dc.contributor.advisor | Lukavský, Jiří | |
dc.creator | Kutil, Lukáš | |
dc.date.accessioned | 2020-11-02T11:23:18Z | |
dc.date.available | 2020-11-02T11:23:18Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/123012 | |
dc.description.abstract | The presented thesis introduces Rudolf Arnheim's core claims regarding psychology of art. Arnheim's conceptions of expression, affectivity, visual dynamics, centric and eccentric composition (etc.) are investigated within the text. Furthermore, more recent empirical findings are brought to attention to confront Arnheim's view. A complete picture of Arnheim's theory of expression should be drawn in historical context. The empirical study hereby conducted offers a closer look at a number of Arnheim's hypotheses regarding the "weight" phenomenon, as described by author. The perception of "weight" is observed in relation to the chromatic characteristics of presented stimuli. Keywords Rudolf Arnheim, Gestalttheorie, theory of expression, affectivity, perception | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce představuje stěžejní teoretická východiska psychologie umění Rudolfa Arnheima. V textu se analyzují Arnheimovy pojmy exprese, afektivita, vizuální dynamika, centrická a ekcentrická kompozice aj. Arnheimovy hypotézy jsou následně uvedeny v konfrontaci s pozdějšími výzkumnými zjištěními a takto by měl být podán ucelený obraz o Arnheimově teorii výrazu v historickém kontextu. Speciální pozornost je věnována fenoménu vizuální "tíhy", který představuje zároveň předmět uskutečněné výzkumné studie. Vnímání "tíhy" se sleduje v souvislosti se zabarvením vizuálních podnětů. Klíčová slova Rudolf Arnheim, teorie Gestalt, teorie výrazu, afektivita, percepce | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Rudolf Arnheim|Gestalttheorie|theory of expression|affectivity|perception | en_US |
dc.subject | Rudolf Arnheim|teorie Gestalt|teorie výrazu|afektivita|percepce | cs_CZ |
dc.title | Psychologie výtvarného umění u Rudolfa Arnheima | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-14 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 207505 | |
dc.title.translated | Rudolf Arnheim's psychology of art | en_US |
dc.contributor.referee | Šípek, Jiří | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce představuje stěžejní teoretická východiska psychologie umění Rudolfa Arnheima. V textu se analyzují Arnheimovy pojmy exprese, afektivita, vizuální dynamika, centrická a ekcentrická kompozice aj. Arnheimovy hypotézy jsou následně uvedeny v konfrontaci s pozdějšími výzkumnými zjištěními a takto by měl být podán ucelený obraz o Arnheimově teorii výrazu v historickém kontextu. Speciální pozornost je věnována fenoménu vizuální "tíhy", který představuje zároveň předmět uskutečněné výzkumné studie. Vnímání "tíhy" se sleduje v souvislosti se zabarvením vizuálních podnětů. Klíčová slova Rudolf Arnheim, teorie Gestalt, teorie výrazu, afektivita, percepce | cs_CZ |
uk.abstract.en | The presented thesis introduces Rudolf Arnheim's core claims regarding psychology of art. Arnheim's conceptions of expression, affectivity, visual dynamics, centric and eccentric composition (etc.) are investigated within the text. Furthermore, more recent empirical findings are brought to attention to confront Arnheim's view. A complete picture of Arnheim's theory of expression should be drawn in historical context. The empirical study hereby conducted offers a closer look at a number of Arnheim's hypotheses regarding the "weight" phenomenon, as described by author. The perception of "weight" is observed in relation to the chromatic characteristics of presented stimuli. Keywords Rudolf Arnheim, Gestalttheorie, theory of expression, affectivity, perception | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |