Zobrazit minimální záznam

Possibilities of demography implementation in the classes at higher secondary education level
dc.contributor.advisorHulíková Tesárková, Klára
dc.creatorVondrášek, Martin
dc.date.accessioned2020-10-16T10:06:43Z
dc.date.available2020-10-16T10:06:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122006
dc.description.abstractPossibilities of demography implementation in the classes at higher secondary education level Abstract The main goals of the diploma thesis are to evaluate the degree of implementation and the potential of demography during lessons at the higher secondary school level and to suggest specific activities that can be implemented within the lessons. It is the first thesis aimed solely at the didactics of demography. The work uses publicly available online databases of the Czech Statistical Office, the United Nations and the Population Reference Bureau. An analysis of syllabi of subjects from the first years of selected universities, a content analysis of selected secondary school textbooks and a Framework Education Programme were performed. The analyses show a large scope for the implementation of demography not only in the teaching of geography. The work is complemented by specific proposals of activities that can be used in teaching at upper secondary schools. Keywords: Czechia, demography, teaching demography, implementation, upper secondary schools, textbook analysis, Framework Education Programmeen_US
dc.description.abstractMožnosti implementace demografie do výuky na středoškolské úrovni Abstrakt Hlavními cíli diplomové práce bylo zhodnotit míru začlenění a potenciál demografie při výuce na středoškolské úrovni a navrhnout konkrétní aktivity, které lze v rámci vyučovacích hodin realizovat. Jedná se o první ucelenou práci zaměřenou specificky na didaktiku demografie. V práci jsou využity veřejně dostupné online databáze Českého statistického úřadu, Organizace spojených národů a Population Reference Bureau. Byla provedena analýza sylabů předmětů z prvních ročníků vybraných vysokých škol, obsahová analýza vybraných středoškolských učebnic a rámcového vzdělávacího programu. Z analýz vyplývá velký prostor pro implementaci demografie nejen v rámci výuky zeměpisu. Práce je doplněná o konkrétní návrhy aktivit použitelných při výuce na středních školách. Klíčová slova: Česko, demografie, výuka demografie, implementace, střední školy, analýza učebnic, rámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectCzechiaen_US
dc.subjectdemographyen_US
dc.subjectteaching demographyen_US
dc.subjectimplementationen_US
dc.subjectupper secondary schoolsen_US
dc.subjecttextbook analysisen_US
dc.subjectFramework Education Programmeen_US
dc.subjectČeskocs_CZ
dc.subjectdemografiecs_CZ
dc.subjectvýuka demografiecs_CZ
dc.subjectimplementacecs_CZ
dc.subjectstřední školycs_CZ
dc.subjectanalýza učebniccs_CZ
dc.subjectrámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.titleMožnosti implementace demografie do výuky na středoškolské úrovnics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-10
dc.description.departmentKatedra demografie a geodemografiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Demography and Geodemographyen_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId199272
dc.title.translatedPossibilities of demography implementation in the classes at higher secondary education levelen_US
dc.contributor.refereeVelková, Alice
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDemografiecs_CZ
thesis.degree.disciplineDemographyen_US
thesis.degree.programDemographyen_US
thesis.degree.programDemografiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra demografie a geodemografiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Demography and Geodemographyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDemografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDemographyen_US
uk.degree-program.csDemografiecs_CZ
uk.degree-program.enDemographyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMožnosti implementace demografie do výuky na středoškolské úrovni Abstrakt Hlavními cíli diplomové práce bylo zhodnotit míru začlenění a potenciál demografie při výuce na středoškolské úrovni a navrhnout konkrétní aktivity, které lze v rámci vyučovacích hodin realizovat. Jedná se o první ucelenou práci zaměřenou specificky na didaktiku demografie. V práci jsou využity veřejně dostupné online databáze Českého statistického úřadu, Organizace spojených národů a Population Reference Bureau. Byla provedena analýza sylabů předmětů z prvních ročníků vybraných vysokých škol, obsahová analýza vybraných středoškolských učebnic a rámcového vzdělávacího programu. Z analýz vyplývá velký prostor pro implementaci demografie nejen v rámci výuky zeměpisu. Práce je doplněná o konkrétní návrhy aktivit použitelných při výuce na středních školách. Klíčová slova: Česko, demografie, výuka demografie, implementace, střední školy, analýza učebnic, rámcový vzdělávací programcs_CZ
uk.abstract.enPossibilities of demography implementation in the classes at higher secondary education level Abstract The main goals of the diploma thesis are to evaluate the degree of implementation and the potential of demography during lessons at the higher secondary school level and to suggest specific activities that can be implemented within the lessons. It is the first thesis aimed solely at the didactics of demography. The work uses publicly available online databases of the Czech Statistical Office, the United Nations and the Population Reference Bureau. An analysis of syllabi of subjects from the first years of selected universities, a content analysis of selected secondary school textbooks and a Framework Education Programme were performed. The analyses show a large scope for the implementation of demography not only in the teaching of geography. The work is complemented by specific proposals of activities that can be used in teaching at upper secondary schools. Keywords: Czechia, demography, teaching demography, implementation, upper secondary schools, textbook analysis, Framework Education Programmeen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra demografie a geodemografiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV