Show simple item record

Integrating Czech women into society: from Bozena Nemcova to active voting rights in the Citvics for low secondary school.
dc.contributor.advisorDvořáková, Michaela
dc.creatorHolubová, Kateřina
dc.date.accessioned2020-10-20T09:58:43Z
dc.date.available2020-10-20T09:58:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122325
dc.description.abstractThis thesis looks at the emergence of women's equal rights movement in Czech society and its transformation in the curriculum. It centers on the evolution of female movement and women's emancipation from the initial efforts of informal equality, initiated by Bozena Nemcova, to the achievement of formal liberation and equal rights for women in the society in Czechoslovak republic, in 1920, by achieving an active voting rights, in other words by full and equal citizenship. The theoretical part examines sociological terminology and findings, describes secondary literature by various female writers who focus on the women's movement and gender, and describes women's action in 19th and beginning of the 20th century. The thesis discusses men who played a role in the women's civil rights movement, and also places the topic in the European context. It stresses the importance of women's work, particularly female writers, teachers and politicians. In the practical section the thesis centers on placing the topic within the curriculum reform. It highlights places of remembrance which can be valuable for low secondary school pupils, outlines Czech female emancipation in the context of Framework Educational Programme for Basic Education and summarizes information about gender in educational setting. This is...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá uvedením českých žen do rovnoprávné společnosti a její didaktickou transformací. Soustředí na zrod ženského hnutí a ženskou emancipaci od počáteční snahy neformální rovnoprávnosti žen, kterou započala Božena Němcová, až po dosažení formální rovnoprávnosti žen ve společnosti v Československé republice, tedy v roce 1920, dosažením aktivního volebního práva, respektive plnoprávného občanského postavení. V teoretické části práce vymezuje sociologické termíny a východiska, dále popisuje sekundární literaturu autorek, které se zabývají tehdejším ženským hnutím a genderem, a ukazuje snahy českých žen v 19. století a na počátku 20. století. Práce představuje muže, kterým nebyl osud žen lhostejný, rovněž zdůrazňuje i evropský kontext. Vyzdvihuje význam práce žen, jež byly spisovatelkami, učitelkami či političkami. V praktickém oddíle se práce zabývá didaktickou transformací tématu. Zde akcentuje místa paměti, která mohou být důležitá pro výuku žáků na 2. stupni ZŠ, vymezuje českou ženskou emancipaci v rámci RVP ZV a shrne informace o genderu ve školním prostředí. Následně autorka představí svůj návrh jedné vycházky po Praze zaměřenou na cestu žen ke vzdělání a k volebnímu právu a jedné exkurze, která studenty zavede do kraje Boženy Němcové. Zároveň součástí všech výletů jsou i...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech female emancipationen_US
dc.subjectwomen's movementen_US
dc.subjectthe issue of womenen_US
dc.subjectBozena Nemcovaen_US
dc.subjectactive voting righten_US
dc.subjectplace of remembranceen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectequaliten_US
dc.subjectčeská ženská emancipacecs_CZ
dc.subjectženská hnutícs_CZ
dc.subjectženská otázkacs_CZ
dc.subjectBožena Němcovács_CZ
dc.subjectaktivní volební právocs_CZ
dc.subjectmísto pamětics_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectrovnostcs_CZ
dc.titleUvedení českých žen do společnosti: od Boženy Němcové k aktivnímu volebnímu právu ve výuce OV na 2. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-01
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId221745
dc.title.translatedIntegrating Czech women into society: from Bozena Nemcova to active voting rights in the Citvics for low secondary school.en_US
dc.contributor.refereeJirásková, Věra
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanitiesen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanitiesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá uvedením českých žen do rovnoprávné společnosti a její didaktickou transformací. Soustředí na zrod ženského hnutí a ženskou emancipaci od počáteční snahy neformální rovnoprávnosti žen, kterou započala Božena Němcová, až po dosažení formální rovnoprávnosti žen ve společnosti v Československé republice, tedy v roce 1920, dosažením aktivního volebního práva, respektive plnoprávného občanského postavení. V teoretické části práce vymezuje sociologické termíny a východiska, dále popisuje sekundární literaturu autorek, které se zabývají tehdejším ženským hnutím a genderem, a ukazuje snahy českých žen v 19. století a na počátku 20. století. Práce představuje muže, kterým nebyl osud žen lhostejný, rovněž zdůrazňuje i evropský kontext. Vyzdvihuje význam práce žen, jež byly spisovatelkami, učitelkami či političkami. V praktickém oddíle se práce zabývá didaktickou transformací tématu. Zde akcentuje místa paměti, která mohou být důležitá pro výuku žáků na 2. stupni ZŠ, vymezuje českou ženskou emancipaci v rámci RVP ZV a shrne informace o genderu ve školním prostředí. Následně autorka představí svůj návrh jedné vycházky po Praze zaměřenou na cestu žen ke vzdělání a k volebnímu právu a jedné exkurze, která studenty zavede do kraje Boženy Němcové. Zároveň součástí všech výletů jsou i...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis looks at the emergence of women's equal rights movement in Czech society and its transformation in the curriculum. It centers on the evolution of female movement and women's emancipation from the initial efforts of informal equality, initiated by Bozena Nemcova, to the achievement of formal liberation and equal rights for women in the society in Czechoslovak republic, in 1920, by achieving an active voting rights, in other words by full and equal citizenship. The theoretical part examines sociological terminology and findings, describes secondary literature by various female writers who focus on the women's movement and gender, and describes women's action in 19th and beginning of the 20th century. The thesis discusses men who played a role in the women's civil rights movement, and also places the topic in the European context. It stresses the importance of women's work, particularly female writers, teachers and politicians. In the practical section the thesis centers on placing the topic within the curriculum reform. It highlights places of remembrance which can be valuable for low secondary school pupils, outlines Czech female emancipation in the context of Framework Educational Programme for Basic Education and summarizes information about gender in educational setting. This is...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV