Mediální imigranti Sametu: Produktivní věk ze stran Rudého práva až na zeď Facebooku
Velvet Media Immigrants: The productive age from the pages of Rudé právo to the Facebook wall
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121733Identifiers
Study Information System: 211964
Collections
- Kvalifikační práce [12440]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
masová média, nová média, digitální imigranti, užívání médií, kvalitativní výzkum, rozhovory
Keywords (English)
mass media, new media, digital immigrants, media use, qualitative research, interviews
Cílem této diplomové práce je vysledovat, jakým způsobem mediální imigranti Sametu (MIS) z našeho výzkumného vzorku využívají tradiční a nová média k vyhledávání informací. MIS jsou specifickou věkovou skupinou Čechů, kterou sami definujeme v teoretické části této práce. Jde o uživatele médií, kteří před Sametovou revolucí dosáhli dospělosti a pak si museli zvykat na ideologické a technologické změny v mediální sféře. První část práce se nejprve věnuje teoriím o užívání médií, stručně osvětlí historický kontext změn, kterými mediální systém v Česku prošel během Sametové revoluce, a následně uvede problematiku digitální propasti a digitálních imigrantů v souvislosti s navykáním dospělých na technologie nových médií. Metodologická část přiblíží strategii našeho výzkumu, který je postaven na dvanácti kvalitativních rozhovorech a na kódování pomocí přístupu zakotvené teorie. Výzkumná část zařadí data do tří hlavních kategorií, které nám poskytnou komplexní odpověď na naše výzkumné otázky.
The main goal of this thesis is to find out how the Velvet media immigrants (VMI) from our research sample use traditional and new media to search for information. VMI are a specific age group of Czech people we define on our own in chapter 2. They represent the media users who had reached adulthood before the Velvet revolution and then had to adjust to the ideological and technological changes in the media sphere. First part of this thesis focuses on theories of media use, the historical context of changes the Czech media system underwent during the Velvet revolution and then it introduces the issue of digital divide and digital immigrants, focusing on how adults adjust to the technologies of new media. Methodological part serves to describe our research, which is based on twelve qualitative interviews and the coding method based on the grounded theory. The Research part then serves to sort the gathered data into three main categories, which offer a complex answer to our main research question.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Změna vlastnických struktur českých médií na počátku 21.století - návrat do rukou domácích vlastníků
Defence status: DEFENDEDVojtová, Magdaléna (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2017)Date of defense: 21. 6. 2017Hlavním cílem této práce bylo provedení analýzy vývoje vlastnictví českého celostátního denního tisku v České republice v období 2008 - 2016. Vývoj vlastnictví ve sledovaném období byl analyzován v kontextu strukturálních ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Školní média - tisk, rozhlas, televize, internet : na příkladu Olomouckého a Ústeckého kraje
Defence status: DEFENDEDSmrčková, Dana (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2010)Date of defense: 1. 2. 2010Diplomová práce "Školní média - tisk, rozhlas, televize, internet: na příkladu Olomouckého a Ústeckého kraje" pojednává o školních mediálních aktivitách žáků a studentů škol primárního a sekundárního vzdělávání, a to se ...