Zobrazit minimální záznam

The role of detail while compasing a work of art
dc.contributor.advisorDvořák, Jaroslav
dc.creatorNeubertová, Miriam
dc.date.accessioned2017-04-05T11:05:14Z
dc.date.available2017-04-05T11:05:14Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12437
dc.description.abstractDiplomová práce je zaměřena na roli detailu jako vizuálního fenoménu při komponování, tvorbě, i recepci uměleckého díla. Autorka vychází ze své specifické zkušenosti zhoršování zraku v dětství (dospívání) a na ně vázané změny viděného. Postupné a stále znovu opakovávané rozostřování a zaostřování, související s korekcí oka, vedlo Neubertovou mimo jiné i k jejímu zájmu o detail, který mimo jiné vyústily v napsání této práce. Detail, který je v práci definován jako část nějakého celku a též obraz této části, je uchopen ze čtyř směrů v přístupu k němu a jeho funkci umělecké či společenské. Tato pojetí jsou: dekorativní, expresivní, smyslový a racionální. Užívání a chápání detailu z uvedených rovin se prolíná napříč historií. Autorka však nepojímá detail a výskyt jeho užití chronologicky, ač i tento přístup by byl možný, jelikož prolínání přístupů k detailu a jejich funkční a praktická koexistence se autorce zdají zásadní. Zmíněné čtyři přístupy k detailu jsou doloženy obrazovými materiály. Za významnou událost je v práci považován nástup úplně nových záznamových i reprodukčních technologií v devatenáctém (fotografie), ve dvacátém (film) a jednadvacátém století. Tato událost se odrazila pochopitelně i na užití detailu. Opominut není ani vývoj světové malby a její současný projev v hyperrealismu. Pro autorku...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on the role of detail as a visual phenomenon while dealing with composition, creation as well as reception of a piece of artwork. The author draws on her particular experience of her eyesight worsening in the childhood (adolescence) and of the modification of the sighted which is closely related to the worse eyesight. Gradual and repetitive defocusing and focusing of her eyesight, which are connected with the vision correction, led Miss Neubertova to the interest in detail which among others ended in writing of the thesis. Detail, which is defined in the thesis as a part of a whole and also as an image of the part, is meant to be understood from four different directions according to approaches applied and according to its artistic and social function. These approaches are: decorative, expressive, sensational and rational. Detail application as well as its understanding from the mentioned directions have faded into one another throughout the history. However, the author does not handle detail and the occurrence of its application in chronological sequence even though this approach would also be possible, because it is crucial for the author that the approaches have faded into one another and that their function and application have coexisted. The four mentioned approaches are documented...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleRole detailu při komponování uměleckého dílacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-01-22
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId52799
dc.title.translatedThe role of detail while compasing a work of arten_US
dc.contributor.refereeŠpirk, Ivan
dc.identifier.aleph000943605
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce je zaměřena na roli detailu jako vizuálního fenoménu při komponování, tvorbě, i recepci uměleckého díla. Autorka vychází ze své specifické zkušenosti zhoršování zraku v dětství (dospívání) a na ně vázané změny viděného. Postupné a stále znovu opakovávané rozostřování a zaostřování, související s korekcí oka, vedlo Neubertovou mimo jiné i k jejímu zájmu o detail, který mimo jiné vyústily v napsání této práce. Detail, který je v práci definován jako část nějakého celku a též obraz této části, je uchopen ze čtyř směrů v přístupu k němu a jeho funkci umělecké či společenské. Tato pojetí jsou: dekorativní, expresivní, smyslový a racionální. Užívání a chápání detailu z uvedených rovin se prolíná napříč historií. Autorka však nepojímá detail a výskyt jeho užití chronologicky, ač i tento přístup by byl možný, jelikož prolínání přístupů k detailu a jejich funkční a praktická koexistence se autorce zdají zásadní. Zmíněné čtyři přístupy k detailu jsou doloženy obrazovými materiály. Za významnou událost je v práci považován nástup úplně nových záznamových i reprodukčních technologií v devatenáctém (fotografie), ve dvacátém (film) a jednadvacátém století. Tato událost se odrazila pochopitelně i na užití detailu. Opominut není ani vývoj světové malby a její současný projev v hyperrealismu. Pro autorku...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the role of detail as a visual phenomenon while dealing with composition, creation as well as reception of a piece of artwork. The author draws on her particular experience of her eyesight worsening in the childhood (adolescence) and of the modification of the sighted which is closely related to the worse eyesight. Gradual and repetitive defocusing and focusing of her eyesight, which are connected with the vision correction, led Miss Neubertova to the interest in detail which among others ended in writing of the thesis. Detail, which is defined in the thesis as a part of a whole and also as an image of the part, is meant to be understood from four different directions according to approaches applied and according to its artistic and social function. These approaches are: decorative, expressive, sensational and rational. Detail application as well as its understanding from the mentioned directions have faded into one another throughout the history. However, the author does not handle detail and the occurrence of its application in chronological sequence even though this approach would also be possible, because it is crucial for the author that the approaches have faded into one another and that their function and application have coexisted. The four mentioned approaches are documented...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.identifier.lisID990009436050106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV