dc.contributor.advisor | Mužáková, Monika | |
dc.creator | Benda, Aleš | |
dc.date.accessioned | 2021-06-21T07:52:03Z | |
dc.date.available | 2021-06-21T07:52:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/126016 | |
dc.description.abstract | This thesis deals with families of a child with inborn and gained disability. The core of the work lies in text analysis based upon a discussion with two mothers with a child with a disability. The analysis pays particular attention to the way of coping with such a difficult life situation. Further it focuses on inner and external factors that help to acquire back a life well- being of those mothers. Theoretical part contains a family theme, specifics of raising and education of a child with a disability and coping strategies. The aim of this work is to be utilised as a source of inspiration for those families that are going through similar life situation. | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá rodinami dítěte s vrozeným a získaným postižením. Jádro práce tkví v analýze textů, které vznikly na základě rozhovoru s dvěma matkami dítěte s postižením. Analýza si všímá především způsobu vyrovnávání se matek s náročnou životní situací. Dále se zaměřuje na vnitřní a vnější činitele, které pomáhají těmto ženám nabýt zpět svoji životní pohodu. V teoretické části je obsahem práce téma rodiny, specifika výchovy a vzdělávání dítěte s postižením a copingové strategie. Cílem práce je, aby posloužila jako inspirační zdroj rodinám, které procházejí podobnou životní situací. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | - Family | en_US |
dc.subject | inborn and gained disability | en_US |
dc.subject | child | en_US |
dc.subject | support | en_US |
dc.subject | coping | en_US |
dc.subject | qualitative research | en_US |
dc.subject | narrative analysis | en_US |
dc.subject | meaning of live | en_US |
dc.subject | - Rodina | cs_CZ |
dc.subject | vrozené a získané postižení | cs_CZ |
dc.subject | dítě | cs_CZ |
dc.subject | podpora | cs_CZ |
dc.subject | coping | cs_CZ |
dc.subject | kvalitativní výzkum | cs_CZ |
dc.subject | narativní analýza | cs_CZ |
dc.subject | smysl života | cs_CZ |
dc.title | Rodina dítěte s postižením | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-05-31 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 235266 | |
dc.title.translated | Family with disabled child | en_US |
dc.contributor.referee | Mlčková, Marie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá rodinami dítěte s vrozeným a získaným postižením. Jádro práce tkví v analýze textů, které vznikly na základě rozhovoru s dvěma matkami dítěte s postižením. Analýza si všímá především způsobu vyrovnávání se matek s náročnou životní situací. Dále se zaměřuje na vnitřní a vnější činitele, které pomáhají těmto ženám nabýt zpět svoji životní pohodu. V teoretické části je obsahem práce téma rodiny, specifika výchovy a vzdělávání dítěte s postižením a copingové strategie. Cílem práce je, aby posloužila jako inspirační zdroj rodinám, které procházejí podobnou životní situací. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with families of a child with inborn and gained disability. The core of the work lies in text analysis based upon a discussion with two mothers with a child with a disability. The analysis pays particular attention to the way of coping with such a difficult life situation. Further it focuses on inner and external factors that help to acquire back a life well- being of those mothers. Theoretical part contains a family theme, specifics of raising and education of a child with a disability and coping strategies. The aim of this work is to be utilised as a source of inspiration for those families that are going through similar life situation. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |