Klíčové myšlenky lidovýchovné koncepce Tomáše Trnky
Key Ideas of Tomáš Trnka's Concept of Popular Education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122935Identifikátory
SIS: 210372
Kolekce
- Kvalifikační práce [19393]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopecký, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Tomáš Trnka|lidová výchova|osvěta|Masarykův lidovýchovný ústav|meziválečné Československo|obsahová analýza
Klíčová slova (anglicky)
Tomáš Trnka|popular education|public education|Masaryk Institute for Popular Education|interwar Czechoslovakia|content analysis
Tato práce se zabývá klíčovými myšlenkami lidovýchovné koncepce profesora Tomáše Trnky, který je považován za předního prvorepublikového teoretika lidové výchovy, a jemuž patří významné zásluhy na postupném konstituování andragogiky jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je v práci zaměřena především na rozbor jeho stěžejních publikací Základy lidové výchovy (z roku 1934) a Lidová výchova, její theorie, složky, methody a organizace (z roku 1946). Práce si klade za cíl podat ucelený obraz o Trnkově lidovýchovném díle, a to s přihlédnutím k andragogickým i obecně historickým kontextům. Práce rovněž obsahuje kritické zhodnocení Trnkova díla a reflexi jeho rozvoje v dalších dějinných obdobích. Klíčová slova: Tomáš Trnka, lidová výchova, osvěta, Masarykův lidovýchovný ústav, meziválečné Československo, obsahová analýza
This thesis deals with the key ideas of the popular education concept of Professor Tomáš Trnka, who is considered to be a leading theorist of popular education in the interwar Czechoslovakia, and who has significant merits in the gradual constitution of andragogy as an independent scientific discipline. The main focus of the thesis is on the analysis of his key publications The Basics of Popular Education (published in 1934) and Popular Education, its theory, components, methods and organization (published in 1946). The text aims to provide a comprehensive overview of Trnka's work in the field of popular education, with regards to relevant andragogical and historical contexts. The thesis also contains a critical evaluation of Trnka's work and a reflection of its development in the following historical periods. Key words: Tomáš Trnka, popular education, public education, Masaryk Institute for Popular Education, interwar Czechoslovakia, content analysis