dc.contributor.advisor | Jedličková, Tereza | |
dc.creator | Koďousková, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T10:29:15Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T10:29:15Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122129 | |
dc.description.abstract | The thesis focuses on Students' Professional Activities and its influence on high school students who participated. The aim of the thesis was to find out, how attending the competition in category Earth Sciences can influence students when choosing either field of study at college or future job. The thesis is divided into two units. Theoretical part deals with teaching geology on high schools and projects in Czechia and Slovakia that enable high school students to educate in geological fields. Special chapter about Students' Professional Activities is included. Practical part describes qualitative research which consisted in interviewing contestants and consequent analysis of interviews (coding, categorization). Interpretation was made by narrative approach. Results in the form of answered research questions show that attending the competition has significant positive influence on the contestants. In conclusion, both benefits and imperfections of Students' Professional Activities are summarized together with suggestions on better popularization of geology among students. Key words: geology, qualitative research, interviews, Students' Professional Activities, Earth Sciences | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá Středoškolskou odbornou činností a jejím vlivem na žáky, kteří se jí zúčastnili. Cílem bylo zjistit, jak může účast v soutěži v kategorii vědy o Zemi (geologické disciplíny) ovlivnit žáky při volbě následného studijního oboru nebo povolání. Práce je rozdělena na dva velké celky. Rešeršní teoretická část pojednává o výuce geologie na středních školách a projektech v Česku a na Slovensku, které mohou žákům umožnit vzdělání a rozvoj v geologických disciplínách. Zvláštní kapitola je věnována soutěži SOČ. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum založený na strukturovaných rozhovorech s účastníky soutěže, jejich následném rozboru (kódování, kategorizace) a interpretaci výpovědí za pomoci techniky vyložení karet. Výsledky ve formě zodpovězených výzkumných otázek ukazují, že soutěž SOČ má na účastníky významný pozitivní vliv. V závěru jsou shrnuty benefity, které soutěž přináší, doporučení, jak ji lze vylepšit a navržená opatření, jak geologii přiblížit většímu počtu žáků středních škol. Klíčová slova: geologie, kvalitativní analýza, rozhovory, Středoškolská odborná činnost (SOČ), vědy o Zemi | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | geology | en_US |
dc.subject | qualitative research | en_US |
dc.subject | interviews | en_US |
dc.subject | Students' Professional Activities | en_US |
dc.subject | Earth Sciences | en_US |
dc.subject | geologie | cs_CZ |
dc.subject | kvalitativní analýza | cs_CZ |
dc.subject | rozhovory | cs_CZ |
dc.subject | Středoškolská odborná činnost (SOČ) | cs_CZ |
dc.subject | vědy o Zemi | cs_CZ |
dc.title | SOČ jako motivace nadaných žáků pro studium věd o Zemi | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-16 | |
dc.description.department | Ústav geologie a paleontologie | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Geology and Paleontology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 209710 | |
dc.title.translated | Students' Professional Activities as the motivation of talented pupils to study Earth Sciences | en_US |
dc.contributor.referee | Janštová, Vanda | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství geologie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Geology for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Geology | en_US |
thesis.degree.program | Geologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství geologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Geology for Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Geologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Geology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá Středoškolskou odbornou činností a jejím vlivem na žáky, kteří se jí zúčastnili. Cílem bylo zjistit, jak může účast v soutěži v kategorii vědy o Zemi (geologické disciplíny) ovlivnit žáky při volbě následného studijního oboru nebo povolání. Práce je rozdělena na dva velké celky. Rešeršní teoretická část pojednává o výuce geologie na středních školách a projektech v Česku a na Slovensku, které mohou žákům umožnit vzdělání a rozvoj v geologických disciplínách. Zvláštní kapitola je věnována soutěži SOČ. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum založený na strukturovaných rozhovorech s účastníky soutěže, jejich následném rozboru (kódování, kategorizace) a interpretaci výpovědí za pomoci techniky vyložení karet. Výsledky ve formě zodpovězených výzkumných otázek ukazují, že soutěž SOČ má na účastníky významný pozitivní vliv. V závěru jsou shrnuty benefity, které soutěž přináší, doporučení, jak ji lze vylepšit a navržená opatření, jak geologii přiblížit většímu počtu žáků středních škol. Klíčová slova: geologie, kvalitativní analýza, rozhovory, Středoškolská odborná činnost (SOČ), vědy o Zemi | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis focuses on Students' Professional Activities and its influence on high school students who participated. The aim of the thesis was to find out, how attending the competition in category Earth Sciences can influence students when choosing either field of study at college or future job. The thesis is divided into two units. Theoretical part deals with teaching geology on high schools and projects in Czechia and Slovakia that enable high school students to educate in geological fields. Special chapter about Students' Professional Activities is included. Practical part describes qualitative research which consisted in interviewing contestants and consequent analysis of interviews (coding, categorization). Interpretation was made by narrative approach. Results in the form of answered research questions show that attending the competition has significant positive influence on the contestants. In conclusion, both benefits and imperfections of Students' Professional Activities are summarized together with suggestions on better popularization of geology among students. Key words: geology, qualitative research, interviews, Students' Professional Activities, Earth Sciences | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Ústav geologie a paleontologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |