dc.contributor.advisor | Rajsiglová, Ina | |
dc.creator | Kolesárová, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2024-06-04T08:15:49Z | |
dc.date.available | 2024-06-04T08:15:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/126426 | |
dc.description.abstract | The aim of this diploma thesis is to find out which teaching / learning methods and forms teachers use in their biology lessons and its impact on attractiveness of biology for pupils. The adjoing aims are to find out which factors influence teacher's choice of teaching / learning methods and forms, which teaching / learning methods and forms are unused and the causes of their non-use. Another adjoing aim is to determinate if there is a difference in biology lessons between lower grammar schools and primary schools. Furhermore, the adjoing aims are to compare not only the attractiveness of biology but also the popularity of teaching methods and forms by pupils of lower grammar schools and primary schools. The thesis first contains the theoretical part. The research part contains the metodology of data collection and the metodology of evaluation of these data. Furthermore this thesis contains the results of the research. The results show that monology and autodidactic teaching methods and forms predominate in biology lessons. Teachers are limited by various obstacles such as lack of time, materiál equipment of the school, the approach of colleagues and school management, different approach of pupils, approach of the teacher. For primary school pupils biology is more popular than for lower grammar... | en_US |
dc.description.abstract | Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, jaké výukové metody a formy učitelé ve svých hodinách biologie / přírodopisu využívají a zda mají tyto využívané výukové metody a formy vliv na oblíbenost biologie / přírodopisu pro žáky. Mezi vedlejší cíle patří zjistit faktory ovlivňující učitelův výběr výukových metod a forem, zjistit nevyužívané způsoby výuky a příčiny jejich nevyužívání. Také je cílem zjistit, zda se liší výuka na nižších gymnáziích a na základních školách. V poslední řadě je vedlejšími cíli porovnat nejen oblíbenost biologie / přírodopisu, ale také oblíbenost jednotlivých využívaných výukových metod a forem u žáků nižších gymnázií a základních škol. Práce zahrnuje nejprve teoretickou část. Ve výzkumné části je popsána metodika sběru dat a metodika vyhodnocování dat. Dále práce zahrnuje výsledky, kterých bylo dosaženo. Z výsledků vyplývá, že v hodinách biologie / přírodopisu převažují monologické a autodidaktické výukové metody a formy. Učitelé jsou limitováni různými překážkami, jako je nedostatek času, materiální vybavení školy, přístup kolegů a vedení školy, složení žáků ve třídě, samotný přístup učitele. U žáků základních škol je vzdělávací předmět oblíbenější než u žáků nižších gymnázií. Avšak obliba výukových metod a forem je u žáků obou typů škol stejná. Pouhý způsob výuky... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | teaching | en_US |
dc.subject | learning methods | en_US |
dc.subject | teaching | en_US |
dc.subject | learning organizational forms | en_US |
dc.subject | biology lessons | en_US |
dc.subject | attractiveness of biology | en_US |
dc.subject | výukové metody | cs_CZ |
dc.subject | organizační formy | cs_CZ |
dc.subject | výuka biologie | cs_CZ |
dc.subject | oblíbenost biologie a přírodopisu | cs_CZ |
dc.title | Vliv využívaných výukových metod a organizačních forem na oblíbenost biologie a přírodopisu u žáků | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-03 | |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Biology Education | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 207415 | |
dc.title.translated | Influence of using methods and organizational forms on attractiveness of biology lessons for pupils | en_US |
dc.contributor.referee | Blažová, Kateřina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Biologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Biology Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, jaké výukové metody a formy učitelé ve svých hodinách biologie / přírodopisu využívají a zda mají tyto využívané výukové metody a formy vliv na oblíbenost biologie / přírodopisu pro žáky. Mezi vedlejší cíle patří zjistit faktory ovlivňující učitelův výběr výukových metod a forem, zjistit nevyužívané způsoby výuky a příčiny jejich nevyužívání. Také je cílem zjistit, zda se liší výuka na nižších gymnáziích a na základních školách. V poslední řadě je vedlejšími cíli porovnat nejen oblíbenost biologie / přírodopisu, ale také oblíbenost jednotlivých využívaných výukových metod a forem u žáků nižších gymnázií a základních škol. Práce zahrnuje nejprve teoretickou část. Ve výzkumné části je popsána metodika sběru dat a metodika vyhodnocování dat. Dále práce zahrnuje výsledky, kterých bylo dosaženo. Z výsledků vyplývá, že v hodinách biologie / přírodopisu převažují monologické a autodidaktické výukové metody a formy. Učitelé jsou limitováni různými překážkami, jako je nedostatek času, materiální vybavení školy, přístup kolegů a vedení školy, složení žáků ve třídě, samotný přístup učitele. U žáků základních škol je vzdělávací předmět oblíbenější než u žáků nižších gymnázií. Avšak obliba výukových metod a forem je u žáků obou typů škol stejná. Pouhý způsob výuky... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this diploma thesis is to find out which teaching / learning methods and forms teachers use in their biology lessons and its impact on attractiveness of biology for pupils. The adjoing aims are to find out which factors influence teacher's choice of teaching / learning methods and forms, which teaching / learning methods and forms are unused and the causes of their non-use. Another adjoing aim is to determinate if there is a difference in biology lessons between lower grammar schools and primary schools. Furhermore, the adjoing aims are to compare not only the attractiveness of biology but also the popularity of teaching methods and forms by pupils of lower grammar schools and primary schools. The thesis first contains the theoretical part. The research part contains the metodology of data collection and the metodology of evaluation of these data. Furthermore this thesis contains the results of the research. The results show that monology and autodidactic teaching methods and forms predominate in biology lessons. Teachers are limited by various obstacles such as lack of time, materiál equipment of the school, the approach of colleagues and school management, different approach of pupils, approach of the teacher. For primary school pupils biology is more popular than for lower grammar... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.embargo.reason | protection of intellectual property, particularly protection of inventions or technical solutions | en |
uk.embargo.reason | ochrana duševního vlastnictví, zejména ochrana vynálezů či technických řešení | cs |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990024476580106986 | |