Přípravné třídy pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Preparatory Classes for Children from Social-culture Handicap Environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12456Identifiers
Study Information System: 52614
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Koťátková, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce představuje výchovně vzdělávací činnosti v přípravné třídě určené předškolním dětem ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, v průběhu školního roku 2006 - 2007. Vznikala na základě vlastních pedagogických zkušeností s předškolními dětmi. Během své pedagogické praxe jsem vypozorovala, že nej výraznější problémy, se kterými se potýkáme, spadají do oblasti jazykové a do oblasti grafomotoriky a jemné motoriky. Právě tyto dvě oblasti jsem nejvíce sledovala. Popisuji, jak jsem s dětmi pracovala, co pozitivního získaly i co se nám naopak nepovedlo. Zařadila jsem také podrobnější sledování jednoho romského dítěte, jeho charakteristiku (rodinnou, osobní, sociální anamnézu) a individuální vzdělávací program, který byl pro ně připraven. Rozborem a evaluací realizace IVP zjišťovala, zdali mu pomohl překlenout jazykové problémy, nedostatky v oblasti grafomotoriky i jeho sociální zanedbanost v oblasti výchovy a vzdělání. Ve své práci jsem chtěla také zdůraznit a poukázat na nutnost vzájemné důvěry a tolerance mezi rodiči a pedagogy.
The graduation theses presents educational_working at preparotary class, which is intended to preschool children from socially disadvantaged environment during the school year 2006-2007. Started on the basis own pedagogic experiences from preschool children. During my pedagogic experience I discovered, that most expressive problems which we battle with, fall within lenguage and grapho-motoric area. And soft motoric as well. I mostly observed just this two areas. I define how I worked with the children. What positive they got and what was unsuccessful. I inserted more detailed monitoring of one Romany child. His characteristic ( family, personal, social anamnesis) and individual educational program, which was ready for them. By the analysis and by the acquisition of dates of the IEP (individual education progamme) I made an inquiry if the IEP helped to him to arche over the lenguage problems, the absence in the grapho-motoric area and social neglectiulness in the area of the upbringing and the education. At my work I also wanted to accent and refer to necessity of bilateral trust and toleration between the pedagogues and the parents.