Osobnostně sociální rozvoj žáka v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
Personal and social development of pupil in music education at primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125614Identifiers
Study Information System: 221941
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Šimanovský, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osobnostně sociální rozvoj, motivace, muzikoterapie, klima třídy, reflexe, sebereflexe, spolupráceKeywords (English)
personal and social education, motivation, music therapy, climate of class, reflection, self- reflection, cooperationDiplomová práce se zaměřuje na téma osobnostně sociálního rozvoje žáků v hudebně výchovném procesu na 1. stupni základního vzdělávání. Přináší vybrané muzikoterapeutické techniky, které představují jeden z prostředků osobnostně sociální výchovy. Teoretická část práce se zabývá pojmem osobnostně sociální výchovy se stručnou historií dané problematiky. Představuje postavení osobnostně sociální výchovy v kurikulárních dokumentech. Praktická část práce přináší pravidelnou výuku hodin hudební výchovy na základní škole Dolní Břežany. Součástí výzkumné části je rovněž činnost s emočními kartami. Diplomová práce nabízí možné propojení komunikačních karet s poslechem vybraných skladeb, za účelem stručné diagnostiky výzkumného vzorku. Zvolené muzikoterapeutické techniky jsou aplikovány na žácích 1. třídy, která představuje významný mezník v přechodu z mateřské školy na školu základní. KLÍČOVA SLOVA: Osobnostně sociální rozvoj, motivace, muzikoterapie, klima třídy, reflexe, sebereflexe, spolupráce
The diploma thesis focuses on the topic of personal and social development of pupils in the music education process at the 1st level of basic education. It brings forward selected music therapy techniques, which represent one of the means of personal and social education. The theoretical part of the thesis deals with the concept of personal and social education with a brief history of the issue. It represents the position of personal and social education in curricular documents. The practical part of the work presents regular teaching of music lessons at the Dolní Břežany Elementary school. The research part also includes activities with emotional cards. The diploma thesis offers a possible connection of communication cards with listening to selected songs, in order to briefly diagnose the research sample. The chosen music therapy techniques are applied to the pupils of the 1st grade, which represents a significant milestone in the transition from kindergarten to primary school. KEYWORDS: Personal and social education, motivation, music therapy, climate of class, reflection, self- reflection, cooperation