Architektura jako životní prostor člověka
Architecture as environmental human space
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/125100/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125100Identifikátory
SIS: 186180
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gajdošíková, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
13. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
architektura, prostorové principy, edukace, vizuální a prostorová citlivost, veřejný prostor, soukromý prostor, edukační sborníkKlíčová slova (anglicky)
architecture, principles of space, education, visual and spatial sensitivity, public space, private space, educative textbookObsahem práce je implikace tématu architektura a urbanismus do výuky výtvarné výchovy na základní a střední škole. Architektura a urbanismus je komplexním technickým oborem a jeho implikace se může provádět mnoha způsoby a vyučovat žádané klíčové kompetence. Cílem práce je pomocí zpracovaného projektu přesvědčit učitele výtvarné výchovy, aby použili téma architektura především urbanismus ke vzdělávání žáků v péči o prostranství a identifikací s nimi. V teoretické části práce jsou představeny základní pojmy a principy moderní architektury a urbanismu s důrazem na vysvětlení vztahu architektury a urbanismu, které jsou pro úspěšné provedení projektu užitečné. Projekt "Člověk mezi domy" je zpracován v didaktickém časti jako podrobný výukový materiál i s pilotním provedením a následným hodnocením. Obsahem praktické části je dotazníkové šetření, které má získat zájem o téma architektura a urbanismus ve výuce výtvarné výchovy a zjistit, zda je téma architektury v praxi vyučováno. Poslední část práce, umělecký projekt "Na hlavu", ukazuje autorský umělecký přístup při zpracování tématu "Člověk mezi domy". KLÍČOVÁ SLOVA: výtvarná výchova, edukační program, architektura, urbanismus, reciproční vztahy, hmota, děj, prostředí, veřejný prostor, neveřejný prostor, péče o místo, dotazníkové šetření, performance,...
The content of the thesis is the implication of the theme of architecture and urbanism in the education of art at primary and secondary schools. Architecture and urbanism is a complex technical field and its implication can be implemented in many ways and teach the desired competencies. The aim of the work is to use the project to convince the art teachers to use the theme of architecture primarily urbanism to educate pupils in the care of the area and identify with them. The theoretical part of the thesis introduces the basic concepts and principles of modern architecture and urbanism with an emphasis on the explanation of the relationship between architecture and urbanism, which are useful for successful project implementation. The project "Man among the Houses" has been elaborated in the didactic part as a detailed teaching material with a pilot implementation and subsequent evaluation. The content of the practical part is a questionnaire, which is intended to gain interest in the topic of architecture and urbanism in teaching art and to find out whether the topic of architecture in practice is taught. The last part of the work, the art project "On the Head", shows the author's artistic approach in the elaboration of the theme "Man among the Houses". KEYWORDS: art education, educational program,...