodných škol k možnostem českého vzdělávacího systému. Vyplývá z nich, že každá škola si vyvinula vlastní přístup. V jednom případě "pesimistický", kdy pracovníci školy nevěří v možný konsenzus s požadavky státu, zatímco v druhém, "optimistickém" případě se škola snaží o vzájemnou kooperaci.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this bachelor's thesis is to contribute to the understanding of the phenomenon of the so-called "free schools" in the Czech Republic. These schools practice the principles of free schooling which has a long tradition abroad in schools, such as Summerhill School or Sudbury Valley School. However, in the Czech Republic these schools have only now begun to emerge and as such have not been thoroughly studied, yet. This thesis is a case study of two Czech free schools. It describes how the schools' values manifest in the school documentation and, using the theory of accountability, it explores how the values are harmonized with the expectations of other actors, chiefly the Czech School Inspectorate. It is found that the Czech education system is open to many of these values. Nevertheless, in some areas disputes arise. The full realization of the values is hindered especially due to compulsory school attendance, statutory requirements in the curriculum and evaluation. In the thesis, the actors' attitudes towards the Czech education system are explored, as well. It is discovered that each school has developed its own approach. One of them takes a 'pessimistic' stand as the school employees do not believe a consensus with the state is possible, whereas the other one is more 'optimistic' and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectsvobodné školycs_CZ
dc.subjectsvobodné vzdělávánícs_CZ
dc.subjectalternativní školycs_CZ
dc.subjectčeský vzdělávací systémcs_CZ
dc.subjectakontabilitacs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectfree schoolsen_US
dc.subjectfree schoolingen_US
dc.subjectalternative schoolsen_US
dc.subjectCzech education systemen_US
dc.subjectaccountabilityen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.titleInstitucionalizované svobodné vzdělávání v českém vzdělávacím systémucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-15
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId214021
dc.title.translatedInstitutionalized Free Schooling in the Czech Education Systemen_US
dc.contributor.refereeČerný, Jakub
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology a Social Policyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology a Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je přispět k porozumění fenoménu tzv. svobodných škol v České republice. Tyto školy se hlásí k principům svobodného vzdělávání, jak je ve světě realizuje např. Summerhill School nebo Sudbury Valley School. U nás se objevují teprve v posledních letech a jedná se o dosud velmi málo zkoumanou problematiku. Práce je pojata jako vícepřípadová studie dvou českých svobodných škol. Popisuje, jak se projevují hodnoty těchto škol v jejich školní dokumentaci, a skrze teorii akontability zkoumá, jak se jim daří sloučit tyto hodnoty s požadavky dalších aktérů, zejména České školní inspekce. Ukazuje se, že mnohým hodnotám je české školství otevřeno, ale existují oblasti, v nichž dochází k rozporům. Plné realizaci hodnot brání zejména povinná školní docházka, předepsané časové dotace a hodnocení. V práci jsou také zkoumány postoje aktérů ze svobodných škol k možnostem českého vzdělávacího systému. Vyplývá z nich, že každá škola si vyvinula vlastní přístup. V jednom případě "pesimistický", kdy pracovníci školy nevěří v možný konsenzus s požadavky státu, zatímco v druhém, "optimistickém" případě se škola snaží o vzájemnou kooperaci.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this bachelor's thesis is to contribute to the understanding of the phenomenon of the so-called "free schools" in the Czech Republic. These schools practice the principles of free schooling which has a long tradition abroad in schools, such as Summerhill School or Sudbury Valley School. However, in the Czech Republic these schools have only now begun to emerge and as such have not been thoroughly studied, yet. This thesis is a case study of two Czech free schools. It describes how the schools' values manifest in the school documentation and, using the theory of accountability, it explores how the values are harmonized with the expectations of other actors, chiefly the Czech School Inspectorate. It is found that the Czech education system is open to many of these values. Nevertheless, in some areas disputes arise. The full realization of the values is hindered especially due to compulsory school attendance, statutory requirements in the curriculum and evaluation. In the thesis, the actors' attitudes towards the Czech education system are explored, as well. It is discovered that each school has developed its own approach. One of them takes a 'pessimistic' stand as the school employees do not believe a consensus with the state is possible, whereas the other one is more 'optimistic' and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV