Show simple item record

The Site of Memory: National Museum of Ireland and Commemoration of Easter Rising in the Proclaiming a Republic Exhibition
dc.contributor.advisorKasáková, Zuzana
dc.creatorŠpína, Vladimír
dc.date.accessioned2021-02-25T09:03:33Z
dc.date.available2021-02-25T09:03:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/124639
dc.description.abstractVýstava Proclaiming a Republic: The 1916 Rising (2016-2020) byla Národním muzeem Irska otevřena v rámci projektu Decade of Centenaries jako připomínka velikonočního povstání. Tato práce výstavu chápe jako místo paměti, které u příležitosti stoletého výročí reprezentovalo oficiální paměť povstání, a klade si za cíl tuto paměť analyzovat. Výstava je nahlížena prostřednictvím rámce SANE jako mnemonická formace a důraz je kladen na narativ výstavy. Jeho analýza vychází z předpokladů nové muzeologie, podle níž moderní muzea pracují buď s hegemonními (oslavnými, status quo udržujícími), nebo kontra- hegemonními (minoritními, status quo popírajícími) narativy. Obsah výstavy (texty, exponáty, fotografie), který byl autorem práce zdokumentován během opakovaných návštěv v letech 2017 a 2018, je podroben tematické analýze. Aplikací metody tematické sítě je v narativu výstavy identifikováno devět tzv. globálních témat - makrotémat zachycujících koho/co, jak a čím výstava komemoruje. Práce dochází ke zjištění, že výstava navzdory očekávání nové muzeologie upevňuje tradiční mýty velikonočního povstání a pracuje s převážně dominantními narativy. K narativům kontra-hegemonním přistupuje tak, aby ani po sto letech nerelativizovala význam povstání coby jednoho ze zakládajících mýtů moderního Irska. Vzhledem k...cs_CZ
dc.description.abstractThe Proclaiming a Republic: The 1916 Rising (2016-2020) exhibition was opened by the National Museum of Ireland as a part of the Decade of Centenaries project to commemorate the Easter Rising. This thesis understands the exhibition as a place of memory, which on the occasion of the centenary represents the official memory of the rising, and it aims to analyze this memory. The exhibition is perceived through the SANE framework as a mnemonic formation and the emphasis is put on narrative of the exhibition. Analysis of which is based on presumptions of the new museology, according to which modern museums utilize either hegemonic (celebratory, status quo-maintaining) or counter-hegemonic (minority, status quo-denying) narratives. The content of the exhibition (texts, exhibits, photographs), which was documented by the author of this thesis during repeated visits in 2017 and 2018, is subjected to thematic analysis. By applying the thematic network method, nine so-called global themes - macro-themes depicting who / what, how and by what is the exhibition commemorating - are identified within the narrative of the exhibition. The thesis determines that the exhibition, despite expectations of the new museology, reinforces traditional myths of the Easter Rising and employs predominantly dominant narratives....en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectEaster Risingen_US
dc.subjectNational Museum of Irelanden_US
dc.subjectmemoryen_US
dc.subjectcommemorationen_US
dc.subjectIrelanden_US
dc.subjectvelikonoční povstánícs_CZ
dc.subjectNárodní muzeum Irskacs_CZ
dc.subjectpaměťcs_CZ
dc.subjectkomemoracecs_CZ
dc.subjectIrskocs_CZ
dc.titleMísto paměti: Irské národní muzeum a komemorace velikonočního povstání ve výstavě Proclaiming a Republiccs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-02-04
dc.description.departmentDepartment of European Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra evropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId213342
dc.title.translatedThe Site of Memory: National Museum of Ireland and Commemoration of Easter Rising in the Proclaiming a Republic Exhibitionen_US
dc.contributor.refereeBauer, Paul
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra evropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVýstava Proclaiming a Republic: The 1916 Rising (2016-2020) byla Národním muzeem Irska otevřena v rámci projektu Decade of Centenaries jako připomínka velikonočního povstání. Tato práce výstavu chápe jako místo paměti, které u příležitosti stoletého výročí reprezentovalo oficiální paměť povstání, a klade si za cíl tuto paměť analyzovat. Výstava je nahlížena prostřednictvím rámce SANE jako mnemonická formace a důraz je kladen na narativ výstavy. Jeho analýza vychází z předpokladů nové muzeologie, podle níž moderní muzea pracují buď s hegemonními (oslavnými, status quo udržujícími), nebo kontra- hegemonními (minoritními, status quo popírajícími) narativy. Obsah výstavy (texty, exponáty, fotografie), který byl autorem práce zdokumentován během opakovaných návštěv v letech 2017 a 2018, je podroben tematické analýze. Aplikací metody tematické sítě je v narativu výstavy identifikováno devět tzv. globálních témat - makrotémat zachycujících koho/co, jak a čím výstava komemoruje. Práce dochází ke zjištění, že výstava navzdory očekávání nové muzeologie upevňuje tradiční mýty velikonočního povstání a pracuje s převážně dominantními narativy. K narativům kontra-hegemonním přistupuje tak, aby ani po sto letech nerelativizovala význam povstání coby jednoho ze zakládajících mýtů moderního Irska. Vzhledem k...cs_CZ
uk.abstract.enThe Proclaiming a Republic: The 1916 Rising (2016-2020) exhibition was opened by the National Museum of Ireland as a part of the Decade of Centenaries project to commemorate the Easter Rising. This thesis understands the exhibition as a place of memory, which on the occasion of the centenary represents the official memory of the rising, and it aims to analyze this memory. The exhibition is perceived through the SANE framework as a mnemonic formation and the emphasis is put on narrative of the exhibition. Analysis of which is based on presumptions of the new museology, according to which modern museums utilize either hegemonic (celebratory, status quo-maintaining) or counter-hegemonic (minority, status quo-denying) narratives. The content of the exhibition (texts, exhibits, photographs), which was documented by the author of this thesis during repeated visits in 2017 and 2018, is subjected to thematic analysis. By applying the thematic network method, nine so-called global themes - macro-themes depicting who / what, how and by what is the exhibition commemorating - are identified within the narrative of the exhibition. The thesis determines that the exhibition, despite expectations of the new museology, reinforces traditional myths of the Easter Rising and employs predominantly dominant narratives....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV