Show simple item record

Critical places in primary school mathematics taught by Hejný's method
dc.contributor.advisorJirotková, Darina
dc.creatorLandíková, Kristýna
dc.date.accessioned2021-06-24T09:01:18Z
dc.date.available2021-06-24T09:01:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/126226
dc.description.abstractThe thesis on "Critical places at the first stage of primary school in the teaching of mathematics by the Hejný method" focuses on the problematic places of the Hejný method, which make it difficult for teachers and especially their pupils at the first stage of primary schools. In the theoretical part of the thesis, the constructivist and transient educational style teaching of mathematics using the Hejný method are characterized. The critical points in mathematics identified in the project of the Grant Agency of the Czech Republic are also introduced and conceived into a unified structure. The theoretical part also includes an analysis of pupil solutions to mathematical tasks from the 2015 TIMSS international survey. The empirical part deals with the experience and view of primary school teachers in teaching mathematics by the Hejný method. The first research survey finds from future primary school teachers their experience and opinions on this method. The second research survey focuses on the identification of problematic places and roles in the teaching of mathematics by the Hejný method from the point of view of teachers who teach mathematics using the Hejný method at the first stage of primary schools. The questionnaire survey was carried out using the questionnaire method, which identifies...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce na téma "Kritická místa na 1. stupni ZŠ ve vyučování matematiky Hejného metodou" je zaměřena na problematická místa Hejného metody, která činí učitelům a především jejich žákům na prvním stupni základních škol obtíže. V teoretické části diplomové práce je charakterizován konstruktivistický a transmisivní edukační styl výuky matematiky pomocí Hejného metody. Také jsou zde uvedena a koncipována do jednotné struktury kritická místa v matematice, která byla zjištěna v rámci projektu Grantové agentury České republiky. Teoretická část dále zahrnuje analýzu žákovských řešení matematických úloh z mezinárodního šetření TIMSS z roku 2015. Empirická část se věnuje zkušenostem a pohledu učitelů prvního stupně na výuku matematiky Hejného metodou. První výzkumné šetření zjišťuje od budoucích učitelů prvního stupně jejich zkušenosti a názory na tuto metodu. Druhé výzkumné šetření je zaměřeno na zjišťování problematických míst a úloh ve výuce matematiky Hejného metodou z pohledu učitelů, kteří matematiku pomocí Hejného metody na prvním stupni základních škol vyučují. Dotazníkové šetření bylo provedeno za použití metody dotazníku, který zjišťuje problematická místa v různých oblastech výuky. Zjištěná kritická místa budou následně komparována s kritickými místy ve vyučování matematiky zjištěnými v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectHejný methoden_US
dc.subjectconstructivist approachen_US
dc.subjectdidactic environmentsen_US
dc.subjectproblematic placesen_US
dc.subjectmathematical tasksen_US
dc.subjectprimary school teacheren_US
dc.subjectquestionnaire surveyen_US
dc.subjectHejného metodacs_CZ
dc.subjectkonstruktivistický přístupcs_CZ
dc.subjectdidaktická prostředícs_CZ
dc.subjectproblematická místacs_CZ
dc.subjectmatematické úlohycs_CZ
dc.subjectučitel 1. stupně ZŠcs_CZ
dc.subjectdotazníkové šetřenícs_CZ
dc.titleKritická místa matematiky na 1. st. ZŠ vyučované Hejného metodoucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-27
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId222504
dc.title.translatedCritical places in primary school mathematics taught by Hejný's methoden_US
dc.contributor.refereeSlezáková, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce na téma "Kritická místa na 1. stupni ZŠ ve vyučování matematiky Hejného metodou" je zaměřena na problematická místa Hejného metody, která činí učitelům a především jejich žákům na prvním stupni základních škol obtíže. V teoretické části diplomové práce je charakterizován konstruktivistický a transmisivní edukační styl výuky matematiky pomocí Hejného metody. Také jsou zde uvedena a koncipována do jednotné struktury kritická místa v matematice, která byla zjištěna v rámci projektu Grantové agentury České republiky. Teoretická část dále zahrnuje analýzu žákovských řešení matematických úloh z mezinárodního šetření TIMSS z roku 2015. Empirická část se věnuje zkušenostem a pohledu učitelů prvního stupně na výuku matematiky Hejného metodou. První výzkumné šetření zjišťuje od budoucích učitelů prvního stupně jejich zkušenosti a názory na tuto metodu. Druhé výzkumné šetření je zaměřeno na zjišťování problematických míst a úloh ve výuce matematiky Hejného metodou z pohledu učitelů, kteří matematiku pomocí Hejného metody na prvním stupni základních škol vyučují. Dotazníkové šetření bylo provedeno za použití metody dotazníku, který zjišťuje problematická místa v různých oblastech výuky. Zjištěná kritická místa budou následně komparována s kritickými místy ve vyučování matematiky zjištěnými v...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis on "Critical places at the first stage of primary school in the teaching of mathematics by the Hejný method" focuses on the problematic places of the Hejný method, which make it difficult for teachers and especially their pupils at the first stage of primary schools. In the theoretical part of the thesis, the constructivist and transient educational style teaching of mathematics using the Hejný method are characterized. The critical points in mathematics identified in the project of the Grant Agency of the Czech Republic are also introduced and conceived into a unified structure. The theoretical part also includes an analysis of pupil solutions to mathematical tasks from the 2015 TIMSS international survey. The empirical part deals with the experience and view of primary school teachers in teaching mathematics by the Hejný method. The first research survey finds from future primary school teachers their experience and opinions on this method. The second research survey focuses on the identification of problematic places and roles in the teaching of mathematics by the Hejný method from the point of view of teachers who teach mathematics using the Hejný method at the first stage of primary schools. The questionnaire survey was carried out using the questionnaire method, which identifies...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV