Závislost velikosti tržní hodnoty fotbalových týmů na dosaženém výsledku ve vybraných evropských soutěžích.
The correlation between football teams' market value and their achieved result in chosen european leagues
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124360Identifikátory
SIS: 208014
Kolekce
- Kvalifikační práce [8327]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ruda, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Management tělesné výchovy a sportu
Katedra / ústav / klinika
Management
Datum obhajoby
20. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
efektivita, ekonomie sportu, fotbal, tržní hodnotaKlíčová slova (anglicky)
effectivity, football, market value, sports economyNázev: Závislost velikosti tržní hodnoty fotbalových týmů na dosaženém výsledku ve vybraných evropských soutěžích Cíle: Hlavním cílem práce je zjistit, jak silný je vztah mezi tržní hodnotou a dosaženým výsledkem týmů ve vybraných evropských ligách. Dalším cílem je tyto vztahy porovnat mezi jednotlivými ligami nebo skupinami lig (velké, střední, malé). Metody: Pro výpočet velikosti vztahu byla použitá korelační a regresní analýza. Regresní analýza ukázala, které týmy svým horším nebo lepším výkonem mohly ovlivnit sílu vztahu. K dalšímu porovnání výkonnosti týmů byla ještě vypočítána jejich efektivita. Výsledky: Z výsledků je patrné, že ve všech ligách můžeme pozorovat určitou závislost týmových výsledků na tržní hodnotě. V ligách s nejmenší sílou vztahu (0,562 a 0,565) nastalo ovlivnění nestandardními výkony favoritů a outsiderů. U ostatních lig se síla vztahu pohybovala od 0,651 do 0,877, což značí velmi silnou závislost mezi tržní hodnotou a počtem získaných bodů. Z hlediska efektivity bylo vypozorováno, že nejvíce efektivní týmy patří k těm s menší tržní hodnotou a většinou končí až v druhé polovině tabulky. Nejméně efektivní týmy naopak patří k těm dražším, ale končí až na výjimky na předních příčkách. Klíčová slova: efektivita, ekonomie sportu, fotbal, tržní hodnota
Title: Dependence of football clubs' market value on their result in selected European competitions Objectives: The main objective is to determine the strength of the relationship between the market value of football clubs and their result in selected European competitions. Another objective is to compare these relationships between individual leagues or groups of leagues (big, medium, small). Methods: Correlation and regression analysis were used for the calculation of the strength of the relationships. Regression analysis showed which of the teams influenced the strength of the relationship with their weaker or stronger performance. Effectivity was also calculated for another option of comparing the teams. Results: As the results show we can observe a certain dependency of the result of the clubs on their market value. In the leagues with weakest relationships (0,562 and 0,565) we can notice a particular influence of uncommon performances by the leaders and underdogs. In other leagues the relationship varies between 0,651 and 0,877, which shows very strong relationship between the market value and achieved result. Effectivity-wise it was observed, that the most effective teams are usually the ones with lower market values and they usually place in the lower half of the table. Whereas the least...