Show simple item record

Development of syntax in written Czech at the pupils of lower secondary education
dc.creatorDoležalová, Eliška
dc.date.accessioned2021-05-20T11:34:41Z
dc.date.available2021-05-20T11:34:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/124561
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá vývojem syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku na materiálu písemných slohových prací, konkrétně slohového útvaru vypravování. Na základě analýzy dvou souborů textů: (1) žáků 6.-9. ročníku základní školy v obci blízko Prahy, (2) žáků 6.-9. ročníku základní školy v Praze, doplněných korpusovým materiálem, byla charakterizována podoba současné syntaxe psané češtiny a její vývoj v závislosti na věku žáků. Celkem tedy bylo analyzováno 302 slohových prací. Z důvodu komplexnějšího poznání reality byly analyzovány také kurikulární a edukativní materiály, výukové hospitace a řízené rozhovory s učiteli. Díky porovnání vývoje jednotlivých složek psané syntaxe bylo možno nejen vyslovit materiálově podložené závěry o současném stavu a vývoji psané syntaxe u žáků staršího školního věku, ale zároveň identifikovat případné vývojové disparátnosti jednotlivých složek syntaxe a vyslovit metodická doporučení.cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation thesis focuses on the topic of the development of syntax of written Czech at the pupils of lower secondary education on the material of written compositions of story-telling. The thesis characterises the form of current syntax of written Czech and its development depending on the age of pupils. The analysis is bases on two collections of texts - the texts in the first collection were produced by 6th to 9th primary school grade pupils based in a town near Prague, the second collection was produced by 6th to 9th primary school grade pupils in Prague. These data were then supplemented with corpus material. In total, there were 302 compositions analysed. Moreover, to depict the reality in its complexity, also curricular and educational materials were being analysed as well as lesson observations and structured interviews conducted with teachers. The comparison between the particular constituents of written syntax enables the conclusions to be drawn being based on the analysed material giving evidence on the current state and development of written syntax with pupils of 6th to 9th grade of primary school, as well as possible disparities of development of particular syntax constituents to be identified and some recommendations for teaching methodology to be conveyed.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech language syntaxen_US
dc.subjectmother tongue acquisitionen_US
dc.subjectqualitative researchen_US
dc.subjectcontent analysisen_US
dc.subjectCzech language teachingen_US
dc.subjectcommunication and stylistics in educationen_US
dc.subject6th to 9th grade of primary educationen_US
dc.subjectsyntax českého jazykacs_CZ
dc.subjectosvojování mateřského jazykacs_CZ
dc.subjectkvalitativní výzkumcs_CZ
dc.subjectobsahová analýzacs_CZ
dc.subjectvyučování českému jazykucs_CZ
dc.subjectkomunikační a slohová výchovacs_CZ
dc.subjectdruhý stupeň základní školycs_CZ
dc.titleVývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věkucs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-30
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId227575
dc.title.translatedDevelopment of syntax in written Czech at the pupils of lower secondary educationen_US
dc.identifier.aleph002425116
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Languageen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazykcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá vývojem syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku na materiálu písemných slohových prací, konkrétně slohového útvaru vypravování. Na základě analýzy dvou souborů textů: (1) žáků 6.-9. ročníku základní školy v obci blízko Prahy, (2) žáků 6.-9. ročníku základní školy v Praze, doplněných korpusovým materiálem, byla charakterizována podoba současné syntaxe psané češtiny a její vývoj v závislosti na věku žáků. Celkem tedy bylo analyzováno 302 slohových prací. Z důvodu komplexnějšího poznání reality byly analyzovány také kurikulární a edukativní materiály, výukové hospitace a řízené rozhovory s učiteli. Díky porovnání vývoje jednotlivých složek psané syntaxe bylo možno nejen vyslovit materiálově podložené závěry o současném stavu a vývoji psané syntaxe u žáků staršího školního věku, ale zároveň identifikovat případné vývojové disparátnosti jednotlivých složek syntaxe a vyslovit metodická doporučení.cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation thesis focuses on the topic of the development of syntax of written Czech at the pupils of lower secondary education on the material of written compositions of story-telling. The thesis characterises the form of current syntax of written Czech and its development depending on the age of pupils. The analysis is bases on two collections of texts - the texts in the first collection were produced by 6th to 9th primary school grade pupils based in a town near Prague, the second collection was produced by 6th to 9th primary school grade pupils in Prague. These data were then supplemented with corpus material. In total, there were 302 compositions analysed. Moreover, to depict the reality in its complexity, also curricular and educational materials were being analysed as well as lesson observations and structured interviews conducted with teachers. The comparison between the particular constituents of written syntax enables the conclusions to be drawn being based on the analysed material giving evidence on the current state and development of written syntax with pupils of 6th to 9th grade of primary school, as well as possible disparities of development of particular syntax constituents to be identified and some recommendations for teaching methodology to be conveyed.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990024251160106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV