Show simple item record

Qualitative and quantitative parameters of the presentation of vocabulary in selected textbooks of Czech for foreigners
dc.contributor.advisorHrdlička, Milan
dc.creatorOuřadová, Zdeňka
dc.date.accessioned2020-11-02T11:07:53Z
dc.date.available2020-11-02T11:07:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122924
dc.description.abstractThis thesis aims at the issue of teaching vocabulary and ways how it is processed in textbooks of Czech as a foreign language. Theoretical part of the thesis explains most important terms of language and linguistic didactics, describes the curriculum for teaching vocabulary in Czech as a foreign language and the role of textbooks in the educational process. Based on this information the research part analyzes a representative sample of textbooks of Czech as a foreign language. It compares its vocabulary with the appropriate level of vocabulary recommended by CEFR (Common European Framework of Reference). Based on the findings of the analysis thesis provides recommendations for the practice of lingvistic didactics. Key words: vocabulary, teaching vocabulary, Czech as a foreign language, linguistic didactics, textbooks, textbooks of Czech as a foreign language, CEFRen_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá problematikou procesu a obsahu výuky lexikální zásoby a jejím zpracováním v učebnicích češtiny pro cizince. Teoretická část představuje hlavní termíny z oblasti lingvodidaktiky, zabývá se obsahem lexikální zásoby ve výuce češtiny jako cizího jazyka, úlohou učebnic ve vyučovacím procesu a didaktickými principy, které do procesu vstupují. Z těchto poznatků vycházíme ve výzkumné části, ve které je analyzováno zpracování lexikální zásoby ve vybraných řadách učebnic češtiny pro cizince (Basic Czech, Čeština pro cizince, Česky, prosím). Lexikální zásoba předkládaná učebnicemi je porovnávána s lexikální zásobou definovanou popisy referenčních úrovní dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. V závěru práce předkládáme lingvodidaktická doporučení pro vyučovací praxi založená na poznatcích získaných analýzou. Klíčová slova: ​lexikální zásoba, slovní zásoba, čeština jako cizí jazyk, čeština pro cizince, lingvodidaktika, učebnice, učebnice češtiny pro cizince, SERR, SERRJcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectvocabulary|teaching vocabulary|Czech as a foreign language|linguistic didactics|textbooks|textbooks of Czech as a foreign language|CEFRen_US
dc.subjectlexikální zásoba|slovní zásoba|čeština jako cizí jazyk|čeština pro cizince|lingvodidaktika|učebnice|učebnice češtiny pro cizince|SERR|SERRJcs_CZ
dc.titleKvalitativní a kvantitativní parametry prezentace lexikální zásoby ve vybraných učebnicích češtiny pro cizincecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-07
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId212331
dc.title.translatedQualitative and quantitative parameters of the presentation of vocabulary in selected textbooks of Czech for foreignersen_US
dc.contributor.refereeBozděchová, Ivana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá problematikou procesu a obsahu výuky lexikální zásoby a jejím zpracováním v učebnicích češtiny pro cizince. Teoretická část představuje hlavní termíny z oblasti lingvodidaktiky, zabývá se obsahem lexikální zásoby ve výuce češtiny jako cizího jazyka, úlohou učebnic ve vyučovacím procesu a didaktickými principy, které do procesu vstupují. Z těchto poznatků vycházíme ve výzkumné části, ve které je analyzováno zpracování lexikální zásoby ve vybraných řadách učebnic češtiny pro cizince (Basic Czech, Čeština pro cizince, Česky, prosím). Lexikální zásoba předkládaná učebnicemi je porovnávána s lexikální zásobou definovanou popisy referenčních úrovní dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. V závěru práce předkládáme lingvodidaktická doporučení pro vyučovací praxi založená na poznatcích získaných analýzou. Klíčová slova: ​lexikální zásoba, slovní zásoba, čeština jako cizí jazyk, čeština pro cizince, lingvodidaktika, učebnice, učebnice češtiny pro cizince, SERR, SERRJcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims at the issue of teaching vocabulary and ways how it is processed in textbooks of Czech as a foreign language. Theoretical part of the thesis explains most important terms of language and linguistic didactics, describes the curriculum for teaching vocabulary in Czech as a foreign language and the role of textbooks in the educational process. Based on this information the research part analyzes a representative sample of textbooks of Czech as a foreign language. It compares its vocabulary with the appropriate level of vocabulary recommended by CEFR (Common European Framework of Reference). Based on the findings of the analysis thesis provides recommendations for the practice of lingvistic didactics. Key words: vocabulary, teaching vocabulary, Czech as a foreign language, linguistic didactics, textbooks, textbooks of Czech as a foreign language, CEFRen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV