Oligarchizace médií a její vliv na etiku novinářské práce
Oligarchization of the Media and its Influence on the Ethics of Journalism
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121685Identifiers
Study Information System: 204333
Collections
- Kvalifikační práce [16295]
Author
Advisor
Referee
Miessler, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
22. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Oligarchizace, oligarchové, mediální indikátory, etika, etické kodexy, mediální vlastnictvíKeywords (English)
Oligarchization, oligarchs, press indicators, ethics, codes of ethics, media ownershipDiplomová práce se zabývá problémem oligarchizace médií a jejím vlivem na etiku novinářské práce. Na základě syntézy dosavadních teoretických konceptů je v textu představena užší definice termínů oligarcha a mediální oligarcha. Na tomto teoretickém základě je pak prostřednictvím komparace metodologií tří mediálních indikátorů - Svoboda a média Freedom House, Index svobody tisku Reportérů bez hranic a Monitor plurality médií Centra pro pluralitu médií a svobodu médií - vyhodnocena situace ve 31 vybraných evropských zemích z pohledu oligarchizace médií. Ta je považována především za problém postkomunistických a postkoloniálních zemí a tento předpoklad diplomová práce testuje. Problém etiky novinářské práce na pozadí oligarchizace médií je představen v teoretické i praktické rovině, a to na základě chronologické komparace etických kodexů tří vybraných mediálních koncernů - MAFRA, Vltava Labe Media a Czech News Center, u kterých došlo ke změně vlastníka z nadnárodního koncernu k oligarchovi nebo oligarchické skupině.
The diploma thesis deals with the problem of media oligarchization and its influence on the ethics of journalism. Based on the synthesis of existing theoretical concepts, a narrower definition of the terms oligarch and media oligarch is presented in the text. On this theoretical basis, the situation in 31 selected European countries from the point of view of media oligarchization is evaluated by comparing the methodologies of three media indicators - Freedom House's Freedom and the Media, Reporters Without Borders's Press Freedom Index and Centre for Media Pluralism and Media Freedom's Media Pluralism Monitor. This is considered primarily a problem of post-communist and post-colonial countries, and the diploma thesis tests this assumption. The problem of ethics of journalistic work within the scope of media oligarchization is presented on a theoretical as well as practical level, based on a chronological comparison of ethical codes of three selected media groups - MAFRA, Vltava Labe Media and Czech News Center, which changed ownership from a multinational group to an oligarch or an oligarchic group.