Zobrazit minimální záznam

Supervision in preschool education
dc.contributor.advisorPavlas Martanová, Veronika
dc.creatorBürgerová, Anna
dc.date.accessioned2021-06-11T10:55:23Z
dc.date.available2021-06-11T10:55:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125594
dc.description.abstractCílem diplomové práce je představit téma supervize v kontextu školního prostředí jako nástroj profesní podpory předškolních pedagogů, zmapovat realizaci supervize v mateřských školách a zjistit, jak supervizní službu vnímají a hodnotí jejich pedagogičtí pracovníci. Teoretická část se nejprve věnuje konceptu supervize z hlediska pojmového vymezení, funkce, cílů, zaměření, procesu a účastníků. Následující část teorie se zabývá tématem uplatňování supervize ve školství, specifickými nároky pedagogické profese a představuje supervizi jako účinný nástroj profesního růstu a psychohygieny pedagogů. Empirická část práce představuje kvalitativní výzkum zaměřený na zkušenosti pedagogických pracovníků se supervizí ve třech mateřských školách, který byl zpracován podle principů metody zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že realizace supervize v MŠ předně závisí na finančních a organizačních možnostech školy, které předurčují míru využití potenciálu této služby. Z výsledků dále vyplývá, že pedagogičtí pracovníci supervizi vnímají jako pomoc v získání nového náhledu a prostředek ke sdílení v bezpečném prostředí. Právě pocit bezpečí a důvěru učitelé vnímají jako klíčový prvek pro úspěšný supervizní proces společně s lidským a partnerským přístupem supervizora, jehož přítomnost je nezbytná pro ochranu...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to present the concept of supervision in educational context as a tool for supporting preschool educators in their professional development, to map supervision implementation in nursery schools and examine teachers' views on supervision. The theoretical part first introduces the concept of supervision with regard to the term definition, its functions, aims, purpose, process and its participants. The following section of theory deals with the topic of supervision in educational environment, specific demands placed on teaching profession and presents supervision as an effective tool for teachers' professional growth and their mental health support. The empirical part presents qualitative research focused on teachers' experiences with supervision in three nursery schools and based on grounded theory principles. The results show that supervision implementation in nursery schools primarily depends on their financial and organisational capabilities which determine their ability to utilize supervision's potential. Research also shows that preschool educators perceive supervision as help, providing them with new perspectives, and as a means of sharing in a safe environment. Feeling of safety and trust in particular is according to the teachers a key component of a successful...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsupervizecs_CZ
dc.subjectpředškolní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectzakotvená teoriecs_CZ
dc.subjectsupervisionen_US
dc.subjectpreschool educationen_US
dc.subjectgrounded theoryen_US
dc.titleSupervize v mateřské školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-21
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId212649
dc.title.translatedSupervision in preschool educationen_US
dc.contributor.refereeFrombergerová, Anna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je představit téma supervize v kontextu školního prostředí jako nástroj profesní podpory předškolních pedagogů, zmapovat realizaci supervize v mateřských školách a zjistit, jak supervizní službu vnímají a hodnotí jejich pedagogičtí pracovníci. Teoretická část se nejprve věnuje konceptu supervize z hlediska pojmového vymezení, funkce, cílů, zaměření, procesu a účastníků. Následující část teorie se zabývá tématem uplatňování supervize ve školství, specifickými nároky pedagogické profese a představuje supervizi jako účinný nástroj profesního růstu a psychohygieny pedagogů. Empirická část práce představuje kvalitativní výzkum zaměřený na zkušenosti pedagogických pracovníků se supervizí ve třech mateřských školách, který byl zpracován podle principů metody zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že realizace supervize v MŠ předně závisí na finančních a organizačních možnostech školy, které předurčují míru využití potenciálu této služby. Z výsledků dále vyplývá, že pedagogičtí pracovníci supervizi vnímají jako pomoc v získání nového náhledu a prostředek ke sdílení v bezpečném prostředí. Právě pocit bezpečí a důvěru učitelé vnímají jako klíčový prvek pro úspěšný supervizní proces společně s lidským a partnerským přístupem supervizora, jehož přítomnost je nezbytná pro ochranu...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to present the concept of supervision in educational context as a tool for supporting preschool educators in their professional development, to map supervision implementation in nursery schools and examine teachers' views on supervision. The theoretical part first introduces the concept of supervision with regard to the term definition, its functions, aims, purpose, process and its participants. The following section of theory deals with the topic of supervision in educational environment, specific demands placed on teaching profession and presents supervision as an effective tool for teachers' professional growth and their mental health support. The empirical part presents qualitative research focused on teachers' experiences with supervision in three nursery schools and based on grounded theory principles. The results show that supervision implementation in nursery schools primarily depends on their financial and organisational capabilities which determine their ability to utilize supervision's potential. Research also shows that preschool educators perceive supervision as help, providing them with new perspectives, and as a means of sharing in a safe environment. Feeling of safety and trust in particular is according to the teachers a key component of a successful...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV