Zobrazit minimální záznam

Preconception of the Syntactic Relations of Coordination, Aposition and Dominance at Elementary School
dc.contributor.advisorŠtěpáník, Stanislav
dc.creatorMazánková, Anna
dc.date.accessioned2020-10-01T09:55:16Z
dc.date.available2020-10-01T09:55:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/120861
dc.description.abstractCílem diplomové práce Reflexe prekonceptu syntaktických vztahů koordinace, apozice a dominace u žáků ZŠ je zjistit, jestli žáci 5., 6. a 7. ročníku základní školy rozliší syntaktické vztahy. Nejprve je v práci vymezena problematika prekonceptu, je charakterizována v kontextu konstruktivistické koncepce výuky, která s prekoncepty aktivně pracuje. Následně je popsáno pojetí syntaktických vztahů v odborné literatuře a dále také v učebnicích, RVP a didaktických publikacích. K zjišťování prekonceptu syntaktických vztahů byl využit výzkumný nástroj sestávající ze speciálně připravených cvičení pro výzkumný záměr této práce. Žáci tato cvičení individuálně vypracovávali a formou polostrukturovaných rozhovorů bylo zjišťováno, jak žáci při své práci uvažovali. Rozhovory byly nahrávány a následně přepsány a zpracovány. Výzkumný vzorek tvořilo 35 žáků z 5. až 7. ročníku jedné pražské základní školy. Z výzkumu vyplývá, že žáci jsou schopni na prekonceptuální bázi o syntaktických vztazích spontánně uvažovat, ovšem do způsobu uvažování žáků se projevuje interference školní výuky, a to ve formálním přístupu ke kategorizaci a prvotním zaměření se na prvky formální roviny. Žáci odliší skladební vztah dominace a zmnožení; u vztahu dominace pak výrazně vnímají valenci slovesa. Dále z výzkumu vyplývá, že žáci nepropojí...cs_CZ
dc.description.abstractThe objective of the diploma thesis Preconception of the Syntactic Relations of Coordiantion, Aposition and Dominance at Elementary School is to discover whether pupils in the 5th , 6th and 7th grade of elementary school are able to distinguish syntactic relations. At first, the issue of the preconception is defined in the context of constructivist teaching concept, which works with the preconceptions actively. After that, the concept of syntactic relations is described in linguistic literature and textbooks, Framework Educational Programme, and methodological publications. A research tool which consists of special prepared exercises for the research purpose of this thesis was used to investigate the preconception of syntactic relations. The pupils did these exercises individually. By means of semi-structured dialogues it was investigated, how were the pupils thinking during the work. The dialogues were recorded, transcribed and analysed. The research sample comprised of 35 pupils from the 5th to 7th grade of a Prague elementary school. The research shows that the pupils are able to think about syntactic relations on a pre-conceptual basis spontaneously but the interference of the school teaching shows in the way of their thinking, namely in a formal approach to categorization and primary looking...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectprekonceptcs_CZ
dc.subjectčeský jazykcs_CZ
dc.subjectdidaktikacs_CZ
dc.subjectsyntaktické vztahycs_CZ
dc.subjectsyntaxcs_CZ
dc.subjectpreconceptionen_US
dc.subjectCzech languageen_US
dc.subjectdidacticsen_US
dc.subjectsyntactic relationsen_US
dc.subjectsyntaxen_US
dc.titlePrekoncept syntaktických vztahů koordinace, apozice a dominace u žáků ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-10
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId219494
dc.title.translatedPreconception of the Syntactic Relations of Coordination, Aposition and Dominance at Elementary Schoolen_US
dc.contributor.refereeHájková, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Educationen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce Reflexe prekonceptu syntaktických vztahů koordinace, apozice a dominace u žáků ZŠ je zjistit, jestli žáci 5., 6. a 7. ročníku základní školy rozliší syntaktické vztahy. Nejprve je v práci vymezena problematika prekonceptu, je charakterizována v kontextu konstruktivistické koncepce výuky, která s prekoncepty aktivně pracuje. Následně je popsáno pojetí syntaktických vztahů v odborné literatuře a dále také v učebnicích, RVP a didaktických publikacích. K zjišťování prekonceptu syntaktických vztahů byl využit výzkumný nástroj sestávající ze speciálně připravených cvičení pro výzkumný záměr této práce. Žáci tato cvičení individuálně vypracovávali a formou polostrukturovaných rozhovorů bylo zjišťováno, jak žáci při své práci uvažovali. Rozhovory byly nahrávány a následně přepsány a zpracovány. Výzkumný vzorek tvořilo 35 žáků z 5. až 7. ročníku jedné pražské základní školy. Z výzkumu vyplývá, že žáci jsou schopni na prekonceptuální bázi o syntaktických vztazích spontánně uvažovat, ovšem do způsobu uvažování žáků se projevuje interference školní výuky, a to ve formálním přístupu ke kategorizaci a prvotním zaměření se na prvky formální roviny. Žáci odliší skladební vztah dominace a zmnožení; u vztahu dominace pak výrazně vnímají valenci slovesa. Dále z výzkumu vyplývá, že žáci nepropojí...cs_CZ
uk.abstract.enThe objective of the diploma thesis Preconception of the Syntactic Relations of Coordiantion, Aposition and Dominance at Elementary School is to discover whether pupils in the 5th , 6th and 7th grade of elementary school are able to distinguish syntactic relations. At first, the issue of the preconception is defined in the context of constructivist teaching concept, which works with the preconceptions actively. After that, the concept of syntactic relations is described in linguistic literature and textbooks, Framework Educational Programme, and methodological publications. A research tool which consists of special prepared exercises for the research purpose of this thesis was used to investigate the preconception of syntactic relations. The pupils did these exercises individually. By means of semi-structured dialogues it was investigated, how were the pupils thinking during the work. The dialogues were recorded, transcribed and analysed. The research sample comprised of 35 pupils from the 5th to 7th grade of a Prague elementary school. The research shows that the pupils are able to think about syntactic relations on a pre-conceptual basis spontaneously but the interference of the school teaching shows in the way of their thinking, namely in a formal approach to categorization and primary looking...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV