dc.contributor.advisor | Janovec, Ladislav | |
dc.creator | Vašíčková, Andrea | |
dc.date.accessioned | 2017-04-05T10:54:35Z | |
dc.date.available | 2017-04-05T10:54:35Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/12386 | |
dc.description.abstract | Předmětem diplomové práce je výzkum konceptu mládí v českém jazyce a v myslích českých rodilých mluvčích. Výzkum je zasazen do teoretického rámce kognitivní lingvistiky a tvoří jej tři provázané části. V první části, jež vychází ze slovníků, jsou shromážděny jak významy lexémů mladý a mládí, tak i verbální a neverbální realizace základních významů těchto lexémů. Druhá část vychází z korpusu a je přehledem sémantických okruhů entit, které v češtině mohou být popsány adjektivem mladý. Zároveň je na kolokacích, konotacích a metaforách ukázáno, jak čeští rodilí mluvčí o mládí přemýšlejí. Třetí část tvoří dotazníkový průzkum provedený napříč českou populací, jehož cílem je ověřit a doplnit výsledky předchozích dvou částí výzkumu. Diplomová práce přináší popis metafor, konotací a asociací, pomocí nichž v češtině konceptualizujeme mládí. | cs_CZ |
dc.description.abstract | Předmětem diplomové práce je výzkum konceptu mládí v českém jazyce a v myslích českých rodilých mluvčích. Výzkum je zasazen do teoretického rámce kognitivní lingvistiky a tvoří jej tři provázané části. V první části, jež vychází ze slovníků, jsou shromážděny jak významy lexémů mladý a mládí, tak i verbální a neverbální realizace základních významů těchto lexémů. Druhá část vychází z korpusu a je přehledem sémantických okruhů entit, které v češtině mohou být popsány adjektivem mladý. Zároveň je na kolokacích, konotacích a metaforách ukázáno, jak čeští rodilí mluvčí o mládí přemýšlejí. Třetí část tvoří dotazníkový průzkum provedený napříč českou populací, jehož cílem je ověřit a doplnit výsledky předchozích dvou částí výzkumu. Diplomová práce přináší popis metafor, konotací a asociací, pomocí nichž v češtině konceptualizujeme mládí. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Koncept mládí v českém jazyce | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-01-14 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka a katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 52530 | |
dc.title.translated | Concept of the youth in Czech | en_US |
dc.contributor.referee | Palkovská, Lenka | |
dc.identifier.aleph | 000943542 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka a katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předmětem diplomové práce je výzkum konceptu mládí v českém jazyce a v myslích českých rodilých mluvčích. Výzkum je zasazen do teoretického rámce kognitivní lingvistiky a tvoří jej tři provázané části. V první části, jež vychází ze slovníků, jsou shromážděny jak významy lexémů mladý a mládí, tak i verbální a neverbální realizace základních významů těchto lexémů. Druhá část vychází z korpusu a je přehledem sémantických okruhů entit, které v češtině mohou být popsány adjektivem mladý. Zároveň je na kolokacích, konotacích a metaforách ukázáno, jak čeští rodilí mluvčí o mládí přemýšlejí. Třetí část tvoří dotazníkový průzkum provedený napříč českou populací, jehož cílem je ověřit a doplnit výsledky předchozích dvou částí výzkumu. Diplomová práce přináší popis metafor, konotací a asociací, pomocí nichž v češtině konceptualizujeme mládí. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Předmětem diplomové práce je výzkum konceptu mládí v českém jazyce a v myslích českých rodilých mluvčích. Výzkum je zasazen do teoretického rámce kognitivní lingvistiky a tvoří jej tři provázané části. V první části, jež vychází ze slovníků, jsou shromážděny jak významy lexémů mladý a mládí, tak i verbální a neverbální realizace základních významů těchto lexémů. Druhá část vychází z korpusu a je přehledem sémantických okruhů entit, které v češtině mohou být popsány adjektivem mladý. Zároveň je na kolokacích, konotacích a metaforách ukázáno, jak čeští rodilí mluvčí o mládí přemýšlejí. Třetí část tvoří dotazníkový průzkum provedený napříč českou populací, jehož cílem je ověřit a doplnit výsledky předchozích dvou částí výzkumu. Diplomová práce přináší popis metafor, konotací a asociací, pomocí nichž v češtině konceptualizujeme mládí. | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka a katedra české literatury | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009435420106986 | |