dc.contributor.advisor | Petrusková, Tereza | |
dc.creator | Kubátová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T09:22:11Z | |
dc.date.available | 2021-06-24T09:22:11Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/126331 | |
dc.description.abstract | A playback experiment in which a recording of vocalization is played to the tested subject and its response is observed, is a widely used tool for examining bird song and its functions. Most often only acoustic stimulus is used, but sometimes a visual stimulus is also provided in the form of a dummy. Taxidermic mounts or models made from different materials are used as the dummy. It is discussed among researchers, whether it is or is not necessary to use a dummy in experiments and how does its presence affect behavior of the tested individuals. However, only few studies directly focus on this issue and test the effect of dummies. The best way to test the effects of a dummy on passerines in playback experiments is to test the same individuals in both situations (with a dummy and without a dummy) and compare the reactions. The aim of this theses was to perform such experiments on Chiffchaff (Phylloscopus collybita) and Yellowhammer (Emberiza citrinella) males and to find out whether they would behave similarly in both variants of the experiment, or if their reaction would be enhanced in the presence of a dummy. Chiffchaffs reacted significantly more aggressively in the dummy experiment. The biggest difference was time spent by attacking the dummy and staying close to it. In Yellowhammers, the dummy... | en_US |
dc.description.abstract | Playbackový experiment, ve kterém se zkoumanému jedinci přehrává nahrávka vokalizace a sleduje se jeho reakce, je hojně používaným nástrojem pro zkoumání ptačího zpěvu a jeho funkcí. Nejčastěji se používá samotný akustický stimul, někdy se však přidává také stimul vizuální v podobě atrapy. Atrapou bývá vycpanina daného druhu nebo modely vyrobené z různých materiálů. Mezi výzkumníky se diskutuje, jestli je nebo není potřeba atrapu v pokusech používat a jak její přítomnost ovlivňuje chování testovaných jedinců. Je však jen malé množství studií, které se na tuto problematiku přímo zaměřují a vliv atrapy testují. Nejlepším způsobem, jak působení atrapy na pěvce v playbackových experimentech otestovat, je podrobit stejné samce oběma variantám pokusu (s atrapou a bez atrapy) a reakce porovnat. Cílem této práce bylo provést právě takové pokusy na samcích budníčků menších (Phylloscopus collybita) a strnadů obecných (Emberiza citrinella) a zjistit, jestli se budou chovat v obou variantách experimentu podobně, nebo bude jejich reakce v přítomnosti atrapy zesílena. Budníčci reagovali v pokusu s atrapou výrazně agresivněji. Největším rozdílem byla doba strávená útočením na atrapu a setrvání v její těsné blízkosti. U strnadů neměla atrapa významný vliv na behaviorální reakci, ale ovlivnila reakci vokální. Samci... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | playback experiment | en_US |
dc.subject | dummy | en_US |
dc.subject | taxidermic mount | en_US |
dc.subject | Yellowhammer | en_US |
dc.subject | Emberiza citrinella | en_US |
dc.subject | Chiffchaff | en_US |
dc.subject | Phylloscopus collybita | en_US |
dc.subject | visual stimulus | en_US |
dc.subject | acoustic stimulus | en_US |
dc.subject | aggressivity | en_US |
dc.subject | playbackový experiment | cs_CZ |
dc.subject | atrapa | cs_CZ |
dc.subject | vycpanina | cs_CZ |
dc.subject | strnad obecný | cs_CZ |
dc.subject | Emberiza citrinella | cs_CZ |
dc.subject | budníček menší | cs_CZ |
dc.subject | Phylloscopus collybita | cs_CZ |
dc.subject | vizuální stimul | cs_CZ |
dc.subject | akustický stimul | cs_CZ |
dc.subject | agresivita | cs_CZ |
dc.title | Vliv atrapy na chování samců strnada obecného a budníčka menšího v playbackových experimentech | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-02 | |
dc.description.department | Department of Ecology | en_US |
dc.description.department | Katedra ekologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 205641 | |
dc.title.translated | Effect of a dummy on behaviour of Yellowhammer and Chiffchaff males in playback experiments | en_US |
dc.contributor.referee | Veselý, Petr | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ekologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ecology | en_US |
thesis.degree.program | Biology | en_US |
thesis.degree.program | Biologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra ekologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Ecology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Ecology | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Playbackový experiment, ve kterém se zkoumanému jedinci přehrává nahrávka vokalizace a sleduje se jeho reakce, je hojně používaným nástrojem pro zkoumání ptačího zpěvu a jeho funkcí. Nejčastěji se používá samotný akustický stimul, někdy se však přidává také stimul vizuální v podobě atrapy. Atrapou bývá vycpanina daného druhu nebo modely vyrobené z různých materiálů. Mezi výzkumníky se diskutuje, jestli je nebo není potřeba atrapu v pokusech používat a jak její přítomnost ovlivňuje chování testovaných jedinců. Je však jen malé množství studií, které se na tuto problematiku přímo zaměřují a vliv atrapy testují. Nejlepším způsobem, jak působení atrapy na pěvce v playbackových experimentech otestovat, je podrobit stejné samce oběma variantám pokusu (s atrapou a bez atrapy) a reakce porovnat. Cílem této práce bylo provést právě takové pokusy na samcích budníčků menších (Phylloscopus collybita) a strnadů obecných (Emberiza citrinella) a zjistit, jestli se budou chovat v obou variantách experimentu podobně, nebo bude jejich reakce v přítomnosti atrapy zesílena. Budníčci reagovali v pokusu s atrapou výrazně agresivněji. Největším rozdílem byla doba strávená útočením na atrapu a setrvání v její těsné blízkosti. U strnadů neměla atrapa významný vliv na behaviorální reakci, ale ovlivnila reakci vokální. Samci... | cs_CZ |
uk.abstract.en | A playback experiment in which a recording of vocalization is played to the tested subject and its response is observed, is a widely used tool for examining bird song and its functions. Most often only acoustic stimulus is used, but sometimes a visual stimulus is also provided in the form of a dummy. Taxidermic mounts or models made from different materials are used as the dummy. It is discussed among researchers, whether it is or is not necessary to use a dummy in experiments and how does its presence affect behavior of the tested individuals. However, only few studies directly focus on this issue and test the effect of dummies. The best way to test the effects of a dummy on passerines in playback experiments is to test the same individuals in both situations (with a dummy and without a dummy) and compare the reactions. The aim of this theses was to perform such experiments on Chiffchaff (Phylloscopus collybita) and Yellowhammer (Emberiza citrinella) males and to find out whether they would behave similarly in both variants of the experiment, or if their reaction would be enhanced in the presence of a dummy. Chiffchaffs reacted significantly more aggressively in the dummy experiment. The biggest difference was time spent by attacking the dummy and staying close to it. In Yellowhammers, the dummy... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra ekologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |