Show simple item record

How the fifth graders work with a fairytale text
dc.contributor.advisorViktorová, Ida
dc.creatorMračková, Jana
dc.date.accessioned2017-04-05T11:17:21Z
dc.date.available2017-04-05T11:17:21Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12490
dc.description.abstractDiplomová práce umožnila poukázat na zajímavé souvislosti při dětském vypravování pohádek. Pohádka se ukázala z teoretického hlediska jako žánr obtížněji uchopitelný, který přitahoval pozornost mnoha autorů a postupně nalezl své uplatnění především pro dětský věk. Pro dětské období je tento žánr stejně jako vypravování velmi typický a to jak v domácím, tak i školním prostředí. Cílem bylo vymezit strukturní náležitosti vypravování pohádek. Výzkum prováděný na vzorku dětí páté třídy umožnil konkrétně vymezit strukturní náležitosti těchto vypravování. Byly využity materiály z vypravování reproduktivního i produktivního. Ukázalo se, že pro děti páté třídy je struktura vypravování tvořena 24 různými typy pohádkových funkcí jednajících osob. Ačkoli děti nevyužívají celkový soubor funkcí, jsou za použití daného počtu schopny vystihnout základní strukturu pohádky. V reproduktivním vypravování se ukázala jako problematičtější pohádka Modrovous, která se jeví jako náročnější na uchopení. V případě obou typů vypravování řada funkcí absentovala. I přesto se ukázalo, že děti jsou schopny tvořit základní strukturu za pomocí funkcí úvodních a závěrečných, funkce škůdcovství/nedostatek náležející k expozici, funkcí komplementárních a funkcí "dárci".cs_CZ
dc.description.abstractThe object of my diploma thesis was fairy tale narration of children in fifth classes of primary school. The main point was to refer to the structural belongings of fairy tale narration and to identify basic parts of the story telling. There were used two types of narration. First of them, reproductive, involved re-telling of two chosen fairy tales: The Bluebeard (Modrovous) and The Nix and his salve (Hastrmanova mast). The second type of narration was productive story telling of random fairy tale. In this type the chosen fairy tale was just upon the individual children's selection. The analyzed material consisted in sum of 33 narrated stories. Obtained narrations were analysed according to the V.J. Propp's functions of acting people. Propp's theory and his list of 31 functions of acting people were main resources to the experimental part of my diploma thesis. According to the analyses summary certain results have benn found out. At first it showed, that the main structure of children's story telling consists of 24 types of different functions. Children don't use the full list of 31 specified functions and concern to some of them. Certain types of functions were absent in both types of story tellings. But in between these used 24 types of functions the main structure of the story was always present. It...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePráce s pohádkovým textem u dětí páté třídycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-01-29
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId53146
dc.title.translatedHow the fifth graders work with a fairytale texten_US
dc.contributor.refereeChrz, Vladimír
dc.identifier.aleph000944547
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce umožnila poukázat na zajímavé souvislosti při dětském vypravování pohádek. Pohádka se ukázala z teoretického hlediska jako žánr obtížněji uchopitelný, který přitahoval pozornost mnoha autorů a postupně nalezl své uplatnění především pro dětský věk. Pro dětské období je tento žánr stejně jako vypravování velmi typický a to jak v domácím, tak i školním prostředí. Cílem bylo vymezit strukturní náležitosti vypravování pohádek. Výzkum prováděný na vzorku dětí páté třídy umožnil konkrétně vymezit strukturní náležitosti těchto vypravování. Byly využity materiály z vypravování reproduktivního i produktivního. Ukázalo se, že pro děti páté třídy je struktura vypravování tvořena 24 různými typy pohádkových funkcí jednajících osob. Ačkoli děti nevyužívají celkový soubor funkcí, jsou za použití daného počtu schopny vystihnout základní strukturu pohádky. V reproduktivním vypravování se ukázala jako problematičtější pohádka Modrovous, která se jeví jako náročnější na uchopení. V případě obou typů vypravování řada funkcí absentovala. I přesto se ukázalo, že děti jsou schopny tvořit základní strukturu za pomocí funkcí úvodních a závěrečných, funkce škůdcovství/nedostatek náležející k expozici, funkcí komplementárních a funkcí "dárci".cs_CZ
uk.abstract.enThe object of my diploma thesis was fairy tale narration of children in fifth classes of primary school. The main point was to refer to the structural belongings of fairy tale narration and to identify basic parts of the story telling. There were used two types of narration. First of them, reproductive, involved re-telling of two chosen fairy tales: The Bluebeard (Modrovous) and The Nix and his salve (Hastrmanova mast). The second type of narration was productive story telling of random fairy tale. In this type the chosen fairy tale was just upon the individual children's selection. The analyzed material consisted in sum of 33 narrated stories. Obtained narrations were analysed according to the V.J. Propp's functions of acting people. Propp's theory and his list of 31 functions of acting people were main resources to the experimental part of my diploma thesis. According to the analyses summary certain results have benn found out. At first it showed, that the main structure of children's story telling consists of 24 types of different functions. Children don't use the full list of 31 specified functions and concern to some of them. Certain types of functions were absent in both types of story tellings. But in between these used 24 types of functions the main structure of the story was always present. It...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV