Zobrazit minimální záznam

Historical Development of Czech Language Teaching for Pupils with Visual Impairment
dc.contributor.advisorŠmejkalová, Martina
dc.creatorEliášková, Klára
dc.date.accessioned2020-10-06T10:11:38Z
dc.date.available2020-10-06T10:11:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121165
dc.description.abstractHistorický vývoj výuky mateřského jazyka u žáků se zrakovým postižením Klára Eliášková Katedra českého jazyka Doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Abstrakt Disertační práce se zaměřuje na jazykové vzdělávání žáků se zrakovým postižením (dále jen ZP) na 2. a 3. stupni škol. Zkoumá historické formování didaktiky českého jazyka žáků se ZP v dobových kulturních a společenských souvislostech v období od roku 1807 do roku 1989 se zvláštním zřetelem k období od roku 1945 až po současnost. Historický výzkum se soustřeďuje na specifické aspekty jazykového vyučování dětí se ZP, pro nějž je charakteristická skutečnost, že je realizováno bez možnosti vizuálních podnětů. Pro výzkum kombinujeme badatelské metodologické přístupy obvyklé pro lingvodidaktické (obsahová analýza primárních pramenů, řízené rozhovory s pamětníky jako doplňková metoda) a speciálně pedagogické obory (historicko-srovnávací metoda) s cílem propojit obě roviny v konzistentní pohled na zkoumanou problematiku. Zpracování historického vývoje didaktiky mateřského jazyka u žáků se ZP v odborné literatuře zcela chybí. Identifikace silných míst (koncepce osnov předmětu, vývoj vzdělávacích cílů, kvalifikace učitele českého jazyka, speciální učebnice českého jazyka apod.) v minulosti může podpořit teoretická východiska pro rozvoj soudobé inkluzivní didaktiky...cs_CZ
dc.description.abstractHistorical Development of Czech Language Teaching for Pupils with Visual Impairment Klára Eliášková Czech Language Department Doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Abstract The dissertation aims at the language education of pupils with visual impairment (VI) at high schools. Historical forming of Czech language didactics of teaching pupils with VI is analyzed in the framework of the cultural and social context of the period from 1807, when the first Institute for blinds was found in Prague at Hradčany, to a social and political milestone in 1989 with main view on the period dating from 1946 to present. Based on the suggestion from the report, attention will be paid to the present. There will be an identification of breakthroughs and positive locations (e.g. diversification of Czech language teaching in relation to individual types of VI), which would be useful in restoring our teaching practice, taking into account the current imperative of induced education. Historical research focuses on specific aspects of language education without a possibility of visual information. Methodological approaches common in linguistic and social pedagogical fields of study are combined in this purpose. The aim is to link both levels into the consistent perspective on the surveyed issue. Working out of the historical...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjecthistorický vývoj didaktiky českého jazykacs_CZ
dc.subjectžáci se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.subjectspeciální výuka mateřského jazykacs_CZ
dc.subjecthistory of Czech language methodologyen_US
dc.subjectpupils with visual imparmentsen_US
dc.subjectspecial teaching mother tongueen_US
dc.titleHistorický vývoj výuky mateřského jazyka u žáků se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-11
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId182869
dc.title.translatedHistorical Development of Czech Language Teaching for Pupils with Visual Impairmenten_US
dc.contributor.refereeČechová, Marie
dc.contributor.refereeVojtko, Tibor
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Czech Languageen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika českého jazykacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika českého jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Czech Languageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csHistorický vývoj výuky mateřského jazyka u žáků se zrakovým postižením Klára Eliášková Katedra českého jazyka Doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Abstrakt Disertační práce se zaměřuje na jazykové vzdělávání žáků se zrakovým postižením (dále jen ZP) na 2. a 3. stupni škol. Zkoumá historické formování didaktiky českého jazyka žáků se ZP v dobových kulturních a společenských souvislostech v období od roku 1807 do roku 1989 se zvláštním zřetelem k období od roku 1945 až po současnost. Historický výzkum se soustřeďuje na specifické aspekty jazykového vyučování dětí se ZP, pro nějž je charakteristická skutečnost, že je realizováno bez možnosti vizuálních podnětů. Pro výzkum kombinujeme badatelské metodologické přístupy obvyklé pro lingvodidaktické (obsahová analýza primárních pramenů, řízené rozhovory s pamětníky jako doplňková metoda) a speciálně pedagogické obory (historicko-srovnávací metoda) s cílem propojit obě roviny v konzistentní pohled na zkoumanou problematiku. Zpracování historického vývoje didaktiky mateřského jazyka u žáků se ZP v odborné literatuře zcela chybí. Identifikace silných míst (koncepce osnov předmětu, vývoj vzdělávacích cílů, kvalifikace učitele českého jazyka, speciální učebnice českého jazyka apod.) v minulosti může podpořit teoretická východiska pro rozvoj soudobé inkluzivní didaktiky...cs_CZ
uk.abstract.enHistorical Development of Czech Language Teaching for Pupils with Visual Impairment Klára Eliášková Czech Language Department Doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Abstract The dissertation aims at the language education of pupils with visual impairment (VI) at high schools. Historical forming of Czech language didactics of teaching pupils with VI is analyzed in the framework of the cultural and social context of the period from 1807, when the first Institute for blinds was found in Prague at Hradčany, to a social and political milestone in 1989 with main view on the period dating from 1946 to present. Based on the suggestion from the report, attention will be paid to the present. There will be an identification of breakthroughs and positive locations (e.g. diversification of Czech language teaching in relation to individual types of VI), which would be useful in restoring our teaching practice, taking into account the current imperative of induced education. Historical research focuses on specific aspects of language education without a possibility of visual information. Methodological approaches common in linguistic and social pedagogical fields of study are combined in this purpose. The aim is to link both levels into the consistent perspective on the surveyed issue. Working out of the historical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV