Show simple item record

Video art and public space
dc.contributor.advisorPfeiffer, Jan
dc.creatorShcherbak, Viktoriia
dc.date.accessioned2021-04-15T10:05:16Z
dc.date.available2021-04-15T10:05:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125157
dc.description.abstractThe work deals with video art and issues related to the presentation of video art in gallery and non-gallery spaces. The theoretical part defines the basic concepts such as new media, analog and digital video and video art, and then examines the polymorphism of video as a medium influenced and modified by other media. The final section is devoted to spatial forms of video art, such as video performance and video installation, and explores the special aspects of video in three-dimensional space. In the practical part, I carry out a survey (N = 65) of viewers' attitudes to space and video art. Respondents preferred experiencing video art in a dark, "cinema-like" room over other given options (in order of popularity: spatial video installation in a gallery, YouTube and video projection in a public square). The most important characteristics of video art spaces for respondents were: good acoustics, high video resolution projection and affordability of access.In the final section of the practical part, I describe and realize a series of video installations and performances, working with experimental ambient music, video installations and non-gallery spaces. The didactic part of the work summarizes the advantages of using video art in school, specifically in art lessons, and presents a design for a...en_US
dc.description.abstractPráce se věnuje videoartu a problematice související s prezentací videoartu v galerijním i negalerijním prostoru. V teoretické části jsou definovaná základní pojetí, jako nová média, analogové a digitální video, videoart. Dále je zkoumaná polymorfie videa, jako média, ovlivňovaného a modifikovaného dalšími médii. Závěr teoretické části je věnován prostorovým formám videoartu, jako videoperformance a videoinstalace, zároveň je zde vyznačeno specifikum videa pracujícího s trojdimenzionálním prostranstvím. V praktické části práce je realizován výzkum diváckých postojů (N=65) k místu sledování videoartu. Respondenti upřednostňovali prožívání videoartu v temné, "kinu podobné" místnosti před ostatními danými možnostmi (v pořadí popularity: videoinstalace v galerii, YouTube a projekce na veřejném náměstí). Pro většinu respondentů podstatnými charakteristikami prostoru, v němž na videoart nahlížejí byly: dobrá akustika, vysoké rozlišení videa a cenová dostupnost přehlídky. Dále je v praktické části realizovaná a popsaná série videoinstalací a performancí. Předložené projekty pracují s experimentální ambientní hudbou, videoinstalací a negalerijním prostorem. Poslední - didaktická část práce je představená shrnutím kladů využití videoartu ve školství, konkrétně u hodin výtvarné výchovy a následujícím návrhem...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsoučasné uměnícs_CZ
dc.subjectdigitalizacecs_CZ
dc.subjectnová médiacs_CZ
dc.subjectvideoinstalacecs_CZ
dc.subjectvideoartcs_CZ
dc.subjectvýtvarná výchovacs_CZ
dc.subjectvizuální komunikacecs_CZ
dc.subjectživé vizuální efektycs_CZ
dc.subjectvideoperformancecs_CZ
dc.subjectcontemporary arten_US
dc.subjectdigital ageen_US
dc.subjectnew mediaen_US
dc.subjectvideo installationen_US
dc.subjectvideo arten_US
dc.subjectart educationen_US
dc.subjectvisual communicationen_US
dc.subjectlive visualsen_US
dc.subjectvideoperformanceen_US
dc.titleVideoart a veřejný prostorcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-04
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId218861
dc.title.translatedVideo art and public spaceen_US
dc.contributor.refereeMagidová, Markéta
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy - Art Education Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy - Art Education Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráce se věnuje videoartu a problematice související s prezentací videoartu v galerijním i negalerijním prostoru. V teoretické části jsou definovaná základní pojetí, jako nová média, analogové a digitální video, videoart. Dále je zkoumaná polymorfie videa, jako média, ovlivňovaného a modifikovaného dalšími médii. Závěr teoretické části je věnován prostorovým formám videoartu, jako videoperformance a videoinstalace, zároveň je zde vyznačeno specifikum videa pracujícího s trojdimenzionálním prostranstvím. V praktické části práce je realizován výzkum diváckých postojů (N=65) k místu sledování videoartu. Respondenti upřednostňovali prožívání videoartu v temné, "kinu podobné" místnosti před ostatními danými možnostmi (v pořadí popularity: videoinstalace v galerii, YouTube a projekce na veřejném náměstí). Pro většinu respondentů podstatnými charakteristikami prostoru, v němž na videoart nahlížejí byly: dobrá akustika, vysoké rozlišení videa a cenová dostupnost přehlídky. Dále je v praktické části realizovaná a popsaná série videoinstalací a performancí. Předložené projekty pracují s experimentální ambientní hudbou, videoinstalací a negalerijním prostorem. Poslední - didaktická část práce je představená shrnutím kladů využití videoartu ve školství, konkrétně u hodin výtvarné výchovy a následujícím návrhem...cs_CZ
uk.abstract.enThe work deals with video art and issues related to the presentation of video art in gallery and non-gallery spaces. The theoretical part defines the basic concepts such as new media, analog and digital video and video art, and then examines the polymorphism of video as a medium influenced and modified by other media. The final section is devoted to spatial forms of video art, such as video performance and video installation, and explores the special aspects of video in three-dimensional space. In the practical part, I carry out a survey (N = 65) of viewers' attitudes to space and video art. Respondents preferred experiencing video art in a dark, "cinema-like" room over other given options (in order of popularity: spatial video installation in a gallery, YouTube and video projection in a public square). The most important characteristics of video art spaces for respondents were: good acoustics, high video resolution projection and affordability of access.In the final section of the practical part, I describe and realize a series of video installations and performances, working with experimental ambient music, video installations and non-gallery spaces. The didactic part of the work summarizes the advantages of using video art in school, specifically in art lessons, and presents a design for a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV