Show simple item record

Mluvená komunikace v kontextu: Začlenění jazyka jakožto diskriminativního kódu do enaktivní kognice
dc.contributor.advisorChládková, Kateřina
dc.creatorOceláková, Zuzana
dc.date.accessioned2020-11-02T11:19:56Z
dc.date.available2020-11-02T11:19:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122994
dc.description.abstractSpoken communication is only one of many types of human interaction with the environment. The aim of this thesis is to propose a theory of spoken communication based on basic principles of cognition, which govern all our behaviour. To this end, two established theoretical positions are integrated: 1) the skilled intentionality framework (an enactive view of cognition) and 2) a discriminative approach to human communication. According to the resulting theory, communication is a skilful shaping of an interlocutor's envi- ronment which serves to fulfil the agent's positively biased expectations about her own situation. Language is presented as an assemblage of sociomaterial regularities that make this skilful behaviour possible. The suggested perspec- tive is radically action-oriented, in contrast with traditional representational, content-based approaches. The proposed view is then applied to two specific phenomena widely studied within speech sciences (namely categoricality of speech and turn taking) and is confronted with selected empirical findings. Possibilities of empirical testing of the suggested theory are discussed.en_US
dc.description.abstractMluvená komunikace je pouze jedním z druhů interakce mezi člověkem a jeho prostředím. Cílem této práce je navrhnout takovou teorii mluvené komu- nikace, jež by vycházela ze základních principů kognice řídících veškeré naše jednání. Za tímto účelem jsou integrovány dvě již existující teoretické pozice: 1) enaktivní pojetí kognice zvané skilled intentionality framework; a 2) teorie lidské komunikace založená na diskriminaci. Podle výsledného návrhu spočívá komunikace v tom, že mluvčí dovedně ovlivňuje prostředí svého komunikačního partnera ve snaze naplnit svá pozitivní očekávání ohledně vlastní situace. Jazyk je představen jako soubor sociomateriálních pravidelností, díky nimž je získání takovéto dovednosti vůbec možné. Primární roli hraje v tomto přístupu jednání, což jej odlišuje od teorií orientovaných na sdílení obsahu a na mentální jazykové reprezentace. Navržená teorie je pak aplikována na dvě témata hojně studovaná v řečových vědách (kategoriálnost řeči a turn taking, tj. střídání replik v konverzaci) a konfrontována s vybranými empir- ickými poznatky. Nakonec jsou diskutovány možnosti empirického testování její adekvátnosti.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectspoken communication|enactive cognition|embodied cognition|Skilled Intentionality Framework|discriminative codes|anticipationen_US
dc.subjectmluvená komunikace|enaktivní kognice|vtělená kognice|Skilled Intentionality Framework|diskriminativní kódy|anticipacecs_CZ
dc.titleSpoken communication in context: Integrating language as a discriminative code into enactive cognitionen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-07
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId221962
dc.title.translatedMluvená komunikace v kontextu: Začlenění jazyka jakožto diskriminativního kódu do enaktivní kognicecs_CZ
dc.contributor.refereeVolín, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFonetikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePhoneticsen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhoneticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMluvená komunikace je pouze jedním z druhů interakce mezi člověkem a jeho prostředím. Cílem této práce je navrhnout takovou teorii mluvené komu- nikace, jež by vycházela ze základních principů kognice řídících veškeré naše jednání. Za tímto účelem jsou integrovány dvě již existující teoretické pozice: 1) enaktivní pojetí kognice zvané skilled intentionality framework; a 2) teorie lidské komunikace založená na diskriminaci. Podle výsledného návrhu spočívá komunikace v tom, že mluvčí dovedně ovlivňuje prostředí svého komunikačního partnera ve snaze naplnit svá pozitivní očekávání ohledně vlastní situace. Jazyk je představen jako soubor sociomateriálních pravidelností, díky nimž je získání takovéto dovednosti vůbec možné. Primární roli hraje v tomto přístupu jednání, což jej odlišuje od teorií orientovaných na sdílení obsahu a na mentální jazykové reprezentace. Navržená teorie je pak aplikována na dvě témata hojně studovaná v řečových vědách (kategoriálnost řeči a turn taking, tj. střídání replik v konverzaci) a konfrontována s vybranými empir- ickými poznatky. Nakonec jsou diskutovány možnosti empirického testování její adekvátnosti.cs_CZ
uk.abstract.enSpoken communication is only one of many types of human interaction with the environment. The aim of this thesis is to propose a theory of spoken communication based on basic principles of cognition, which govern all our behaviour. To this end, two established theoretical positions are integrated: 1) the skilled intentionality framework (an enactive view of cognition) and 2) a discriminative approach to human communication. According to the resulting theory, communication is a skilful shaping of an interlocutor's envi- ronment which serves to fulfil the agent's positively biased expectations about her own situation. Language is presented as an assemblage of sociomaterial regularities that make this skilful behaviour possible. The suggested perspec- tive is radically action-oriented, in contrast with traditional representational, content-based approaches. The proposed view is then applied to two specific phenomena widely studied within speech sciences (namely categoricality of speech and turn taking) and is confronted with selected empirical findings. Possibilities of empirical testing of the suggested theory are discussed.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV