Show simple item record

Methods and Strategies in Teaching of Cnidarians with Focus on Jellyfish in Biology Education at Primary School
dc.contributor.advisorSkýbová, Jana
dc.creatorMalúšová, Klára
dc.date.accessioned2020-11-02T11:13:29Z
dc.date.available2020-11-02T11:13:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122957
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the topic of phylum cnidaria as it is being taught in biology classes at primary schools and grammar schools. This work is divided into three parts. The first part deals the position of the topic of phylum cnidaria among curricular documents. It states its classification in the Czech Framework education programme (for Elementary Education) and some chosen School Education Programme. Furthermore, this part analyses the topic as it is written in biology class books, with the clause by the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic. Representatives of phylum cnidaria that are mentioned in biology class books are characterised more thoroughly within the scope of the analysis. The second part of the thesis deals with the teaching methods and forms that are used in teaching biology the most frequently and the questionnaire research that tells us which forms and methods are being used the most by teachers to teach about phylum cnidaria and what specific activities they employ in class. The last part of the thesis consists of suggestions for practical activities for teaching the topic of phylum cnidarian inspired by the results of the survey and a description of educational excursion to the World of Jellyfish aquarium with 6th grade pupils. KEYWORDS phylum...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá tématem kmene žahavců ve výuce přírodopisu na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Práce je rozdělena do tří částí. První část sleduje umístění tématu kmene žahavců v rámci kurikulárních dokumentů. Je zde uvedeno zařazení do RVP ZV a několika vybraných ŠVP. Dále tato část porovnává téma v učebnicích přírodopisu s doložkou MŠMT. V rámci porovnávání jsou vybráni zástupci kmene žahavců uvádění v učebnicích, kteří jsou následně podrobněji charakterizováni. Druhá část práce se zabývá formami a metodami výuky nejčastěji využívanými ve výuce přírodopisu a dotazníkovým šetřením, ze kterého je zjišťováno, jaké formy a metody nejčastěji využívají učitelé ve výuce kmene žahavců a jaké konkrétní aktivity do výuky zapojují. V poslední části jsou následně navrženy praktické aktivity do výuky kmene žahavců inspirované výsledky dotazníkového šetření a je zde popsána exkurze se žáky 6. ročníku do akvária Svět Medúz. KLÍČOVÁ SLOVA kmen žahavci, kurikulární dokumenty, nezmar, medúza, korál, formy a metody výuky, exkurze, Svět Medúzcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectphylum cnidariaen_US
dc.subjectcurricular documentsen_US
dc.subjectHydroidolinaen_US
dc.subjectjellyfishen_US
dc.subjectcoralen_US
dc.subjectteaching methods and formsen_US
dc.subjectexcursionen_US
dc.subjectWorld of Jellyfishen_US
dc.subjectkmen žahavcics_CZ
dc.subjectkurikulární dokumentycs_CZ
dc.subjectnezmarcs_CZ
dc.subjectmedúzacs_CZ
dc.subjectkorálcs_CZ
dc.subjectformy a metody výukycs_CZ
dc.subjectexkurzecs_CZ
dc.subjectSvět Medúzcs_CZ
dc.titleMetody a strategie výuky žahavců se zaměřením na medúzy v přírodopisu na základní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId221362
dc.title.translatedMethods and Strategies in Teaching of Cnidarians with Focus on Jellyfish in Biology Education at Primary Schoolen_US
dc.contributor.refereeŘíhová, Dagmar
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistryen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistryen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá tématem kmene žahavců ve výuce přírodopisu na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Práce je rozdělena do tří částí. První část sleduje umístění tématu kmene žahavců v rámci kurikulárních dokumentů. Je zde uvedeno zařazení do RVP ZV a několika vybraných ŠVP. Dále tato část porovnává téma v učebnicích přírodopisu s doložkou MŠMT. V rámci porovnávání jsou vybráni zástupci kmene žahavců uvádění v učebnicích, kteří jsou následně podrobněji charakterizováni. Druhá část práce se zabývá formami a metodami výuky nejčastěji využívanými ve výuce přírodopisu a dotazníkovým šetřením, ze kterého je zjišťováno, jaké formy a metody nejčastěji využívají učitelé ve výuce kmene žahavců a jaké konkrétní aktivity do výuky zapojují. V poslední části jsou následně navrženy praktické aktivity do výuky kmene žahavců inspirované výsledky dotazníkového šetření a je zde popsána exkurze se žáky 6. ročníku do akvária Svět Medúz. KLÍČOVÁ SLOVA kmen žahavci, kurikulární dokumenty, nezmar, medúza, korál, formy a metody výuky, exkurze, Svět Medúzcs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the topic of phylum cnidaria as it is being taught in biology classes at primary schools and grammar schools. This work is divided into three parts. The first part deals the position of the topic of phylum cnidaria among curricular documents. It states its classification in the Czech Framework education programme (for Elementary Education) and some chosen School Education Programme. Furthermore, this part analyses the topic as it is written in biology class books, with the clause by the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic. Representatives of phylum cnidaria that are mentioned in biology class books are characterised more thoroughly within the scope of the analysis. The second part of the thesis deals with the teaching methods and forms that are used in teaching biology the most frequently and the questionnaire research that tells us which forms and methods are being used the most by teachers to teach about phylum cnidaria and what specific activities they employ in class. The last part of the thesis consists of suggestions for practical activities for teaching the topic of phylum cnidarian inspired by the results of the survey and a description of educational excursion to the World of Jellyfish aquarium with 6th grade pupils. KEYWORDS phylum...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV