Show simple item record

Association of education with mental illness in Czech population
dc.creatorKuklová, Marie
dc.date.accessioned2021-05-20T13:32:08Z
dc.date.available2021-05-20T13:32:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/124408
dc.description.abstractSouvislost mezi vzděláním a duševním onemocněním v české populaci Abstrakt Tato diplomová práce si kladla za cíl zjistit souvislost mezi vzděláním a duševními nemocemi v české populaci. Byla použitá data z národně reprezentativní průřezové studie - the CZEch Mental health Study (CZEMS). Duševní nemocí byly hodnoceny pomocí nástroje Mini-mezinárodní neuropsychiatrické interview a rozděleny do čtyř skupin - poruchy nálady, úzkostné poruchy, poruchy spojené s užíváním alkoholu a poruchy spojené s užíváním drog. Informace o nejvyšším ukončeném vzdělání byla získána od respondentů v rámci rozhovoru. Vztah mezi vzděláním a duševními nemocemi byl analyzován pomocí binární logistické regrese a postupně adjustován na sociodemografické a sociální charakteristiky a rizikové faktory životního stylu. Analýza byla provedena na 3 175 respondentech (54 % žen, medián věku 49 let). Nižší vzdělání (základní a střední škola bez maturity) bylo asociováno s vyšším výskytem duševních nemocí, tato asociace přetrvala po zohlednění všech charakteristik. Asociace byla nejsilnější u poruch spojených s užíváním alkoholu, nejslabší u úzkostných poruch a nelišila se dle pohlaví. Vztah mezi vzděláním a poruchami spojenými s užíváním alkoholu a drog byl patrný především u mladších jedinců. Nalezené rozdíly ve výskytu duševních nemocí dle...cs_CZ
dc.description.abstractAssociation of education with mental illness in Czech population Abstract This master thesis aimed to study the association of education with mental disorders in the Czech population. Data were used from a nationally representative cross-sectional study - the CZEch Mental health Study (CZEMS). Mental disorders were assessed with Mini-International Neuropsychiatric Interview and divided into four groups - affective, anxiety, substance use and alcohol use. Information about the highest completed education was self-reported by participants during an interview. Binary logistic regresion examined the association of education with mental disorders, group-wise adjusting for sociodemographic, social and health-related characteristics. The analysis was conducted on 3 175 participants (54 % women, median age 49 years). Lower education (primary and vocational) was associated with higher occurrence of mental disorders, this association remained after adjustment for all characteristics. The association was strongest for alcohol use disorders and weakest for anxiety disorders and did not differ by sex. The relationship between education and alcohol use as well as substance use disorders was apparent in particular in younger individuals. The observed educational differences in the occurrence of mental disorders should be...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectmental disorderen_US
dc.subjectdepressionen_US
dc.subjectanxietyen_US
dc.subjectpsychosisen_US
dc.subjectpopulation-based surveyen_US
dc.subjectduševní nemoccs_CZ
dc.subjectdepresecs_CZ
dc.subjectúzkostcs_CZ
dc.subjectpsychózacs_CZ
dc.subjectpopulační šetřenícs_CZ
dc.titleSouvislost mezi vzděláním a duševním onemocněním v české populacics_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-01-25
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId232493
dc.title.translatedAssociation of education with mental illness in Czech populationen_US
dc.identifier.aleph002423682
thesis.degree.nameRNDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Epidemiologyen_US
thesis.degree.disciplineSociální epidemiologiecs_CZ
thesis.degree.programEpidemiologyen_US
thesis.degree.programEpidemiologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop.en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální epidemiologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Epidemiologyen_US
uk.degree-program.csEpidemiologiecs_CZ
uk.degree-program.enEpidemiologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csSouvislost mezi vzděláním a duševním onemocněním v české populaci Abstrakt Tato diplomová práce si kladla za cíl zjistit souvislost mezi vzděláním a duševními nemocemi v české populaci. Byla použitá data z národně reprezentativní průřezové studie - the CZEch Mental health Study (CZEMS). Duševní nemocí byly hodnoceny pomocí nástroje Mini-mezinárodní neuropsychiatrické interview a rozděleny do čtyř skupin - poruchy nálady, úzkostné poruchy, poruchy spojené s užíváním alkoholu a poruchy spojené s užíváním drog. Informace o nejvyšším ukončeném vzdělání byla získána od respondentů v rámci rozhovoru. Vztah mezi vzděláním a duševními nemocemi byl analyzován pomocí binární logistické regrese a postupně adjustován na sociodemografické a sociální charakteristiky a rizikové faktory životního stylu. Analýza byla provedena na 3 175 respondentech (54 % žen, medián věku 49 let). Nižší vzdělání (základní a střední škola bez maturity) bylo asociováno s vyšším výskytem duševních nemocí, tato asociace přetrvala po zohlednění všech charakteristik. Asociace byla nejsilnější u poruch spojených s užíváním alkoholu, nejslabší u úzkostných poruch a nelišila se dle pohlaví. Vztah mezi vzděláním a poruchami spojenými s užíváním alkoholu a drog byl patrný především u mladších jedinců. Nalezené rozdíly ve výskytu duševních nemocí dle...cs_CZ
uk.abstract.enAssociation of education with mental illness in Czech population Abstract This master thesis aimed to study the association of education with mental disorders in the Czech population. Data were used from a nationally representative cross-sectional study - the CZEch Mental health Study (CZEMS). Mental disorders were assessed with Mini-International Neuropsychiatric Interview and divided into four groups - affective, anxiety, substance use and alcohol use. Information about the highest completed education was self-reported by participants during an interview. Binary logistic regresion examined the association of education with mental disorders, group-wise adjusting for sociodemographic, social and health-related characteristics. The analysis was conducted on 3 175 participants (54 % women, median age 49 years). Lower education (primary and vocational) was associated with higher occurrence of mental disorders, this association remained after adjustment for all characteristics. The association was strongest for alcohol use disorders and weakest for anxiety disorders and did not differ by sex. The relationship between education and alcohol use as well as substance use disorders was apparent in particular in younger individuals. The observed educational differences in the occurrence of mental disorders should be...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV