Show simple item record

Rudolf Arnheim's psychology of art
dc.contributor.advisorLukavský, Jiří
dc.creatorKutil, Lukáš
dc.date.accessioned2020-11-02T11:23:18Z
dc.date.available2020-11-02T11:23:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/123012
dc.description.abstractThe presented thesis introduces Rudolf Arnheim's core claims regarding psychology of art. Arnheim's conceptions of expression, affectivity, visual dynamics, centric and eccentric composition (etc.) are investigated within the text. Furthermore, more recent empirical findings are brought to attention to confront Arnheim's view. A complete picture of Arnheim's theory of expression should be drawn in historical context. The empirical study hereby conducted offers a closer look at a number of Arnheim's hypotheses regarding the "weight" phenomenon, as described by author. The perception of "weight" is observed in relation to the chromatic characteristics of presented stimuli. Keywords Rudolf Arnheim, Gestalttheorie, theory of expression, affectivity, perceptionen_US
dc.description.abstractDiplomová práce představuje stěžejní teoretická východiska psychologie umění Rudolfa Arnheima. V textu se analyzují Arnheimovy pojmy exprese, afektivita, vizuální dynamika, centrická a ekcentrická kompozice aj. Arnheimovy hypotézy jsou následně uvedeny v konfrontaci s pozdějšími výzkumnými zjištěními a takto by měl být podán ucelený obraz o Arnheimově teorii výrazu v historickém kontextu. Speciální pozornost je věnována fenoménu vizuální "tíhy", který představuje zároveň předmět uskutečněné výzkumné studie. Vnímání "tíhy" se sleduje v souvislosti se zabarvením vizuálních podnětů. Klíčová slova Rudolf Arnheim, teorie Gestalt, teorie výrazu, afektivita, percepcecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectRudolf Arnheim|Gestalttheorie|theory of expression|affectivity|perceptionen_US
dc.subjectRudolf Arnheim|teorie Gestalt|teorie výrazu|afektivita|percepcecs_CZ
dc.titlePsychologie výtvarného umění u Rudolfa Arnheimacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-14
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId207505
dc.title.translatedRudolf Arnheim's psychology of arten_US
dc.contributor.refereeŠípek, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce představuje stěžejní teoretická východiska psychologie umění Rudolfa Arnheima. V textu se analyzují Arnheimovy pojmy exprese, afektivita, vizuální dynamika, centrická a ekcentrická kompozice aj. Arnheimovy hypotézy jsou následně uvedeny v konfrontaci s pozdějšími výzkumnými zjištěními a takto by měl být podán ucelený obraz o Arnheimově teorii výrazu v historickém kontextu. Speciální pozornost je věnována fenoménu vizuální "tíhy", který představuje zároveň předmět uskutečněné výzkumné studie. Vnímání "tíhy" se sleduje v souvislosti se zabarvením vizuálních podnětů. Klíčová slova Rudolf Arnheim, teorie Gestalt, teorie výrazu, afektivita, percepcecs_CZ
uk.abstract.enThe presented thesis introduces Rudolf Arnheim's core claims regarding psychology of art. Arnheim's conceptions of expression, affectivity, visual dynamics, centric and eccentric composition (etc.) are investigated within the text. Furthermore, more recent empirical findings are brought to attention to confront Arnheim's view. A complete picture of Arnheim's theory of expression should be drawn in historical context. The empirical study hereby conducted offers a closer look at a number of Arnheim's hypotheses regarding the "weight" phenomenon, as described by author. The perception of "weight" is observed in relation to the chromatic characteristics of presented stimuli. Keywords Rudolf Arnheim, Gestalttheorie, theory of expression, affectivity, perceptionen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV