Výchova předškolních dětí z pohledu gender studies
Preschool Education from the Viewpoint of Gender Studies
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12443Identifikátory
SIS: 53134
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlík, Radomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
14. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Genderové studie zažívají v současnosti svůj rozkvět. Již nyní existuje poměrně široká teoretická i empirická základna, která nám umožňuje vyjádřovat závěry a stanoviska. Nicméně, stejně jako ve všech společenských vědních disciplínách, existují i zde protichůdné názory i protichůdné závěry výzkumů. Častokrát se není jednoduché dopátrat validních závěrů, neboť od mnohých výzkumů neuplynulo dostatek času, který by je potvrdil, nebo jsou z důvodu neustálé společenské proměny výsledky zpochybňovány či korigovány, a mají tak poměrně časově (i místně) omezenou platnost. Společenský vývoj je dynamický, nejsou jím ušetřeny ani role žen a mužů. Právě v proměně genderových rolích je tento proces znatelný, troufám si tvrdit, každým rokem. Mezigenerační rozdíl je značný. Ve své práci jsem se těmto úskalím snažila vyhnout, čerpám proto informace z různých zdrojů a ke starším poznatkům přistupuji dvojnásobně obezřetně. Z důvodu získání současných empirických dat z českého prostředí jsem provedla výzkum, výzkum formou rozhovorů s rodiči o výchově jejich dětí (různopohlavních dvojčat). Závěry mého výzkumu mají sloužit porovnání s teoretickými závěry, které jsem načerpala z odborné literatury. Výzkum jsem provedla tedy hlavně z důvodu komparace. Musím přiznat, že výsledky výzkumu tvoří spíše jakousi opozici závěrům v...
Genderové studie zažívají v současnosti svůj rozkvět. Již nyní existuje poměrně široká teoretická i empirická základna, která nám umožňuje vyjádřovat závěry a stanoviska. Nicméně, stejně jako ve všech společenských vědních disciplínách, existují i zde protichůdné názory i protichůdné závěry výzkumů. Častokrát se není jednoduché dopátrat validních závěrů, neboť od mnohých výzkumů neuplynulo dostatek času, který by je potvrdil, nebo jsou z důvodu neustálé společenské proměny výsledky zpochybňovány či korigovány, a mají tak poměrně časově (i místně) omezenou platnost. Společenský vývoj je dynamický, nejsou jím ušetřeny ani role žen a mužů. Právě v proměně genderových rolích je tento proces znatelný, troufám si tvrdit, každým rokem. Mezigenerační rozdíl je značný. Ve své práci jsem se těmto úskalím snažila vyhnout, čerpám proto informace z různých zdrojů a ke starším poznatkům přistupuji dvojnásobně obezřetně. Z důvodu získání současných empirických dat z českého prostředí jsem provedla výzkum, výzkum formou rozhovorů s rodiči o výchově jejich dětí (různopohlavních dvojčat). Závěry mého výzkumu mají sloužit porovnání s teoretickými závěry, které jsem načerpala z odborné literatury. Výzkum jsem provedla tedy hlavně z důvodu komparace. Musím přiznat, že výsledky výzkumu tvoří spíše jakousi opozici závěrům v...