Show simple item record

The image and transformation of social critique in selected works of Swedish Crime Fiction
dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.creatorVšetečková, Andrea
dc.date.accessioned2020-11-02T10:55:15Z
dc.date.available2020-11-02T10:55:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122851
dc.description.abstract(in English): The thesis deals with the topic of social criticism across the genre of detective stories from the 1960s in Sweden. The theoretical part describes how social criticism is constituted in this genre and how it contributes to its specificity. Based on a selected cross-section of five works, it presents not only the various topics which these authors work with, but also the changes in this critique over time. The analyzed works are: The Man on the Balcony (1968) by Sjöwall and Wahlöö, who establish this genre with clear social criticism, the first part of the trilogy Millennium The Girl with the Dragon Tattoo (2008) by Stieg Larsson, who, according to many experts, successfully completes this era, The Stone Cutter (2008) by Camilla Läckberg, The Sandman (2012) by Lars Kepler and Those Who Failed (2015) by the duo Hjorth and Rosenfeldt, that is the works by three contemporary authors of this genre.en_US
dc.description.abstract(česky): Práce se věnuje tématu společenské kritiky napříč žánrem detektivky od 60. let 20. století ve Švédsku. V teoretické části popisuje, jak se společenská kritika v tomto žánru konstituuje a jakým způsobem se podílí na jeho specifičnosti. Na základě vybraného průřezu pěti děl pak přibližuje nejen rozličná témata, s nimiž tito autoři pracují, ale rovněž proměny této kritiky v čase. Analyzovanými díly jsou: Muž na balkóně (1974) autorské dvojice Sjöwall a Wahlöö, kteří tento žánr se zřetelnou sociální kritikou ustavují, první díl trilogie Milénium Muži, kteří nenávidí ženy (2008) Stiega Larssona, jenž tuto éru podle mnohých odborníků úspěšně završuje, Kameník (2010) Camilly Läckberg, Písečný muž (2014) Larse Keplera a Poslední zkouška (2016) dvojice Hjorth a Rosenfeldt, tedy díla tří současných tvůrců tohoto žánru.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSwedish Crime Fiction|Nordic Noir|social criticism|Maj Sjöwall|Per Wahlöö|Stieg Larsson|Camilla Läckberg|Lars Kepler|Michael Hjorth|Hans Rosenfeldten_US
dc.subjectšvédská detektivka|Nordic Noir|společenská kritika|Maj Sjöwall|Per Wahlöö|Stieg Larsson|Camilla Läckberg|Lars Kepler|Michael Hjorth|Hans Rosenfeldtcs_CZ
dc.titleObraz a proměny společenské kritiky ve vybraných dílech švédské detektivkycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-07
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId193494
dc.title.translatedThe image and transformation of social critique in selected works of Swedish Crime Fictionen_US
dc.contributor.refereeČinátlová, Blanka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomparatistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literatureen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(česky): Práce se věnuje tématu společenské kritiky napříč žánrem detektivky od 60. let 20. století ve Švédsku. V teoretické části popisuje, jak se společenská kritika v tomto žánru konstituuje a jakým způsobem se podílí na jeho specifičnosti. Na základě vybraného průřezu pěti děl pak přibližuje nejen rozličná témata, s nimiž tito autoři pracují, ale rovněž proměny této kritiky v čase. Analyzovanými díly jsou: Muž na balkóně (1974) autorské dvojice Sjöwall a Wahlöö, kteří tento žánr se zřetelnou sociální kritikou ustavují, první díl trilogie Milénium Muži, kteří nenávidí ženy (2008) Stiega Larssona, jenž tuto éru podle mnohých odborníků úspěšně završuje, Kameník (2010) Camilly Läckberg, Písečný muž (2014) Larse Keplera a Poslední zkouška (2016) dvojice Hjorth a Rosenfeldt, tedy díla tří současných tvůrců tohoto žánru.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The thesis deals with the topic of social criticism across the genre of detective stories from the 1960s in Sweden. The theoretical part describes how social criticism is constituted in this genre and how it contributes to its specificity. Based on a selected cross-section of five works, it presents not only the various topics which these authors work with, but also the changes in this critique over time. The analyzed works are: The Man on the Balcony (1968) by Sjöwall and Wahlöö, who establish this genre with clear social criticism, the first part of the trilogy Millennium The Girl with the Dragon Tattoo (2008) by Stieg Larsson, who, according to many experts, successfully completes this era, The Stone Cutter (2008) by Camilla Läckberg, The Sandman (2012) by Lars Kepler and Those Who Failed (2015) by the duo Hjorth and Rosenfeldt, that is the works by three contemporary authors of this genre.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV