Show simple item record

The Teacher through Eyes of the Public
dc.contributor.advisorHlaváčová, Lucie
dc.creatorKoutníková, Šárka
dc.date.accessioned2020-11-02T10:53:17Z
dc.date.available2020-11-02T10:53:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122841
dc.description.abstractThe diploma thesis "The Teacher through the eyes of the public" is focused on analyzing public opinions and attitudes towards the teacher personality. In further detail, it is focused on a teacher of the sciences, specifically science lessons and biology, and its educated subject. The diploma thesis is divided to two parts: theoretical and practical. The theoretical part describes the relation between the school and society, defines the term Teacher, and maps the teacher career with problems they can meet with during their career. Teachers of natural science/biology are described in their dedicated chapter, where the teachers themselves and their achieved educational background and selected teaching elements are analyzed. The practical part provides a questionnaire survey by method of quantitative research with a total of 144 responders. The collected data is presented in columnar graphs together with its word characterization. A Z-Score test was used in an attempt to prove the hypothesis. The first part of the survey is focused on teacher personalities. The results show that the responders perceive teacher personality as very positive and that professional experience is definitely preferred within the subject. In the second part, the results introduce that the addressed public recognize teaching...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce Učitel očima veřejnosti je zaměřena na postoje a názory veřejnosti k osobnosti učitele. Dále se detailněji zaměřuje na učitele přírodopisu/biologie a jejich vyučovaný předmět. Diplomová práce se člení na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje vztah školy a společnosti, charakterizuje pojem učitele, dále mapuje kariérní dráhu učitele a jejich vybrané problémy, se kterými se mohou v profesní oblasti setkat. Učitelům přírodopisu/biologie je věnována samostatná kapitola, která popisuje přírodovědné vzdělání, učitele přírodopisu/biologie a vybrané prvky související s výukou. V praktické části je realizováno dotazníkové šetření formou kvantitativního výzkumu, kterého se zúčastnilo 144 respondentů. Zjištěná data jsou znázorněna ve sloupcových grafech se slovním popisem. Pro ověření hypotéz je použit Z-Score test. Dotazník je zaměřen v první části na osobnost učitele. Výsledky této části vypovídají o tom, že se respondenti staví k osobnosti učitele velmi příznivě. U učitelů jednoznačně respondenti upřednostňují odborné znalosti. Zjištěné výsledky ve druhé části ukazují na to, že oslovená veřejnost považuje výuku přírodopisu i biologie za důležitý předmět. Do její výuky by zařadili hlavně exkurze, vycházky do přírody a kvalitní pomůcky. V rámci diskuze jsou shrnuty výsledky...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectTeacheren_US
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectnatural sciences educationen_US
dc.subjectbiologyen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectUčitelcs_CZ
dc.subjectškolacs_CZ
dc.subjectpřírodovědné vzdělánícs_CZ
dc.subjectbiologiecs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectvýukacs_CZ
dc.titleUčitel očima veřejnostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId190245
dc.title.translatedThe Teacher through Eyes of the Publicen_US
dc.contributor.refereeNěmečková, Linda
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Učitel očima veřejnosti je zaměřena na postoje a názory veřejnosti k osobnosti učitele. Dále se detailněji zaměřuje na učitele přírodopisu/biologie a jejich vyučovaný předmět. Diplomová práce se člení na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje vztah školy a společnosti, charakterizuje pojem učitele, dále mapuje kariérní dráhu učitele a jejich vybrané problémy, se kterými se mohou v profesní oblasti setkat. Učitelům přírodopisu/biologie je věnována samostatná kapitola, která popisuje přírodovědné vzdělání, učitele přírodopisu/biologie a vybrané prvky související s výukou. V praktické části je realizováno dotazníkové šetření formou kvantitativního výzkumu, kterého se zúčastnilo 144 respondentů. Zjištěná data jsou znázorněna ve sloupcových grafech se slovním popisem. Pro ověření hypotéz je použit Z-Score test. Dotazník je zaměřen v první části na osobnost učitele. Výsledky této části vypovídají o tom, že se respondenti staví k osobnosti učitele velmi příznivě. U učitelů jednoznačně respondenti upřednostňují odborné znalosti. Zjištěné výsledky ve druhé části ukazují na to, že oslovená veřejnost považuje výuku přírodopisu i biologie za důležitý předmět. Do její výuky by zařadili hlavně exkurze, vycházky do přírody a kvalitní pomůcky. V rámci diskuze jsou shrnuty výsledky...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis "The Teacher through the eyes of the public" is focused on analyzing public opinions and attitudes towards the teacher personality. In further detail, it is focused on a teacher of the sciences, specifically science lessons and biology, and its educated subject. The diploma thesis is divided to two parts: theoretical and practical. The theoretical part describes the relation between the school and society, defines the term Teacher, and maps the teacher career with problems they can meet with during their career. Teachers of natural science/biology are described in their dedicated chapter, where the teachers themselves and their achieved educational background and selected teaching elements are analyzed. The practical part provides a questionnaire survey by method of quantitative research with a total of 144 responders. The collected data is presented in columnar graphs together with its word characterization. A Z-Score test was used in an attempt to prove the hypothesis. The first part of the survey is focused on teacher personalities. The results show that the responders perceive teacher personality as very positive and that professional experience is definitely preferred within the subject. In the second part, the results introduce that the addressed public recognize teaching...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV