Mapování vzorců užívání zahřívaných tabákových výrobků IQOS a GLO: online dotazníková studie
Mapping patterns of IQOS and GLO heated tobacco products usage: an online questionnaire study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120678Identifiers
Study Information System: 219547
Collections
- Kvalifikační práce [4014]
Author
Advisor
Referee
Rolová, Gabriela
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
IQOS, Glo, vzorce užívání, zahřívaný tabák, tabák, závislostKeywords (English)
IQOS, Glo, patterns of use, heated tobacco, tobacco, addictionVýchodiska: V posledních letech nabírají na popularitě nové zahřívané tabákové výrobky IQOS a glo, které se na českém trhu začaly objevovat před třemi lety. Jedná se o vzhledově atraktivní zařízení, u kterých oproti běžným cigaretám nedochází ke spalování, nýbrž zahřívání tabáku na teplotu 350 řC. Informace o tom, jak jsou tato zařízení pro zahřívání tabáku užívána, přináší několik zahraničních studií, avšak v České republice je dat o tomto fenoménu nedostatek. Cíle: Hlavním cílem práce bylo popsat vzorce užívání zahřívaných tabákových výrobků u dospělých uživatelů v České republice. Dílčími cíli výzkumu bylo zjistit, jaké jsou motivy k užívání zahřívaných produktů, jaký je charakter užívání, tj. doba užívání, denní spotřeba náplní, změna návyků běžného kouření. Dále bylo záměrem zmapovat v jakých situacích je zahřívaná tabák nejvíce užíván a jak u uživatelů probíhá technická údržba zařízení. Metody: Sběr dat byl realizován pomocí kvantitativní metody nepravděpodobnostního výběru, a to metodou samovýběru prostřednictvím online dotazníku distribuovaného skrze vybrané online kanály (webové stránky, fóra, sociální sítě). Výzkumný soubor tvoří 198 respondentů, z nichž se ve 182 případech jedná o uživatele zařízení IQOS a v 16 případech o uživatele zařízení glo. Po sběru dotazníků byla data zanalyzována...
Background: In recent years, novel heated tobacco products such as IQOS or glo, which began to appear on the Czech market about three years ago, gained popularity. The device is visually appealing in which, unlike regular cigarettes, tobacco is not burned but heated to a temperature of 350 řC. There are several foreign studies on how these tobacco heating products are used, but there is a lack of data on this phenomenon in Czech Republic. Aims: The main aim of this study was to describe patterns of use of heated tobacco products among adult tobacco users in the Czech Republic. Partial aims of the study were to find out what are the motives for using heating tobacco products, what is the nature of use, i.e. the time of use, daily consumption of fillings, and if there is any change in habits of ordinary smoking. Furthermore, the aim was to map in which situations heated tobacco products are used and how the users take care of the equipment. Material and Methods: Data collection was carried out using a quantitative method of improbability selection, namely the method of self-selection through an online questionnaire distributed through selected online channels (websites, forums, social networks). The research group consists of 198 respondents, of whom 182 are IQOS users and 16 are glo users. After...