Show simple item record

Siblings of people with an impairment and his position in family
dc.contributor.advisorBartoňová, Miroslava
dc.creatorŠolaja, Tatiana
dc.date.accessioned2020-10-27T13:38:42Z
dc.date.available2020-10-27T13:38:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122660
dc.description.abstractThis thesis discusses the topic of siblings of individuals with disabilities and their position in the family. The theoretical part aims to define family and its functions, specifics of a parent-child relationship, different kinds of nurturing of a child and also discusses the role of an intact sibling in the family with a child with disability. The second part of the theoretical chapter talks about the place of the child with special needs in the family and in the educational environment, presents different attitudes towards inclusive education, defines the disabilities that are relevant for our further research and presents specifics of living with a child with disability from the point of view of the intact sibling. The main aim of the research was to find out how the siblings themselves reflect on the impact of living with a child with disability on their own development and their future. This thesis was based on literature analysis and qualitative research with elements of grounded theory. The main research technique was an analysis of literature and unstructured interviews with five young adult siblings of individuals with disabilities. This method enabled us to gain a complex view of the specifics connected to living with a child with disability. The answers provided us information about the...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá postavením sourozenců v rodině s dítětem s postižením. V teoretické části je nastíněna problematika rodiny, její definice a funkce, přístupu rodičů k dítěti, výchovy a role intaktního sourozence v rodině s dítětem s postižením. Ve druhé polovině teoretické části se práce věnuje dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, uvádí přístupy k inkluzivnímu vzdělávání, charakterizuje specifika jednotlivých postižení, která jsou relevantní pro výzkumnou část a definuje soužití s dítětem s postižením z pohledu intaktního sourozence. Cílem práce bylo zjistit, jak sami sourozenci reflektují vliv soužití se sourozenci s postižením na vlastní vývoj a na svou budoucnost. Výzkum byl založen na základě analýzy prostudované literatury a kvalitativního výzkumu s prvky zakotvené teorie. Za hlavní výzkumnou techniku byla zvolena technika polostrukturovaného rozhovoru, který byl proveden s pěti sourozenci osob s postižením ve věku mladých dospělých. Díky zvolené metodice se podařilo získat celkový vhled do problematiky intaktních sourozenců žijících v rodině s dítětem s postižením. Výpovědi sourozenců poskytly informace o subjektivním vnímání funkcí jejich rodiny jako celku i jednotlivých členů, specifikách spojených s vyrůstáním v rodině s dítětem s postižením a o vlivu soužití na budoucnost...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectchildren with disabilitiesen_US
dc.subjectfamilyen_US
dc.subjectfamily constellationen_US
dc.subjectsiblingsen_US
dc.subjectdítě s postiženímcs_CZ
dc.subjectrodinacs_CZ
dc.subjectrodinné konstelacecs_CZ
dc.subjectsourozencics_CZ
dc.titlePostavení sourozenců v rodině s dítětem s postiženímcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-15
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId214349
dc.title.translatedSiblings of people with an impairment and his position in familyen_US
dc.contributor.refereeHádková, Kateřina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Pedagogyen_US
thesis.degree.programSpecial Pedagogyen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Pedagogyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Pedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá postavením sourozenců v rodině s dítětem s postižením. V teoretické části je nastíněna problematika rodiny, její definice a funkce, přístupu rodičů k dítěti, výchovy a role intaktního sourozence v rodině s dítětem s postižením. Ve druhé polovině teoretické části se práce věnuje dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, uvádí přístupy k inkluzivnímu vzdělávání, charakterizuje specifika jednotlivých postižení, která jsou relevantní pro výzkumnou část a definuje soužití s dítětem s postižením z pohledu intaktního sourozence. Cílem práce bylo zjistit, jak sami sourozenci reflektují vliv soužití se sourozenci s postižením na vlastní vývoj a na svou budoucnost. Výzkum byl založen na základě analýzy prostudované literatury a kvalitativního výzkumu s prvky zakotvené teorie. Za hlavní výzkumnou techniku byla zvolena technika polostrukturovaného rozhovoru, který byl proveden s pěti sourozenci osob s postižením ve věku mladých dospělých. Díky zvolené metodice se podařilo získat celkový vhled do problematiky intaktních sourozenců žijících v rodině s dítětem s postižením. Výpovědi sourozenců poskytly informace o subjektivním vnímání funkcí jejich rodiny jako celku i jednotlivých členů, specifikách spojených s vyrůstáním v rodině s dítětem s postižením a o vlivu soužití na budoucnost...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis discusses the topic of siblings of individuals with disabilities and their position in the family. The theoretical part aims to define family and its functions, specifics of a parent-child relationship, different kinds of nurturing of a child and also discusses the role of an intact sibling in the family with a child with disability. The second part of the theoretical chapter talks about the place of the child with special needs in the family and in the educational environment, presents different attitudes towards inclusive education, defines the disabilities that are relevant for our further research and presents specifics of living with a child with disability from the point of view of the intact sibling. The main aim of the research was to find out how the siblings themselves reflect on the impact of living with a child with disability on their own development and their future. This thesis was based on literature analysis and qualitative research with elements of grounded theory. The main research technique was an analysis of literature and unstructured interviews with five young adult siblings of individuals with disabilities. This method enabled us to gain a complex view of the specifics connected to living with a child with disability. The answers provided us information about the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV