dc.contributor.advisor | Němec, Zbyněk | |
dc.creator | Kny, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2021-06-21T07:50:55Z | |
dc.date.available | 2021-06-21T07:50:55Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/126011 | |
dc.description.abstract | Problems of education of pupils with Attention Deficit Disorder from the view of their teachers Lenka Kny Primary school education is influenced by many factors, such as the composition of the team at school, the inclusion of pupils with special educational needs, the presence of a teaching assistent The diploma thesis focuses on the education of students with Attention Deficit Disorder. Diagnoses of ADHD (Hyperactivity) and ADD are presented mainly in terms of manifestations that affect the course of lessons. The issue of education pupils with Attention Deficit Disorder is approached from the point of view of teachers who have expressed how they perceive work with ADHD and ADD. The factors that influence the teaching of these pupils were also summarized and the teachers named support that could, according to them, make the whole teaching proces more efficient. Four case studies presented specific examples of the education of two pupils with ADHD and two with ADD and associated problems who are often educated with the support of a teaching assistant.Teachers, using the example of these pupils, summarized their findings, which can be applied in a wider range of education of pupils with Attention Deficit Disorder. The presence of selected pupils in teaching has slowed down the pace of education, it... | en_US |
dc.description.abstract | diplomové práce Problematika vzdělávání žáků s poruchami pozornosti očima jejich pedagogů Lenka Kny Vzdělávání na základní škole je ovlivňováno mnoha faktory, jako je například skladba kolektivu, začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přítomnost asistenta pedagoga. Diplomová práce se blíže soustředí na vzdělávání žáků s poruchou pozornosti. Diagnózy ADHD a ADD jsou představeny zejména z pohledu projevů, které ovlivňují průběh vyučovacích hodin. Problematika vzdělávání žáků s poruchou pozornosti je přiblížena z pohledu učitelů, kteří vyjádřili, jak vnímají práci se žáky s ADHD a ADD. Shrnuly se také faktory, které vyučování těchto žáků ovlivňují, učitelé pojmenovali podporu, která by celý vyučovací proces podle nich mohla zefektivnit. Čtyři případové studie přiblížily konkrétní příklady vzdělávání dvou žáků s ADHD a dvou s ADD s přidruženými problémy, kteří se často vzdělávají za podpory asistenta pedagoga. Učitelé na příkladu těchto žáků shrnovali svoje poznatky, které lze uplatnit v širším spektru vzdělávání žáků s poruchou pozornosti. Ve výsledcích výzkumu se ukázalo, že přítomnost vybraných žáků ve vyučování často zpomalila tempo vzdělávání, pro učitele je také náročnější vést hodinu. Problémy při vzdělávání žáků s poruchou pozornosti vyvstávají především ve třídě, kde není... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Education of pupils with Attention Deficit Disorder | en_US |
dc.subject | teacher | en_US |
dc.subject | pedagogue's opinion | en_US |
dc.subject | pupil with ADHD | en_US |
dc.subject | pupil with ADD | en_US |
dc.subject | Vzdělávání žáků s poruchou pozornosti | cs_CZ |
dc.subject | učitel | cs_CZ |
dc.subject | názor pedagoga | cs_CZ |
dc.subject | žák s ADHD | cs_CZ |
dc.subject | žák s ADD | cs_CZ |
dc.title | Problematika vzdělávání žáků s poruchami pozornosti očima jejich pedagogů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-05-31 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 220878 | |
dc.title.translated | Problems of education of pupils with Attention Deficit Disorder from the view od their teachers | en_US |
dc.contributor.referee | Marádová, Eva | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | diplomové práce Problematika vzdělávání žáků s poruchami pozornosti očima jejich pedagogů Lenka Kny Vzdělávání na základní škole je ovlivňováno mnoha faktory, jako je například skladba kolektivu, začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přítomnost asistenta pedagoga. Diplomová práce se blíže soustředí na vzdělávání žáků s poruchou pozornosti. Diagnózy ADHD a ADD jsou představeny zejména z pohledu projevů, které ovlivňují průběh vyučovacích hodin. Problematika vzdělávání žáků s poruchou pozornosti je přiblížena z pohledu učitelů, kteří vyjádřili, jak vnímají práci se žáky s ADHD a ADD. Shrnuly se také faktory, které vyučování těchto žáků ovlivňují, učitelé pojmenovali podporu, která by celý vyučovací proces podle nich mohla zefektivnit. Čtyři případové studie přiblížily konkrétní příklady vzdělávání dvou žáků s ADHD a dvou s ADD s přidruženými problémy, kteří se často vzdělávají za podpory asistenta pedagoga. Učitelé na příkladu těchto žáků shrnovali svoje poznatky, které lze uplatnit v širším spektru vzdělávání žáků s poruchou pozornosti. Ve výsledcích výzkumu se ukázalo, že přítomnost vybraných žáků ve vyučování často zpomalila tempo vzdělávání, pro učitele je také náročnější vést hodinu. Problémy při vzdělávání žáků s poruchou pozornosti vyvstávají především ve třídě, kde není... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Problems of education of pupils with Attention Deficit Disorder from the view of their teachers Lenka Kny Primary school education is influenced by many factors, such as the composition of the team at school, the inclusion of pupils with special educational needs, the presence of a teaching assistent The diploma thesis focuses on the education of students with Attention Deficit Disorder. Diagnoses of ADHD (Hyperactivity) and ADD are presented mainly in terms of manifestations that affect the course of lessons. The issue of education pupils with Attention Deficit Disorder is approached from the point of view of teachers who have expressed how they perceive work with ADHD and ADD. The factors that influence the teaching of these pupils were also summarized and the teachers named support that could, according to them, make the whole teaching proces more efficient. Four case studies presented specific examples of the education of two pupils with ADHD and two with ADD and associated problems who are often educated with the support of a teaching assistant.Teachers, using the example of these pupils, summarized their findings, which can be applied in a wider range of education of pupils with Attention Deficit Disorder. The presence of selected pupils in teaching has slowed down the pace of education, it... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |