Zobrazit minimální záznam

Students' Professional Activities as the motivation of talented pupils to study Earth Sciences
dc.contributor.advisorJedličková, Tereza
dc.creatorKoďousková, Lucie
dc.date.accessioned2020-10-16T10:29:15Z
dc.date.available2020-10-16T10:29:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122129
dc.description.abstractThe thesis focuses on Students' Professional Activities and its influence on high school students who participated. The aim of the thesis was to find out, how attending the competition in category Earth Sciences can influence students when choosing either field of study at college or future job. The thesis is divided into two units. Theoretical part deals with teaching geology on high schools and projects in Czechia and Slovakia that enable high school students to educate in geological fields. Special chapter about Students' Professional Activities is included. Practical part describes qualitative research which consisted in interviewing contestants and consequent analysis of interviews (coding, categorization). Interpretation was made by narrative approach. Results in the form of answered research questions show that attending the competition has significant positive influence on the contestants. In conclusion, both benefits and imperfections of Students' Professional Activities are summarized together with suggestions on better popularization of geology among students. Key words: geology, qualitative research, interviews, Students' Professional Activities, Earth Sciencesen_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá Středoškolskou odbornou činností a jejím vlivem na žáky, kteří se jí zúčastnili. Cílem bylo zjistit, jak může účast v soutěži v kategorii vědy o Zemi (geologické disciplíny) ovlivnit žáky při volbě následného studijního oboru nebo povolání. Práce je rozdělena na dva velké celky. Rešeršní teoretická část pojednává o výuce geologie na středních školách a projektech v Česku a na Slovensku, které mohou žákům umožnit vzdělání a rozvoj v geologických disciplínách. Zvláštní kapitola je věnována soutěži SOČ. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum založený na strukturovaných rozhovorech s účastníky soutěže, jejich následném rozboru (kódování, kategorizace) a interpretaci výpovědí za pomoci techniky vyložení karet. Výsledky ve formě zodpovězených výzkumných otázek ukazují, že soutěž SOČ má na účastníky významný pozitivní vliv. V závěru jsou shrnuty benefity, které soutěž přináší, doporučení, jak ji lze vylepšit a navržená opatření, jak geologii přiblížit většímu počtu žáků středních škol. Klíčová slova: geologie, kvalitativní analýza, rozhovory, Středoškolská odborná činnost (SOČ), vědy o Zemics_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectgeologyen_US
dc.subjectqualitative researchen_US
dc.subjectinterviewsen_US
dc.subjectStudents' Professional Activitiesen_US
dc.subjectEarth Sciencesen_US
dc.subjectgeologiecs_CZ
dc.subjectkvalitativní analýzacs_CZ
dc.subjectrozhovorycs_CZ
dc.subjectStředoškolská odborná činnost (SOČ)cs_CZ
dc.subjectvědy o Zemics_CZ
dc.titleSOČ jako motivace nadaných žáků pro studium věd o Zemics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-16
dc.description.departmentÚstav geologie a paleontologiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Geology and Paleontologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId209710
dc.title.translatedStudents' Professional Activities as the motivation of talented pupils to study Earth Sciencesen_US
dc.contributor.refereeJanštová, Vanda
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství geologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Geology for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programGeologyen_US
thesis.degree.programGeologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Ústav geologie a paleontologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Institute of Geology and Paleontologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství geologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Geology for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csGeologiecs_CZ
uk.degree-program.enGeologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá Středoškolskou odbornou činností a jejím vlivem na žáky, kteří se jí zúčastnili. Cílem bylo zjistit, jak může účast v soutěži v kategorii vědy o Zemi (geologické disciplíny) ovlivnit žáky při volbě následného studijního oboru nebo povolání. Práce je rozdělena na dva velké celky. Rešeršní teoretická část pojednává o výuce geologie na středních školách a projektech v Česku a na Slovensku, které mohou žákům umožnit vzdělání a rozvoj v geologických disciplínách. Zvláštní kapitola je věnována soutěži SOČ. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum založený na strukturovaných rozhovorech s účastníky soutěže, jejich následném rozboru (kódování, kategorizace) a interpretaci výpovědí za pomoci techniky vyložení karet. Výsledky ve formě zodpovězených výzkumných otázek ukazují, že soutěž SOČ má na účastníky významný pozitivní vliv. V závěru jsou shrnuty benefity, které soutěž přináší, doporučení, jak ji lze vylepšit a navržená opatření, jak geologii přiblížit většímu počtu žáků středních škol. Klíčová slova: geologie, kvalitativní analýza, rozhovory, Středoškolská odborná činnost (SOČ), vědy o Zemics_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on Students' Professional Activities and its influence on high school students who participated. The aim of the thesis was to find out, how attending the competition in category Earth Sciences can influence students when choosing either field of study at college or future job. The thesis is divided into two units. Theoretical part deals with teaching geology on high schools and projects in Czechia and Slovakia that enable high school students to educate in geological fields. Special chapter about Students' Professional Activities is included. Practical part describes qualitative research which consisted in interviewing contestants and consequent analysis of interviews (coding, categorization). Interpretation was made by narrative approach. Results in the form of answered research questions show that attending the competition has significant positive influence on the contestants. In conclusion, both benefits and imperfections of Students' Professional Activities are summarized together with suggestions on better popularization of geology among students. Key words: geology, qualitative research, interviews, Students' Professional Activities, Earth Sciencesen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Ústav geologie a paleontologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV