dc.contributor.advisor | Šumníková, Pavlína | |
dc.creator | Kosprtová, Dita | |
dc.date.accessioned | 2020-10-28T10:56:08Z | |
dc.date.available | 2020-10-28T10:56:08Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122706 | |
dc.description.abstract | This thesis deals with issues concerning adults and seniors with mental disability living in institutions providing social services. Special care is dedicated to those who relocated into the institutions in their adult life, often after their parents' death. Qualitative research was chosen to provide the obtained information with proper depth. The results of this research come from the analysis of interviews provided by users of social services and professionals working with people with mental disability. The aim of this thesis is to describe behavioural problems associated with users who came into the institutions later in their life, and offer them specific recommendations that would make their transition easier. Key words Mental disability, ageing, social services, deinstitutionalisation | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce je věnována problematice dospělých osob a seniorů s mentálním postižením žijících v zařízeních sociálních služeb. Zvláštní pozornost je věnována těm, kteří žili doma s rodiči a do zařízení nastoupili až v dospělém věku, často až po smrti rodičů. Pro získání důležitých informací bylo zvoleno kvalitativní šetření, aby bylo možno jít do hloubky zvolené problematiky. Výsledky šetření vychází z analýz rozhovorů s uživateli sociálních služeb a s pracovníky, kteří s osobami s mentálním postižením pracují. Cílem práce bylo popsat problematičnost chování později příchozích klientů a na základě toho navrhnout konkrétní doporučení, která by osobám s mentálním postižením usnadnila tento přechod. Klíčová slova Mentální postižení, stárnutí, sociální služby, deinstitucionalizace, | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Mental disability | en_US |
dc.subject | ageing | en_US |
dc.subject | social services | en_US |
dc.subject | deinstitutionalisation | en_US |
dc.subject | Mentální postižení | cs_CZ |
dc.subject | stárnutí | cs_CZ |
dc.subject | sociální služby | cs_CZ |
dc.subject | deinstitucionalizace | cs_CZ |
dc.title | Aktuální problémy v zařízeních sociálních služeb pečujících o dospělé osoby a seniory s mentálním a kombinovaným postižením | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-10 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 210966 | |
dc.title.translated | Current problems in institutions providing social services for adults and senior citizens with mental or combined disability | en_US |
dc.contributor.referee | Šiška, Jan | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce je věnována problematice dospělých osob a seniorů s mentálním postižením žijících v zařízeních sociálních služeb. Zvláštní pozornost je věnována těm, kteří žili doma s rodiči a do zařízení nastoupili až v dospělém věku, často až po smrti rodičů. Pro získání důležitých informací bylo zvoleno kvalitativní šetření, aby bylo možno jít do hloubky zvolené problematiky. Výsledky šetření vychází z analýz rozhovorů s uživateli sociálních služeb a s pracovníky, kteří s osobami s mentálním postižením pracují. Cílem práce bylo popsat problematičnost chování později příchozích klientů a na základě toho navrhnout konkrétní doporučení, která by osobám s mentálním postižením usnadnila tento přechod. Klíčová slova Mentální postižení, stárnutí, sociální služby, deinstitucionalizace, | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with issues concerning adults and seniors with mental disability living in institutions providing social services. Special care is dedicated to those who relocated into the institutions in their adult life, often after their parents' death. Qualitative research was chosen to provide the obtained information with proper depth. The results of this research come from the analysis of interviews provided by users of social services and professionals working with people with mental disability. The aim of this thesis is to describe behavioural problems associated with users who came into the institutions later in their life, and offer them specific recommendations that would make their transition easier. Key words Mental disability, ageing, social services, deinstitutionalisation | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |