dc.contributor.advisor | Kitzbergerová, Leonora | |
dc.creator | Stejskalová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2021-04-15T10:03:22Z | |
dc.date.available | 2021-04-15T10:03:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/125149 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis aims at the present situation of inclusion or common school system education in the environment of primary school, specifically in Art lessons. The theoretical part defines fundamental terms and describes the current state of this issue on the basis of professional literature and present laws. The aim of the empirical part is to acquire experience of Art lesson pedagogues working with pupils with special educational needs. Essential is an integration of these pupils into regular process of education, function and utilization of teaching assistant and other specifics of inclusive education. Qualitative research, observation method, dialogue and auto-evaluation of the video record. Key words: inclusion, education, Art, pupils with educational special needs | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměřuje na současnou situaci inkluze neboli společného vzdělávání v prostředí základní školy, konkrétně ve výuce výtvarné výchovy. Teoretická část definuje základní pojmy a popisuje současný stav dané problematiky na základě odborné literatury a aktuálních zákonů. Cílem výzkumné části je získat zkušenosti pedagogů výtvarné výchovy s prací se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Stěžejní je začlenění těchto žáků do běžného procesu vzdělávání, funkce a využití asistentů pedagoga a další specifika inkluzivního vzdělávání. K získání těchto dat je využit kvalitativní výzkum, metoda pozorování, volného rozhovoru a autoevaluace videonahrávky. Klíčová slova: inkluze, edukace, výtvarná výchova, žáci se speciálními potřebami | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | inkluze | cs_CZ |
dc.subject | edukace | cs_CZ |
dc.subject | výtvarná výchova | cs_CZ |
dc.subject | žáci se speciálními potřebami | cs_CZ |
dc.subject | inclusion | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | art education | en_US |
dc.subject | pupils with special needs | en_US |
dc.title | Inkluze a výuka výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-04 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 212289 | |
dc.title.translated | Inclusion and art education | en_US |
dc.contributor.referee | Jakubcová Hajdušková, Lucie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměřuje na současnou situaci inkluze neboli společného vzdělávání v prostředí základní školy, konkrétně ve výuce výtvarné výchovy. Teoretická část definuje základní pojmy a popisuje současný stav dané problematiky na základě odborné literatury a aktuálních zákonů. Cílem výzkumné části je získat zkušenosti pedagogů výtvarné výchovy s prací se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Stěžejní je začlenění těchto žáků do běžného procesu vzdělávání, funkce a využití asistentů pedagoga a další specifika inkluzivního vzdělávání. K získání těchto dat je využit kvalitativní výzkum, metoda pozorování, volného rozhovoru a autoevaluace videonahrávky. Klíčová slova: inkluze, edukace, výtvarná výchova, žáci se speciálními potřebami | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis aims at the present situation of inclusion or common school system education in the environment of primary school, specifically in Art lessons. The theoretical part defines fundamental terms and describes the current state of this issue on the basis of professional literature and present laws. The aim of the empirical part is to acquire experience of Art lesson pedagogues working with pupils with special educational needs. Essential is an integration of these pupils into regular process of education, function and utilization of teaching assistant and other specifics of inclusive education. Qualitative research, observation method, dialogue and auto-evaluation of the video record. Key words: inclusion, education, Art, pupils with educational special needs | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |