Show simple item record

The role of preceptor nurse in the transition period at the selected workplace
dc.contributor.advisorHeczková, Jana
dc.creatorPolidarová, Zuzana
dc.date.accessioned2021-03-10T11:01:44Z
dc.date.available2021-03-10T11:01:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/124851
dc.description.abstractÚvod do problematiky: Pozice školícího pracovníka zaujímá v adaptačním procesu (AP) sester zcela zásadní význam. Obzvláště na pracovištích intenzivní medicíny, kde zaškoluje ve vysoce specializované a náročné péči. AP se tak stává citlivým obdobím, ve kterém se zaměstnanec rozhoduje, zda setrvá na pracovišti, nebo dokonce v profesi. Metodika: Tato studie je kvalitativní. Hlavním cílem tohoto šetření jsou konkrétní zkušenosti školících sester s vedením AP. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů se školícími sestrami na půdě jednoho vybraného pracoviště intenzivní medicíny. Analýza dat proběhla ve 4 krocích, bylo použito otevřené kódování a třídění dat do kategorií a subkategorií. Výsledky: Bylo identifikováno 6 hlavních témat: Vlastní zkušenosti školitelů z období AP, Atributy organizace AP, Hodnocená a zpětná vazba, Role školící sestry, Kritické momenty a Faktory ovlivňující adaptační proces. Vlastní zkušenosti školitelů z AP jsou signifikantním prediktorem pro jejich individuální způsob zaškolování a vedení AP. Hodnocení a zpětná vazba mají svou kulturu a musí probíhat cyklicky, aby přinášela efekt. Školitel je nositelem mnoha rolí, podílí se na tvorbě sociálních vazeb s novou sestrou, sám má snahu navázat pozitivní vztahy a zaškolovat po stránce profesní i předávat doporučení...cs_CZ
dc.description.abstractIntroduction: A nurse preceptorship is essential in the transition period (TP) of novice nurses. Especially in intensive care workplaces, where training for highly specialized and demanding care is provided. TP thus becomes a sensitive period in which the employee decides whether to remain in the workplace or even in the profession. Methodology: This is qualitative study with the main focus of the survey on the specific experience of preceptors with TP management. Data collection was performed using semi-structured interviews with preceptor nurses in one selected workplace of intensive care. Data analysis was performed in 4 steps, open coding and sorting of data into categories and subcategories were used. Results: Six main topics were identified: Preceptors' experience from their own transition, TP organization attributes, Evaluation and feedback, The role of the preceptor nurse, Critical moments and Factors influencing the TP. The experience of trainers from their own TP is a significant predictor for their individual way of training and leading novice nurses. Evaluation and feedback have a culture and should be performed regularly in cycles to achieve the purpose. The preceptor has many roles, participates in the creation of social relationships with the novice, he himself strives to establish...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, 1. lékařská fakultacs_CZ
dc.subjecttransitionen_US
dc.subjecttransition support programmeen_US
dc.subjectorientation perioden_US
dc.subjectpreceptor nurseen_US
dc.subjectpreceptoren_US
dc.subjectmentor nurseen_US
dc.subjectgraduate nurseen_US
dc.subjectnovice nurseen_US
dc.subjectmentoring in nursingen_US
dc.subjectmentorshipen_US
dc.subjectpreceptorshipen_US
dc.subjectadaptační procescs_CZ
dc.subjectřízení lidských zdrojůcs_CZ
dc.subjectškolící sestracs_CZ
dc.subjectsestra absolventkacs_CZ
dc.subjectnový zaměstnaneccs_CZ
dc.subjectnástup do zaměstnánícs_CZ
dc.subjectpreceptoringcs_CZ
dc.subjectmentoringcs_CZ
dc.titleRole školící sestry v adaptačním procesu sester na vybraném pracovištics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-02-17
dc.description.departmentInstitute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles Universityen_US
dc.description.departmentÚstav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UKcs_CZ
dc.description.faculty1. lékařská fakultacs_CZ
dc.description.facultyFirst Faculty of Medicineen_US
dc.identifier.repId213174
dc.title.translatedThe role of preceptor nurse in the transition period at the selected workplaceen_US
dc.contributor.refereeJeřábková, Lenka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineIntensive Careen_US
thesis.degree.disciplineIntenzivní péčecs_CZ
thesis.degree.programSpecializace ve zdravotnictvícs_CZ
thesis.degree.programSpecializations in Health Serviceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-cs1. lékařská fakulta::Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UKcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFirst Faculty of Medicine::Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles Universityen_US
uk.faculty-name.cs1. lékařská fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFirst Faculty of Medicineen_US
uk.faculty-abbr.cs1.LFcs_CZ
uk.degree-discipline.csIntenzivní péčecs_CZ
uk.degree-discipline.enIntensive Careen_US
uk.degree-program.csSpecializace ve zdravotnictvícs_CZ
uk.degree-program.enSpecializations in Health Serviceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csÚvod do problematiky: Pozice školícího pracovníka zaujímá v adaptačním procesu (AP) sester zcela zásadní význam. Obzvláště na pracovištích intenzivní medicíny, kde zaškoluje ve vysoce specializované a náročné péči. AP se tak stává citlivým obdobím, ve kterém se zaměstnanec rozhoduje, zda setrvá na pracovišti, nebo dokonce v profesi. Metodika: Tato studie je kvalitativní. Hlavním cílem tohoto šetření jsou konkrétní zkušenosti školících sester s vedením AP. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů se školícími sestrami na půdě jednoho vybraného pracoviště intenzivní medicíny. Analýza dat proběhla ve 4 krocích, bylo použito otevřené kódování a třídění dat do kategorií a subkategorií. Výsledky: Bylo identifikováno 6 hlavních témat: Vlastní zkušenosti školitelů z období AP, Atributy organizace AP, Hodnocená a zpětná vazba, Role školící sestry, Kritické momenty a Faktory ovlivňující adaptační proces. Vlastní zkušenosti školitelů z AP jsou signifikantním prediktorem pro jejich individuální způsob zaškolování a vedení AP. Hodnocení a zpětná vazba mají svou kulturu a musí probíhat cyklicky, aby přinášela efekt. Školitel je nositelem mnoha rolí, podílí se na tvorbě sociálních vazeb s novou sestrou, sám má snahu navázat pozitivní vztahy a zaškolovat po stránce profesní i předávat doporučení...cs_CZ
uk.abstract.enIntroduction: A nurse preceptorship is essential in the transition period (TP) of novice nurses. Especially in intensive care workplaces, where training for highly specialized and demanding care is provided. TP thus becomes a sensitive period in which the employee decides whether to remain in the workplace or even in the profession. Methodology: This is qualitative study with the main focus of the survey on the specific experience of preceptors with TP management. Data collection was performed using semi-structured interviews with preceptor nurses in one selected workplace of intensive care. Data analysis was performed in 4 steps, open coding and sorting of data into categories and subcategories were used. Results: Six main topics were identified: Preceptors' experience from their own transition, TP organization attributes, Evaluation and feedback, The role of the preceptor nurse, Critical moments and Factors influencing the TP. The experience of trainers from their own TP is a significant predictor for their individual way of training and leading novice nurses. Evaluation and feedback have a culture and should be performed regularly in cycles to achieve the purpose. The preceptor has many roles, participates in the creation of social relationships with the novice, he himself strives to establish...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UKcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV