Zobrazit minimální záznam

The Use of Hluchov Floodplain Forest and Houšťka Park Forest in Tuition of Natural History and Biology
dc.contributor.advisorSkýbová, Jana
dc.creatorProcházková, Petra
dc.date.accessioned2020-11-02T10:53:06Z
dc.date.available2020-11-02T10:53:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122840
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the use of the localities Houšťka Forest Park and Hluchov Floodplain Forest in the teaching of natural history at the 2nd level of primary schools, biology at the lower levels of grammar schools and at vocational secondary schools. Part of the theoretical part is a description of natural conditions and history of the site, the division into habitats and their characteristics. Furthermore, an inventory and description of plant species, including a list of zoological taxa, was performed for the needs of teachers. The questionnaire survey among teachers was focused on the use of localities during regular lessons, or compulsory optional subjects focused on natural history. The time required for the worksheets was based on the results of this survey. The didactic part includes the issue of interdisciplinary relationships, enumeration and description of forms and methods used in the teaching of science and biology. The main part of this part of the thesis are worksheets, which are in addition to consolidating knowledge of natural sciences and biology focused on the application of knowledge from other subjects such as mathematics, physics. After completing the worksheet, the individual exercises were corrected. In the qualitative research, on the basis of a questionnaire...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá využitím lokalit lesopark Houšťka a lužní les Hluchov ve výuce přírodopisu na 2. stupni základních škol, biologii na nižších stupních gymnázií a na odborných středních školách. Součástí teoretické části je popis přírodních podmínek a historie lokality, členění na biotopy a jejich charakteristika. Dále byla provedena pro potřebu učitelů inventarizace a popis rostlinných druhů včetně výčtu zoologických taxonů. Dotazníkové šetření mezi učiteli bylo zaměřeno na využití lokalit během řádných vyučovacích hodin, případně povinně volitelných předmětů zaměřených na přírodopis. Od výsledků tohoto šetření se odvíjela časová náročnost pracovních listů. V didaktické části je zahrnuta problematika mezipředmětových vztahů, výčet a popis forem a metod použitelných ve výuce přírodopisu a biologie. Hlavní součástí této části diplomové práce jsou pracovní listy, které jsou vedle upevnění znalostí z přírodopisu a biologie zaměřeny na aplikaci znalostí z jiných předmětů např. matematiky, fyziky. Po splnění pracovního listu byla provedena oprava jednotlivých cvičení. V kvalitativním výzkumu byl na základě dotazníkového šetření zjišťován zájem žáků o přírodopisná (biologická) cvičení a zjišťována náročnost jednotlivých úkolů z pohledu žáků. Dále je v této části uveden projekt Léčivé rostliny,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectKEYWORDS teaching of natural sciences and biologyen_US
dc.subjectworksheetsen_US
dc.subjectintersubject relationsen_US
dc.subjectproject teachingen_US
dc.subjectnatural localityen_US
dc.subjectKLÍČOVÁ SLOVA výuka přírodopisu a biologiecs_CZ
dc.subjectpracovní listycs_CZ
dc.subjectmezipředmětové vztahycs_CZ
dc.subjectprojektová výukacs_CZ
dc.subjectpřírodní lokalitacs_CZ
dc.titleLužní les Hluchov a lesopark Houšťka s využitím ve výuce přírodopisu a biologiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId188294
dc.title.translatedThe Use of Hluchov Floodplain Forest and Houšťka Park Forest in Tuition of Natural History and Biologyen_US
dc.contributor.refereeHanel, Lubomír
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá využitím lokalit lesopark Houšťka a lužní les Hluchov ve výuce přírodopisu na 2. stupni základních škol, biologii na nižších stupních gymnázií a na odborných středních školách. Součástí teoretické části je popis přírodních podmínek a historie lokality, členění na biotopy a jejich charakteristika. Dále byla provedena pro potřebu učitelů inventarizace a popis rostlinných druhů včetně výčtu zoologických taxonů. Dotazníkové šetření mezi učiteli bylo zaměřeno na využití lokalit během řádných vyučovacích hodin, případně povinně volitelných předmětů zaměřených na přírodopis. Od výsledků tohoto šetření se odvíjela časová náročnost pracovních listů. V didaktické části je zahrnuta problematika mezipředmětových vztahů, výčet a popis forem a metod použitelných ve výuce přírodopisu a biologie. Hlavní součástí této části diplomové práce jsou pracovní listy, které jsou vedle upevnění znalostí z přírodopisu a biologie zaměřeny na aplikaci znalostí z jiných předmětů např. matematiky, fyziky. Po splnění pracovního listu byla provedena oprava jednotlivých cvičení. V kvalitativním výzkumu byl na základě dotazníkového šetření zjišťován zájem žáků o přírodopisná (biologická) cvičení a zjišťována náročnost jednotlivých úkolů z pohledu žáků. Dále je v této části uveden projekt Léčivé rostliny,...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the use of the localities Houšťka Forest Park and Hluchov Floodplain Forest in the teaching of natural history at the 2nd level of primary schools, biology at the lower levels of grammar schools and at vocational secondary schools. Part of the theoretical part is a description of natural conditions and history of the site, the division into habitats and their characteristics. Furthermore, an inventory and description of plant species, including a list of zoological taxa, was performed for the needs of teachers. The questionnaire survey among teachers was focused on the use of localities during regular lessons, or compulsory optional subjects focused on natural history. The time required for the worksheets was based on the results of this survey. The didactic part includes the issue of interdisciplinary relationships, enumeration and description of forms and methods used in the teaching of science and biology. The main part of this part of the thesis are worksheets, which are in addition to consolidating knowledge of natural sciences and biology focused on the application of knowledge from other subjects such as mathematics, physics. After completing the worksheet, the individual exercises were corrected. In the qualitative research, on the basis of a questionnaire...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV