Problematic of Big Data representation in media
Problematika reprezentace Bid Data v médiích
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122159Identifiers
Study Information System: 221802
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Švantner, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
24. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
English
Grade
Excellent
in Czech Data a způsoby jejich zpracování jsou neoddělitelnou součástí současní informační společnosti. Jedním z takových moderních druhů zpracování dat jsou takzvaná Big Data. Výpočetní funkce umožnily Big Data výrazně zvýšit efektivitu v různých oborech, například v genetice, astronomii, marketingu atd. Kromě ekonomiky a sféry IT se Big Data stávají součástí digitální kultury. Existuje názor, že Big Data oznamovala příchod nové éry empirismu. Podle takzvaného dataismu by se mělo měřit vše, co měřit lze; transparentní a spolehlivá data budou ukazovat pravdu bez emocí nebo ideologie, a pokud budou v dostatečném objemu, budou "mluvit" sama za sebe. Zároveň však existuje i kritický pohled jak na koncept Big Data, tak na praxi. Na jedné straně, když se jedná o užití Big Data ve vztahu k lidem, někteří autoři varují před vznikem nového digitálního pozitivismu. Na druhé straně vědci poukazují na řadu problémů a omezení, které mohou při práci s Big Data nastat. Například existují omezení spojená s chybami datových souborů, možnost nesprávné interpretace dat, etické problémy nebo zneužívání velkých dat v podobě rétorického argumentu. Za těchto okolností se reprezentace Big Data v médiích stává rozhodující kvůli následujícím funkcím médií: vytvoření agendy, vzdělávání, ovlivňování světonázoru atd. Jaký...
in English The important part of the current information society is data and methods of using it. One of the modern fields of data processing is Big Data. Computing capabilities have enabled Big Data to significantly increase efficiency in existing areas, for example in genetics, astronomy, marketing etc. Beyond the economy and IT sphere, Big Data becomes part of Digital Culture. It is a very quiet recent phenomenon that provoked an idea of a new era of empiricism. According to so-called "data-ism" everything that can be measured should be measured; transparent and reliable data will show the truth without emotions or ideology. With sufficient volume of data, they will speak for themselves. At the same time, there is certain cynicism about Big Data, as a concept and a practice. Especially when Big Data is applied not in the field of non-living systems, but to the human world, some authors warn of the emergence of a new digital positivism. Apart from criticizing the concept, researchers point to a number of problems and limitations that may arise when working with Big Data. For example, there are limitations connected with errors or incorrect interpretation, there are also ethical problems or persuasive abuse. The latter relates to Big Data misuse when calculations involving large numbers are used...