Show simple item record

"National revival" as a didactic problem
dc.contributor.advisorKrálíková, Andrea
dc.creatorPaulus, Petr
dc.date.accessioned2020-11-02T10:55:49Z
dc.date.available2020-11-02T10:55:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122854
dc.description.abstractThis thesis concern with the teaching of the literature of the czech national revival at the secondary school. Its aim is to analyze selected textbooks and manuals used in secondary schools and based on this analysis it tries to characterize the most important aspects of this period. It describes how the term "national revival" is explained to high school students, what is the time range of this period, which authors of this section of czech literary history are included in individual textbooks and also in the canon of works required for the final school- leaving examination. It compares individual aspects with the starting points of the professional literature. The work raises the question of whether and to what extent textbooks create an image of this topic for school purposes, how they affect students' awareness of the topic. Finally, it proposes specific procedures and activities that can be used in teaching the literature of the czech national revival at secondary schools and grammar schools.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá vyučováním literatury českého národního obrození na střední škole. Jejím cílem je analýza vybraných učebnic a příruček používaných na středních školách a na základě této analýzy se pokouší charakterizovat nejdůležitější aspekty tohoto období. Přibližuje, jak je žákům středních škol vysvětlován samotný termín "národní obrození", jaký je časový rozsah tohoto období, jací autoři tohoto úseku českých literárních dějin jsou zahrnuti do jednotlivých učebnic a také do kánonu děl vyžadovaných k závěrečné maturitní zkoušce. Jednotlivé aspekty porovnává s východisky odborné literatury. Práce si klade otázku, zda a do jaké míry učebnice vytvářejí obraz tohoto tématu pro školní účely, jak ovlivňují povědomí žáků o tématu. Na závěr navrhuje i konkrétní postupy a aktivity, které mohou být využity ve výuce literatury českého národního obrození na středních školách či gymnázií.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectnational revival|secondary school|Czech language and literature|didactic materials|textbooks|analysisen_US
dc.subjectnárodní obrození|střední škola|český jazyk a literatura|didaktické materiály|učebnice|analýzacs_CZ
dc.title"Národní obrození" jako problém didaktickýcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-07
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId204074
dc.title.translated"National revival" as a didactic problemen_US
dc.contributor.refereeVojtíšek, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá vyučováním literatury českého národního obrození na střední škole. Jejím cílem je analýza vybraných učebnic a příruček používaných na středních školách a na základě této analýzy se pokouší charakterizovat nejdůležitější aspekty tohoto období. Přibližuje, jak je žákům středních škol vysvětlován samotný termín "národní obrození", jaký je časový rozsah tohoto období, jací autoři tohoto úseku českých literárních dějin jsou zahrnuti do jednotlivých učebnic a také do kánonu děl vyžadovaných k závěrečné maturitní zkoušce. Jednotlivé aspekty porovnává s východisky odborné literatury. Práce si klade otázku, zda a do jaké míry učebnice vytvářejí obraz tohoto tématu pro školní účely, jak ovlivňují povědomí žáků o tématu. Na závěr navrhuje i konkrétní postupy a aktivity, které mohou být využity ve výuce literatury českého národního obrození na středních školách či gymnázií.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis concern with the teaching of the literature of the czech national revival at the secondary school. Its aim is to analyze selected textbooks and manuals used in secondary schools and based on this analysis it tries to characterize the most important aspects of this period. It describes how the term "national revival" is explained to high school students, what is the time range of this period, which authors of this section of czech literary history are included in individual textbooks and also in the canon of works required for the final school- leaving examination. It compares individual aspects with the starting points of the professional literature. The work raises the question of whether and to what extent textbooks create an image of this topic for school purposes, how they affect students' awareness of the topic. Finally, it proposes specific procedures and activities that can be used in teaching the literature of the czech national revival at secondary schools and grammar schools.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV