Show simple item record

Mother Tongue in Children Attending Czech School without Borders in Paris
dc.contributor.advisorSaicová Římalová, Lucie
dc.creatorJupová, Andrea
dc.date.accessioned2020-10-08T09:51:45Z
dc.date.available2020-10-08T09:51:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121375
dc.description.abstractTato diplomová práce si klade za cíl podat obraz jazykové situace s ohledem na mateřský jazyk žáků v České škole bez hranic v Paříži (dále jen ČŠBH Paříž). Skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. V první části definujeme pojmy, jako jsou mateřský jazyk, rodný jazyk, první jazyk a druhý (cizí) jazyk. V této diplomové práci se zabýváme se také bilingvismem a vícejazyčností, které jsou podstatné pro vymezení cílové skupiny žáků ČŠBH Paříž. Pomocí dotazníkového šetření provedeného na vzorku žáků a rodičů vymezíme specifika česko-francouzského bilingvismu u žáků ČŠBH Paříž. Ve druhé části budeme analyzovat vzdělávací materiály - učebnice, se kterými pracují učitelé v ČŠBH, a v závěru se dostaneme k předmětu našeho praktického výzkumu, kterým je nastínit konkrétní postupy výuky a navrhnout výukové materiály, jaké lze využívat v hodinách českého jazyka s ohledem na jazykovou realitu u žáků druhého stupně České školy bez hranic v Paříži. Klíčová slova: mateřský jazyk, bilingvismus, kurikulum, Česká škola bez hranic, výukové materiály, učebnicecs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this Master thesis is to present language situation in relation to mother tongue of students of Czech school without borders (abbreviated as CSBH Paris). The thesis is divides into two parts -theoretical and practical. In the first part, we define terms such as mother tongue, the first language and the second (foreign) language. This thesis deal with bilingualism and multilingualism, which are important for determination of the target group of pupils of the CSBH Paris. With use of questionnaires applied on students and parents we can determine specific czech-french bilingualism of students of CSBH Paris. In the second part we analyze educational materials - textbooks that are used by teachers at CSBH Paris, and at the end we get to the subject of your practical research, outline specific teaching methods and design teaching materials that can be used in Czech language classes with regard to linguistic reality of pupils in the second grade of the Czech School without borders Paris. Key words: mother tongue, bilingualism, curriculum, Czech school without borders, teaching materials, textbooksen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmateřský jazyk|první jazyk|bilingvismus|děti|češtinacs_CZ
dc.subjectmother tongue|first language|bilingualism|children|Czech languageen_US
dc.titleMateřský jazyk u dětí navštěvujících Českou školu bez hranic v Pařížics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-07
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId201894
dc.title.translatedMother Tongue in Children Attending Czech School without Borders in Parisen_US
dc.contributor.refereeLehečková, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce si klade za cíl podat obraz jazykové situace s ohledem na mateřský jazyk žáků v České škole bez hranic v Paříži (dále jen ČŠBH Paříž). Skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. V první části definujeme pojmy, jako jsou mateřský jazyk, rodný jazyk, první jazyk a druhý (cizí) jazyk. V této diplomové práci se zabýváme se také bilingvismem a vícejazyčností, které jsou podstatné pro vymezení cílové skupiny žáků ČŠBH Paříž. Pomocí dotazníkového šetření provedeného na vzorku žáků a rodičů vymezíme specifika česko-francouzského bilingvismu u žáků ČŠBH Paříž. Ve druhé části budeme analyzovat vzdělávací materiály - učebnice, se kterými pracují učitelé v ČŠBH, a v závěru se dostaneme k předmětu našeho praktického výzkumu, kterým je nastínit konkrétní postupy výuky a navrhnout výukové materiály, jaké lze využívat v hodinách českého jazyka s ohledem na jazykovou realitu u žáků druhého stupně České školy bez hranic v Paříži. Klíčová slova: mateřský jazyk, bilingvismus, kurikulum, Česká škola bez hranic, výukové materiály, učebnicecs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this Master thesis is to present language situation in relation to mother tongue of students of Czech school without borders (abbreviated as CSBH Paris). The thesis is divides into two parts -theoretical and practical. In the first part, we define terms such as mother tongue, the first language and the second (foreign) language. This thesis deal with bilingualism and multilingualism, which are important for determination of the target group of pupils of the CSBH Paris. With use of questionnaires applied on students and parents we can determine specific czech-french bilingualism of students of CSBH Paris. In the second part we analyze educational materials - textbooks that are used by teachers at CSBH Paris, and at the end we get to the subject of your practical research, outline specific teaching methods and design teaching materials that can be used in Czech language classes with regard to linguistic reality of pupils in the second grade of the Czech School without borders Paris. Key words: mother tongue, bilingualism, curriculum, Czech school without borders, teaching materials, textbooksen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV