Zobrazit minimální záznam

Development of algorithmic thinking of primary school pupils
dc.contributor.advisorŠtípek, Jiří
dc.creatorVais, Jan
dc.date.accessioned2021-06-14T10:16:11Z
dc.date.available2021-06-14T10:16:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125706
dc.description.abstractPředložená diplomová práce zkoumá možnosti rozvoje algoritmického myšlení u žáků základní školy. Algoritmické myšlení představuje nezbytný nástroj k účelné analýze problému a vytvoření postupu k jeho následnému opakovatelnému řešení. Hlavním výzkumným tématem této práce je nalézt efektivní způsoby rozvoje algoritmického myšlení, zejména jak formulovat problém a jak provádět rozvoj algoritmického myšlení s co největším efektem v edukačním procesu. V práci jsou shrnuty různé způsoby rozvoje algoritmického myšlení a přístupu k jeho výuce. Jsou definovány a analyzovány pojmy informatické myšlení, algoritmické myšlení, algoritmus a algoritmizace. Dále jsou specifikovány soudobé prostředky rozvoje algoritmického myšlení popsané v literatuře. Ty jsou kriticky zhodnoceny a v závěru teoretické části je vybrán nejvhodnější soubor prostředků a navržen způsob jejich aplikace. Akční výzkum byl realizován v kroužku informatiky na základní škole v Praze. Ověření účinnosti vybraných nástrojů proběhlo v patnácti šedesátiminutových hodinách. Těžiště tohoto výzkumu spočívá ve zvýšení kvality pedagogické praxe vyučujícího, v rozvoji jeho didaktického myšlení i dovedností. Na druhé straně je výsledkem lepší vzdělávání žáků a zdokonalení kvality poskytovaného vzdělávání. V práci je rozebráno šestnáct lekcí, jsou uvedeny jejich...cs_CZ
dc.description.abstractThe presented diploma thesis examines the possibilities of developing algorithmic thinking in primary school pupils. Algorithmic thinking is a necessary tool for effective analysis of the problem and the creation of a procedure for its subsequent repeatable solution. The main research topic of this work is effective and efficient ways of developing algorithmic thinking, especially how to formulate a problem and how to develop algorithmic thinking with the greatest effect in the educational process. The work summarizes various ways of developing algorithmic thinking and the approach to its teaching. The concepts of computer thinking, algorithmic thinking, algorithm and algorithmization are defined and analyzed. Furthermore, contemporary means of developing algorithmic thinking described in the literature are specified. They are then critically evaluated and at the end of the theoretical part the most suitable set of means is selected and the way of their use is proposed. Action research was carried out in the circle of informatics at the primary school in Prague. The verification of the effectiveness of the selected instruments took place during fifteen sixty-minute lessons. The focus of this research lies in increasing the quality of pedagogical practice of the teacher, in the development of his didactic...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectalgoritmické myšlenícs_CZ
dc.subjectprogramovací aplikacecs_CZ
dc.subjectdětské programovací jazykycs_CZ
dc.subjectalgoritmické strukturycs_CZ
dc.subjectaktivity k rozvoji algoritmického myšlenícs_CZ
dc.subjectalgorithmic thinkingen_US
dc.subjectprogramming applicationsen_US
dc.subjectchildren's programming languagesen_US
dc.subjectalgorithmic structuresen_US
dc.subjectactivities to develop algorithmic thinkingen_US
dc.titleRozvoj algoritmického myšlení žáků základních školcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-24
dc.description.departmentKatedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId212390
dc.title.translatedDevelopment of algorithmic thinking of primary school pupilsen_US
dc.contributor.refereeNovák, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologiesen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologiesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředložená diplomová práce zkoumá možnosti rozvoje algoritmického myšlení u žáků základní školy. Algoritmické myšlení představuje nezbytný nástroj k účelné analýze problému a vytvoření postupu k jeho následnému opakovatelnému řešení. Hlavním výzkumným tématem této práce je nalézt efektivní způsoby rozvoje algoritmického myšlení, zejména jak formulovat problém a jak provádět rozvoj algoritmického myšlení s co největším efektem v edukačním procesu. V práci jsou shrnuty různé způsoby rozvoje algoritmického myšlení a přístupu k jeho výuce. Jsou definovány a analyzovány pojmy informatické myšlení, algoritmické myšlení, algoritmus a algoritmizace. Dále jsou specifikovány soudobé prostředky rozvoje algoritmického myšlení popsané v literatuře. Ty jsou kriticky zhodnoceny a v závěru teoretické části je vybrán nejvhodnější soubor prostředků a navržen způsob jejich aplikace. Akční výzkum byl realizován v kroužku informatiky na základní škole v Praze. Ověření účinnosti vybraných nástrojů proběhlo v patnácti šedesátiminutových hodinách. Těžiště tohoto výzkumu spočívá ve zvýšení kvality pedagogické praxe vyučujícího, v rozvoji jeho didaktického myšlení i dovedností. Na druhé straně je výsledkem lepší vzdělávání žáků a zdokonalení kvality poskytovaného vzdělávání. V práci je rozebráno šestnáct lekcí, jsou uvedeny jejich...cs_CZ
uk.abstract.enThe presented diploma thesis examines the possibilities of developing algorithmic thinking in primary school pupils. Algorithmic thinking is a necessary tool for effective analysis of the problem and the creation of a procedure for its subsequent repeatable solution. The main research topic of this work is effective and efficient ways of developing algorithmic thinking, especially how to formulate a problem and how to develop algorithmic thinking with the greatest effect in the educational process. The work summarizes various ways of developing algorithmic thinking and the approach to its teaching. The concepts of computer thinking, algorithmic thinking, algorithm and algorithmization are defined and analyzed. Furthermore, contemporary means of developing algorithmic thinking described in the literature are specified. They are then critically evaluated and at the end of the theoretical part the most suitable set of means is selected and the way of their use is proposed. Action research was carried out in the circle of informatics at the primary school in Prague. The verification of the effectiveness of the selected instruments took place during fifteen sixty-minute lessons. The focus of this research lies in increasing the quality of pedagogical practice of the teacher, in the development of his didactic...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV