Zobrazit minimální záznam

"Sport pro rozvoj" v Brazílii: genderová perspektiva
dc.contributor.advisorNumerato, Dino
dc.creatorSoares Moura, Eva
dc.date.accessioned2020-10-16T09:55:02Z
dc.date.available2020-10-16T09:55:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121945
dc.description.abstractThe sport for development and peace (SDP) sector has become a fast-evolving field which has received significant academic and public attention. Given the continued commitment to gender equality in the UN's Sustainable Development Goals, sport has been positioned as a vessel for women's empowerment, a term which continues to be the object of much academic debate and dispute. Drawing on feminist theories of development and empowerment, the purpose of this thesis is to explore (a) how young people engage in the development project and (b) to critically examine the potential of such programmes in advancing transformation in gender relations and in offering new opportunities for challenging gender stereotypes inside and outside of sport. This thesis draws upon eleven months of ethnographic research undertaken between 2017 and 2018 in two organizations in São Paulo, Brazil, which use sport-mainly football-to empower women and achieve broader societal objectives within low-income communities. I conducted participant observations and fifty semi-structured interviews with key stakeholders, managers, and educators as well as the participants of the projects and their parents. The findings of this research suggest that there is ambiguity regarding the role of sport-for-development (SFD) programmes in...en_US
dc.description.abstractSport pro rozvoj a mír (SDP) se stal dynamicky rostoucí oblastí, která v posledních letech přitáhla akademickou i veřejnou pozornost. Vzhledem k pokračujícímu závazku v oblasti Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs) v oblasti genderové rovnováhy se sport stal nástrojem 'zplnomocnění' žen a posílení jejich postavení ve společnosti. Práce si skrze feministické teorie rozvoje a také skrze využití konceptu 'zplnomocnění', který je úzce spjat s konceptem moci, klade za cíl prozkoumat, a) jakým způsobem se mladí lidé zapojují v rozvojových projektech, a b) potenciál těchto programů napomáhat transformaci genderových vztahů a nabourávat genderové stereo- typy uvnitř sportu i mimo něj. Práce čerpá z jedenácti měsíců etnografického výzkumu realizovaného mezi lety 2017 a 2018 ve dvou neziskových organizacích v Sao Paulu v Brazílii, které využívaly sport - zejména fotbal - k dosažení širších společenských cílů ve znevýhodněných komunitách. V těchto komunitách bylo provedeno zúčastněné pozorování a realizováno padesát polostrukturovaných rozhovorů se zúčastněnými stranami, manažery, lektory, účastníky projektů i jejich rodiči. Výsledky práce naznačují nejednoznačnost role programů sport pro rozvoj (SFD) v kontextu realizace společenské změny. Tato nejednoznačnost spočívá v rozporu mezi rolí SFD programů coby...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectSport for developmenten_US
dc.subjectEmpowermenten_US
dc.subjectGenderen_US
dc.subjectBrazilen_US
dc.subjectEthnographyen_US
dc.subjectSport pro rozvojcs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectzplnomocněnícs_CZ
dc.subjectBrazíliecs_CZ
dc.subjectetnografiecs_CZ
dc.titleSport for Development in Brazil: Gendered Perspectiveen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-25
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId182445
dc.title.translated"Sport pro rozvoj" v Brazílii: genderová perspektivacs_CZ
dc.contributor.refereeHacker, Hanna
dc.contributor.refereeKnoppers, Annelies
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSport pro rozvoj a mír (SDP) se stal dynamicky rostoucí oblastí, která v posledních letech přitáhla akademickou i veřejnou pozornost. Vzhledem k pokračujícímu závazku v oblasti Cílů udržitelného rozvoje OSN (SDGs) v oblasti genderové rovnováhy se sport stal nástrojem 'zplnomocnění' žen a posílení jejich postavení ve společnosti. Práce si skrze feministické teorie rozvoje a také skrze využití konceptu 'zplnomocnění', který je úzce spjat s konceptem moci, klade za cíl prozkoumat, a) jakým způsobem se mladí lidé zapojují v rozvojových projektech, a b) potenciál těchto programů napomáhat transformaci genderových vztahů a nabourávat genderové stereo- typy uvnitř sportu i mimo něj. Práce čerpá z jedenácti měsíců etnografického výzkumu realizovaného mezi lety 2017 a 2018 ve dvou neziskových organizacích v Sao Paulu v Brazílii, které využívaly sport - zejména fotbal - k dosažení širších společenských cílů ve znevýhodněných komunitách. V těchto komunitách bylo provedeno zúčastněné pozorování a realizováno padesát polostrukturovaných rozhovorů se zúčastněnými stranami, manažery, lektory, účastníky projektů i jejich rodiči. Výsledky práce naznačují nejednoznačnost role programů sport pro rozvoj (SFD) v kontextu realizace společenské změny. Tato nejednoznačnost spočívá v rozporu mezi rolí SFD programů coby...cs_CZ
uk.abstract.enThe sport for development and peace (SDP) sector has become a fast-evolving field which has received significant academic and public attention. Given the continued commitment to gender equality in the UN's Sustainable Development Goals, sport has been positioned as a vessel for women's empowerment, a term which continues to be the object of much academic debate and dispute. Drawing on feminist theories of development and empowerment, the purpose of this thesis is to explore (a) how young people engage in the development project and (b) to critically examine the potential of such programmes in advancing transformation in gender relations and in offering new opportunities for challenging gender stereotypes inside and outside of sport. This thesis draws upon eleven months of ethnographic research undertaken between 2017 and 2018 in two organizations in São Paulo, Brazil, which use sport-mainly football-to empower women and achieve broader societal objectives within low-income communities. I conducted participant observations and fifty semi-structured interviews with key stakeholders, managers, and educators as well as the participants of the projects and their parents. The findings of this research suggest that there is ambiguity regarding the role of sport-for-development (SFD) programmes in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV