dc.contributor.advisor | Pelcová, Naděžda | |
dc.creator | Keplová, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T10:02:58Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T10:02:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122348 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with the phenomenon of play in philosophical reflection. The game is thought out in a variety of contexts, as it appears in historical but also contemporary philosophical thinking. It is thought of in relation to the whole world, nature and cosmic forces, in relation to life, society, culture, as a manifestation of creativity in art, as a counterweight serious work even as an intimate level of the experience of happiness. The work shows the game in the whole of their ambiguous designation and scope for individuals and the whole commonwealth. Individual chapters in which I am inspired by great thinkers from antiquity to the present is affected by these very different contexts in which the game is in philosophy thought out. Today 's ludology extends from the originally philosophical foundations to various areas of humanities research, which also appears in work by observing the so-called "lead of the game" and thinking about the pedagogical significance of the game in education and teaching. KEYWORDS game, symbol, meaning, concept, reflection | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá fenoménem hry ve filosofické reflexi. Hra je promýšlena v nejrůznějších kontextech, tak jak se o historickém, ale i současném filosofickém myšlení. Je promýšlena ve vztahu k celku světa, přírody a kosmických sil, ve vztahu k životu, společnosti, kultuře, jako projev kreativity v umění, jako protiváha vážné práce i jako intimní rovina prožitku štěstí. Práce ukazuje hru v celku jejich nejednoznačných určení a působnosti na jednotlivce i celé společenství. Jednotlivé kapitoly, v nichž se inspiruji velkými mysliteli od a současnost postihují právě tyto odlišné kontexty, v nichž je hra ve i promýšlena. Dnešní ludologie přesahuje z původně filosofických základů do nejrůznějších oblastí humanitně vědního zkoumání, což se objevuje i v práci sledováním tzv."svodu hry" a promýšlením pedagogického významu hry ve výchově a vyučování. LÍČOVÁ SLOVA hra, symbol, význam, pojetí, reflexe | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | game | en_US |
dc.subject | symbol | en_US |
dc.subject | meaning | en_US |
dc.subject | concept | en_US |
dc.subject | reflection | en_US |
dc.subject | hra | cs_CZ |
dc.subject | symbol | cs_CZ |
dc.subject | význam | cs_CZ |
dc.subject | pojetí | cs_CZ |
dc.subject | reflexe | cs_CZ |
dc.title | Význam hry ve filosofické reflexi | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-07 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 210225 | |
dc.title.translated | The meaning of game in philosophical reflection | en_US |
dc.contributor.referee | Zicha, Zbyněk | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | German Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | German Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá fenoménem hry ve filosofické reflexi. Hra je promýšlena v nejrůznějších kontextech, tak jak se o historickém, ale i současném filosofickém myšlení. Je promýšlena ve vztahu k celku světa, přírody a kosmických sil, ve vztahu k životu, společnosti, kultuře, jako projev kreativity v umění, jako protiváha vážné práce i jako intimní rovina prožitku štěstí. Práce ukazuje hru v celku jejich nejednoznačných určení a působnosti na jednotlivce i celé společenství. Jednotlivé kapitoly, v nichž se inspiruji velkými mysliteli od a současnost postihují právě tyto odlišné kontexty, v nichž je hra ve i promýšlena. Dnešní ludologie přesahuje z původně filosofických základů do nejrůznějších oblastí humanitně vědního zkoumání, což se objevuje i v práci sledováním tzv."svodu hry" a promýšlením pedagogického významu hry ve výchově a vyučování. LÍČOVÁ SLOVA hra, symbol, význam, pojetí, reflexe | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with the phenomenon of play in philosophical reflection. The game is thought out in a variety of contexts, as it appears in historical but also contemporary philosophical thinking. It is thought of in relation to the whole world, nature and cosmic forces, in relation to life, society, culture, as a manifestation of creativity in art, as a counterweight serious work even as an intimate level of the experience of happiness. The work shows the game in the whole of their ambiguous designation and scope for individuals and the whole commonwealth. Individual chapters in which I am inspired by great thinkers from antiquity to the present is affected by these very different contexts in which the game is in philosophy thought out. Today 's ludology extends from the originally philosophical foundations to various areas of humanities research, which also appears in work by observing the so-called "lead of the game" and thinking about the pedagogical significance of the game in education and teaching. KEYWORDS game, symbol, meaning, concept, reflection | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |