Zobrazit minimální záznam

Approaches to the deduction of formulas for measure in geometry in Czech mathematics textbooks
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorProcházková, Anežka
dc.date.accessioned2020-09-28T09:58:50Z
dc.date.available2020-09-28T09:58:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/120586
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je prostřednictvím analýzy vybraných učebnic matematiky v České republice shrnout různé přístupy k výpočtu obsahů, objemů a povrchů v geometrii. Práce je rozdělena do dvou částí. První část práce se věnuje geometrii a její míře a geometrickým útvarům. Jsou zde definovány a vysvětleny základní pojmy týkající se míry v geometrii. Dále následuje shrnutí základních poznatků o geometrických útvarech, které jsou použity ve druhé části práce. V druhé části práce jsou shromážděny různé přístupy k odvození vzorců, které jsem našla v českých učebnicích matematiky pro 2. stupeň základní školy. Přístupy jsou popsány takovým způsobem, aby byly přístupné nejen učitelům, ale i žákům. Tato část je rozdělena podle geometrických útvarů, které jsou představeny v první části. Práce se věnuje obsahu trojúhelníku, rovnoběžníku, lichoběžníku a kruhu. Dále povrchu a objemu krychle, kvádru, obecnému hranolu, jehlanu, válci, kuželu a kouli. Součástí této části je i přiblížení Cavalieriho principu, který se objevoval v některých přístupech.cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor's thesis aims to analyse selected mathematics school books published in the Czech Republic and summarize different approaches to calculating the area, volume and surface area in geometry. The thesis has been divided into two sections. The first section focuses on geometry, geometric measure and geometric figures, defining and explaining key terms related to the measure in geometry. The section also summarizes key information on the geometric figures addressed in the second section of the thesis. The second section includes different approaches to formula derivation, as used in Czech mathematics school books for lower secondary schools. The approaches are described in ways comprehensible to both teachers and pupils. The second section has been divided according to the geometric figures introduced in the first section, dealing with the area of a triangle, parallelogram, trapezium and circle, as well as the surface area and volume of a cube, cuboid, general prism, pyramid, cylinder, cone and sphere. The final section also explores Cavalieri's principle, which was used in some of the investigated approaches.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectobsahcs_CZ
dc.subjectobjemcs_CZ
dc.subjectpovrchcs_CZ
dc.subjectmíra v geometriics_CZ
dc.subjectučebnice matematikycs_CZ
dc.subjectareaen_US
dc.subjectvolumeen_US
dc.subjectsurfaceen_US
dc.subjectmeasure in geometryen_US
dc.subjectmathematics school booksen_US
dc.titleMetodické přístupy k odvozování vzorců pro míru v geometrii v českých učebnicích matematikycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-07
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId191010
dc.title.translatedApproaches to the deduction of formulas for measure in geometry in Czech mathematics textbooksen_US
dc.contributor.refereeZamboj, Michal
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je prostřednictvím analýzy vybraných učebnic matematiky v České republice shrnout různé přístupy k výpočtu obsahů, objemů a povrchů v geometrii. Práce je rozdělena do dvou částí. První část práce se věnuje geometrii a její míře a geometrickým útvarům. Jsou zde definovány a vysvětleny základní pojmy týkající se míry v geometrii. Dále následuje shrnutí základních poznatků o geometrických útvarech, které jsou použity ve druhé části práce. V druhé části práce jsou shromážděny různé přístupy k odvození vzorců, které jsem našla v českých učebnicích matematiky pro 2. stupeň základní školy. Přístupy jsou popsány takovým způsobem, aby byly přístupné nejen učitelům, ale i žákům. Tato část je rozdělena podle geometrických útvarů, které jsou představeny v první části. Práce se věnuje obsahu trojúhelníku, rovnoběžníku, lichoběžníku a kruhu. Dále povrchu a objemu krychle, kvádru, obecnému hranolu, jehlanu, válci, kuželu a kouli. Součástí této části je i přiblížení Cavalieriho principu, který se objevoval v některých přístupech.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis aims to analyse selected mathematics school books published in the Czech Republic and summarize different approaches to calculating the area, volume and surface area in geometry. The thesis has been divided into two sections. The first section focuses on geometry, geometric measure and geometric figures, defining and explaining key terms related to the measure in geometry. The section also summarizes key information on the geometric figures addressed in the second section of the thesis. The second section includes different approaches to formula derivation, as used in Czech mathematics school books for lower secondary schools. The approaches are described in ways comprehensible to both teachers and pupils. The second section has been divided according to the geometric figures introduced in the first section, dealing with the area of a triangle, parallelogram, trapezium and circle, as well as the surface area and volume of a cube, cuboid, general prism, pyramid, cylinder, cone and sphere. The final section also explores Cavalieri's principle, which was used in some of the investigated approaches.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV