Show simple item record

The Comparison of Selected High School Textbooks of Czech Literature from the First Half of the 20th Century
dc.contributor.advisorMerhaut, Luboš
dc.creatorBendová, Klára
dc.date.accessioned2020-10-28T10:58:46Z
dc.date.available2020-10-28T10:58:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122720
dc.description.abstractThe topic of the presented thesis is a comparison of selected high school textbooks of Czech literature, which were created and used during the first half of the 20th century, in terms of sociopolitical changes (i.e. notably changes in education related to transformation of the system of government in 1918, 1938 and 1948) and changes in the discourse of Czech literary historiography (especially in view of the major literary-historical works of the period). The thesis aims to examine the extent to which the image of Czech literature presented in high school textbooks has changed with respect to the named factors and, on the contrary, to what extent continuity has been maintained within the concept of teaching literature. The thesis is therefore mainly focused on the choice of taught material, its structure, resp. interpretation in the analyzed textbooks. In the introductory (methodological) part of the thesis major literary-historical works, resp. theories of the given period (with regard to the changes of high school literary teaching in the first half of the 20th century) will be briefly introduced and selected thematically related works will be reflected. In the practical part of the thesis the comparison will be made on the basis of defined aspects.en_US
dc.description.abstractTématem práce je komparace vybraných středoškolských učebnic české literatury, které vznikly a byly užívány v průběhu první poloviny 20. století, z hlediska společensko- politických změn (tj. především změn ve školství souvisejících s proměnami státního zřízení v letech 1918, 1938 a 1948) a proměn diskurzu českého literárního dějepisectví (zejména vzhledem k velkým literárněhistorickým pracím daného období). Práce chce zkoumat, nakolik se obraz české literatury představovaný v středoškolských učebních textech měnil vzhledem k jmenovaným faktorům a nakolik byla naopak v rámci učebního pojetí literatury uchovávána kontinuita. Zajímá ji tedy zejména volba učebního materiálu, jeho struktura, resp. výklad v analyzovaných učebních textech. V úvodní (metodologické) části práce budou stručně představeny (s ohledem na proměny středoškolského literárního vyučování v první polovině 20. století) zásadní literárněhistorické práce, resp. směry daného období a reflektovány vybrané tematicky blízké práce. V praktické části práce proběhne vlastní komparace na základě vymezených hledisek.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecttextbooks of Czech literature|teaching literature|literary historiography|Jaroslav Vlček|Jan Jakubec|Arne Nováken_US
dc.subjectučebnice české literatury|literární vyučování|literární historie|Jaroslav Vlček|Jan Jakubec|Arne Novákcs_CZ
dc.titleKomparace vybraných středoškolských učebnic české literatury z první poloviny 20. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-02
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId211456
dc.title.translatedThe Comparison of Selected High School Textbooks of Czech Literature from the First Half of the 20th Centuryen_US
dc.contributor.refereeVojtíšek, Ondřej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Filozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Philosophyen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Philosophyen_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem práce je komparace vybraných středoškolských učebnic české literatury, které vznikly a byly užívány v průběhu první poloviny 20. století, z hlediska společensko- politických změn (tj. především změn ve školství souvisejících s proměnami státního zřízení v letech 1918, 1938 a 1948) a proměn diskurzu českého literárního dějepisectví (zejména vzhledem k velkým literárněhistorickým pracím daného období). Práce chce zkoumat, nakolik se obraz české literatury představovaný v středoškolských učebních textech měnil vzhledem k jmenovaným faktorům a nakolik byla naopak v rámci učebního pojetí literatury uchovávána kontinuita. Zajímá ji tedy zejména volba učebního materiálu, jeho struktura, resp. výklad v analyzovaných učebních textech. V úvodní (metodologické) části práce budou stručně představeny (s ohledem na proměny středoškolského literárního vyučování v první polovině 20. století) zásadní literárněhistorické práce, resp. směry daného období a reflektovány vybrané tematicky blízké práce. V praktické části práce proběhne vlastní komparace na základě vymezených hledisek.cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the presented thesis is a comparison of selected high school textbooks of Czech literature, which were created and used during the first half of the 20th century, in terms of sociopolitical changes (i.e. notably changes in education related to transformation of the system of government in 1918, 1938 and 1948) and changes in the discourse of Czech literary historiography (especially in view of the major literary-historical works of the period). The thesis aims to examine the extent to which the image of Czech literature presented in high school textbooks has changed with respect to the named factors and, on the contrary, to what extent continuity has been maintained within the concept of teaching literature. The thesis is therefore mainly focused on the choice of taught material, its structure, resp. interpretation in the analyzed textbooks. In the introductory (methodological) part of the thesis major literary-historical works, resp. theories of the given period (with regard to the changes of high school literary teaching in the first half of the 20th century) will be briefly introduced and selected thematically related works will be reflected. In the practical part of the thesis the comparison will be made on the basis of defined aspects.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV