Show simple item record

Attitudes of future teachers to chemistry
dc.contributor.advisorTeplý, Pavel
dc.creatorPospíšilová, Barbora
dc.date.accessioned2020-10-14T09:58:21Z
dc.date.available2020-10-14T09:58:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121772
dc.description.abstract1 ABSTRACT The diploma thesis deals with the attitudes of university students, who will become chemistry teachers, to chemistry and their views on various areas related to chemistry. This work follows the author's bachelor thesis, in which the public's opinion to chemistry was ascertained using a questionnaire survey. In the diploma thesis we focused on finding out attitudes of a group of future chemistry teachers through interviews. The theoretical part deals with the role of chemistry in today's world, chemophobia and the topic of attitudes. The practical part is based on interviews with respondents. This part contains basic information about the research - selection and number of respondents, questions used in the interview, the procedure for data collection and data analysis. One of the key findings was that respondents often lack the perspective and vision of chemistry in context. These are important qualities and skills that a chemistry teacher should have. Furthermore, the importance of teachers in the process of forming a relationship/attitude to chemistry was confirmed - teachers with a broader perspective lead students to a positive relationship to chemistry and they are able to enthrall pupils by chemistry. Key words: chemistry, opinion, attitude, chemophobia, interview, chemistry teachersen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá postoji vysokoškolských studentů učitelských oborů s chemií k chemii jako takové a jejich pohledem na různé oblasti, které s chemií souvisí. Výzkum navazuje na bakalářskou práci, ve které jsme zjišťovali vztah veřejnosti k chemii pomocí dotazníkového šetření. V diplomové práci jsme se zaměřili na zjišťování postojů metodou rozhovoru u skupiny studentů učitelských oborů. Teoretická část se zabývá úlohou chemie v dnešní době, chemofobií a tématikou postojů. Praktická část je založena na rozhovorech s respondenty. Tato část obsahuje základní informace o výzkumu - výběr a počet respondentů, otázky použité v rozhovoru, postup při sběru dat a jejich analýze. Jedním z klíčových zjištění bylo, že respondentům často chybí nadhled a vidění chemie v souvislostech. Jedná se o důležité vlastnosti a dovednosti, které by budoucí učitel měl mít. Dále se potvrdila důležitost učitelů při formování vztahu/postoje k chemii - učitelé s širším rozhledem vedou žáky k pozitivnímu vztahu k chemii a můžou žáky nadchnout pro chemii. Klíčová slova: chemie, názor, postoj, chemofobie, rozhovor, učitelé chemiecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectchemistryen_US
dc.subjectopinionen_US
dc.subjectattitudeen_US
dc.subjectchemophobiaen_US
dc.subjectinterviewen_US
dc.subjectchemistry teachersen_US
dc.subjectchemiecs_CZ
dc.subjectnázorcs_CZ
dc.subjectpostojcs_CZ
dc.subjectchemofobiecs_CZ
dc.subjectrozhovorcs_CZ
dc.subjectučitelé chemiecs_CZ
dc.titlePostoje budoucích učitelů k chemiics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-23
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of teaching and Didactics of Chemistryen_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId198503
dc.title.translatedAttitudes of future teachers to chemistryen_US
dc.contributor.refereeŠmejkal, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematikycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Chemistry for Secondary Schools - Training Teachers of Mathematicsen_US
thesis.degree.programChemistryen_US
thesis.degree.programChemiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of teaching and Didactics of Chemistryen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematikycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Chemistry for Secondary Schools - Training Teachers of Mathematicsen_US
uk.degree-program.csChemiecs_CZ
uk.degree-program.enChemistryen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá postoji vysokoškolských studentů učitelských oborů s chemií k chemii jako takové a jejich pohledem na různé oblasti, které s chemií souvisí. Výzkum navazuje na bakalářskou práci, ve které jsme zjišťovali vztah veřejnosti k chemii pomocí dotazníkového šetření. V diplomové práci jsme se zaměřili na zjišťování postojů metodou rozhovoru u skupiny studentů učitelských oborů. Teoretická část se zabývá úlohou chemie v dnešní době, chemofobií a tématikou postojů. Praktická část je založena na rozhovorech s respondenty. Tato část obsahuje základní informace o výzkumu - výběr a počet respondentů, otázky použité v rozhovoru, postup při sběru dat a jejich analýze. Jedním z klíčových zjištění bylo, že respondentům často chybí nadhled a vidění chemie v souvislostech. Jedná se o důležité vlastnosti a dovednosti, které by budoucí učitel měl mít. Dále se potvrdila důležitost učitelů při formování vztahu/postoje k chemii - učitelé s širším rozhledem vedou žáky k pozitivnímu vztahu k chemii a můžou žáky nadchnout pro chemii. Klíčová slova: chemie, názor, postoj, chemofobie, rozhovor, učitelé chemiecs_CZ
uk.abstract.en1 ABSTRACT The diploma thesis deals with the attitudes of university students, who will become chemistry teachers, to chemistry and their views on various areas related to chemistry. This work follows the author's bachelor thesis, in which the public's opinion to chemistry was ascertained using a questionnaire survey. In the diploma thesis we focused on finding out attitudes of a group of future chemistry teachers through interviews. The theoretical part deals with the role of chemistry in today's world, chemophobia and the topic of attitudes. The practical part is based on interviews with respondents. This part contains basic information about the research - selection and number of respondents, questions used in the interview, the procedure for data collection and data analysis. One of the key findings was that respondents often lack the perspective and vision of chemistry in context. These are important qualities and skills that a chemistry teacher should have. Furthermore, the importance of teachers in the process of forming a relationship/attitude to chemistry was confirmed - teachers with a broader perspective lead students to a positive relationship to chemistry and they are able to enthrall pupils by chemistry. Key words: chemistry, opinion, attitude, chemophobia, interview, chemistry teachersen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV