Možnosti participativní evaluace.
Possibilities of Participative Evaluation.
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12234Identifikátory
SIS: 56331
Kolekce
- Kvalifikační práce [6820]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bergerová, Marcela
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
23. 10. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce je založena na výzkumné teorii, jež říká, že v případě dlouho- či střednědobých procesů oehrávajícíh se na velké ploše nebo při velkém mnořství lidí, může mít nezúčastněné zhodnocení takovéto situace negativní vliv na daný proces či jeho dopady, protože je nedokáže pojmout v plné šíři. Tato práce proto uvádí teorii "Zúčastněného pozorování a zhodnocení" jako dosud neznámý koncept v České republice, v němže je právě "zhodnocení" integrální součástí daných projektů a programů.
This work is based on a research thesis that says, in the case of long or mid-term processes that deal with a wide land area or large amount of people, non-participatory evaluations can have even a negative influence on watched process or its impacts, because it doesn't cover them all. The Methodology being used is mainly an exploration of facts in foreign literature, which is being added with the authors own experiences. This work introduces Participatory Monitoring and Evaluation (PM&E) as an unfamiliar concept in Czech Republic. It aims to describe the evaluation as an integral part of projects or programs. This work details several concerning obstacles while using participatory evaluation while also offering descriptions on how to use this approach in practice, including offering an overview of methods and techniques most currently used. Based on interviews with 16 experts it suggests also a possible way of using this concept in Czech Republic with the example of Local Action Groups in LEADER.