Zobrazit minimální záznam

Czechoslovak Foreign Cultural Policy in the Early Years of Normalization
dc.contributor.advisorVojtěchovský, Ondřej
dc.creatorMachala, Jan
dc.date.accessioned2021-04-09T08:07:04Z
dc.date.available2021-04-09T08:07:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125084
dc.description.abstractThe master's thesis deals with the approach of the communist regime to the cultural promotion of the Czechoslovak Socialist Republic in developed capitalist countries, based on the analysis of selected foreign exhibitions with Czechoslovak participation. The presentation at these exhibitions was an important instrument of Czechoslovak foreign policy, which made it possible to influence the foreign public and political representation in the style of soft power. The master's thesis focuses on the form and application of this foreign-cultural policy during the early phase of the so-called normalization and examines its continuity or discontinuity in relation to the reform period of the 1960s. It focuses on the circumstances of the origin and course of the implementation of the World Exhibition in Montreal, the Man and His World exhibition, the World Exhibition in Osaka and the Czechoslovakia - a Country of Two Cultures exhibition. In addition to the above, it briefly discusses the previous development of world exhibitions. The master's thesis draws to a large extent from primary sources. In particular, the materials of the Government Commission for Exhibitions, which discussed specific forms of exhibitions, and documents of the Ministry of Foreign Affairs, including reports from the relevant embassies, were...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje přístupu komunistického režimu ke kulturní propagaci Československé socialistické republiky ve vyspělých kapitalistických zemích, a to na základě analýzy vybraných zahraničních výstav s československou účastí. Prezentace na těchto výstavách byla významným instrumentem československé zahraniční politiky, jež umožňovala působit na zahraniční veřejnost i politickou reprezentaci ve stylu měkké moci neboli soft power. Diplomová práce se soustředí na podobu a uplatňování této zahraničně-kulturní politiky v průběhu rané fáze tzv. normalizace a zkoumá její kontinuity či diskontinuity ve vztahu k reformnímu období 60. let. Zaměřuje se na okolnosti vzniku a průběh realizace Světové výstavy v Montréalu, výstavy Člověk a jeho svět, Světové výstavy v Ósace a výstavy Československo - země dvou kultur. Mimo výše uvedené stručně pojednává o předchozím vývoji světového výstavnictví. Diplomová práce ve značné míře čerpá z primárních pramenů. Jejich rozboru byly podrobeny zejména materiály Vládní komise pro výstavnictví, která projednávala konkrétní podoby výstav, a dokumenty ministerstva zahraničních věcí, včetně zpráv příslušných zastupitelských úřadů.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCzechoslovak promotion|Expo|World Exhibition in Brussels|World Exhibition in Montreal|Man and His World|World Exhibition in Osaka|Czechoslovakia - a Country of Two Cultures|exhibitions|foreign cultural policy|cultural policy|normalization|Government Commission for Exhibitions|state presentationen_US
dc.subjectČeskoslovenská propagace|Expo|Světová výstava v Bruselu|Světová výstava v Montréalu|Člověk a jeho svět|Světová výstava v Ósace|Československo - země dvou kultur|výstavnictví|zahraničně-kulturní politika|kulturní politika|normalizace|Vládní komise pro výstavnictví|prezentace státucs_CZ
dc.titleKulturní zahraniční politika Československa v raném období normalizacecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-01-26
dc.description.departmentÚstav světových dějincs_CZ
dc.description.departmentInstitute of General Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId200937
dc.title.translatedCzechoslovak Foreign Cultural Policy in the Early Years of Normalizationen_US
dc.contributor.refereeMervart, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory - General Historyen_US
thesis.degree.disciplineHistorie - obecné dějinycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav světových dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of General Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorie - obecné dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory - General Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje přístupu komunistického režimu ke kulturní propagaci Československé socialistické republiky ve vyspělých kapitalistických zemích, a to na základě analýzy vybraných zahraničních výstav s československou účastí. Prezentace na těchto výstavách byla významným instrumentem československé zahraniční politiky, jež umožňovala působit na zahraniční veřejnost i politickou reprezentaci ve stylu měkké moci neboli soft power. Diplomová práce se soustředí na podobu a uplatňování této zahraničně-kulturní politiky v průběhu rané fáze tzv. normalizace a zkoumá její kontinuity či diskontinuity ve vztahu k reformnímu období 60. let. Zaměřuje se na okolnosti vzniku a průběh realizace Světové výstavy v Montréalu, výstavy Člověk a jeho svět, Světové výstavy v Ósace a výstavy Československo - země dvou kultur. Mimo výše uvedené stručně pojednává o předchozím vývoji světového výstavnictví. Diplomová práce ve značné míře čerpá z primárních pramenů. Jejich rozboru byly podrobeny zejména materiály Vládní komise pro výstavnictví, která projednávala konkrétní podoby výstav, a dokumenty ministerstva zahraničních věcí, včetně zpráv příslušných zastupitelských úřadů.cs_CZ
uk.abstract.enThe master's thesis deals with the approach of the communist regime to the cultural promotion of the Czechoslovak Socialist Republic in developed capitalist countries, based on the analysis of selected foreign exhibitions with Czechoslovak participation. The presentation at these exhibitions was an important instrument of Czechoslovak foreign policy, which made it possible to influence the foreign public and political representation in the style of soft power. The master's thesis focuses on the form and application of this foreign-cultural policy during the early phase of the so-called normalization and examines its continuity or discontinuity in relation to the reform period of the 1960s. It focuses on the circumstances of the origin and course of the implementation of the World Exhibition in Montreal, the Man and His World exhibition, the World Exhibition in Osaka and the Czechoslovakia - a Country of Two Cultures exhibition. In addition to the above, it briefly discusses the previous development of world exhibitions. The master's thesis draws to a large extent from primary sources. In particular, the materials of the Government Commission for Exhibitions, which discussed specific forms of exhibitions, and documents of the Ministry of Foreign Affairs, including reports from the relevant embassies, were...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav světových dějincs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV